Robottävling efter avslutad kurs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Robottävling efter avslutad kurs

Inlägg av strombom »

I ett halvår har jag läst en kurs som heter "mekatronikprojektet", en 8 poängskurs som är tänkt att knyta ihop säcken sista året på
utbildningen automation&mekatronik på chalmers.

http://www.me.chalmers.se/~sandholt/PKM ... PKM-Z.html

Idag var det en tävling mellan de robotar vi byggt i grupper om fyra personer under kursens gång. Målet var att i en labyrint (även
kallad gruva) hitta små objekt (även kallade guldklimpar) för att inom 3 minuter även hitta hem igen (helst närmaste vägen).

Vår robot är den runda skapelsen med tre blå hjul. Med lite tur(?) lyckades vår robot hitta guldklimparna och komma in i mål på kortast tid ! ;)

Som vanligt är man ute i god tid innan deadline, sedan i måndags har jag nog sovit ca 2-3 timmar / dygn ;) Det var det värt !
Innan den här veckan hade vi inte ens en funktion för att ta fram kortaste vägen till mål, kämpigt.

Här är lite blandade bilder på vår robot:
http://bildz.altronix.se/mekpro/

Rapporten:
www.tfd.chalmers.se/~strombom/video/robot_3.pdf

Film på tävlingen:
www.tfd.chalmers.se/~strombom/video/robot_3.avi

Här är lite foton av varierande kvalitet på robotarna, ska se om jag kan få tag på bättre bilder snart:

Bild

/Johan
Senast redigerad av strombom 22 maj 2006, 02:44:36, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

De var jättefina allihop men er var klart fräckast! Har sett den tidigare i någon tråd när ni fräste plexit tror jag! Kul kurs. Måste vara kul för lärarna som för varje år ser hur robotarna blir bättre och bättre med avseende på tekniken. Jag menar hur hade de sett ut för tio år sedan, och hur kommer de se ut tio år framåt i tiden? Svindlande tanke! :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

jag kan bara gratulera, till en fin robot och segern, det är du värd :D
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Sådär, jag fick tag på en film:

www.tfd.chalmers.se/~strombom/video/robot_3.avi

Det ser så himla enkelt ut... men den försöker hålla ordning på var den befinner sig, skapar en karta över väggar och tomma ytor och sedan beräknar den kortaste säkraste vägen hem.

Som ni ser på slutet missar den hempunkten med kanske 30 cm. Men hur bra koll skulle ni ha på var ni var om ni blundat och snurrat 20 varv? :D

/Johan

Edit: Filmen kräver xvid.
Senast redigerad av strombom 22 maj 2006, 00:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kuriosa: Ser ni roboten näst längst ner till höger. Den roboten körde in i väggen direkt och kom ingen vart. Direkt när tjejen som byggt den gick ut med roboten från tävlingen upptäckte hon att ena sensorskyddet var snett, jag tror Murphy var på besök. :roll: Det syns på bilden.

/Johan
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Här är rapporten, kanske kan vara intressant

www.tfd.chalmers.se/~strombom/video/robot_3.pdf

/Johan
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag är fortfarande osäker på om den hittade det sista objektet eller om det var vår timer som sade stopp :roll:

Det var ingen som hittade mer än 4 av de 5 objekten.

/Johan

Edit: hm, inlägget jag svarade på försvann
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nu har jag nog rekord i flest egna inlägg på rad.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Gratulerar! Roligt projekt. :)

Det verkade vara precis att den hittade det sista objektet. :) Intressant att se att den sedan kunde räknade ut den kortaste vägen till mål.

Edit: Fick för mig att du inte var på forumet så jag tänkte först editera det men tog bort allt och skrev nytt från grunden.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hehe aha, men den "hittade" ialf alla enligt domarna verkade det som. :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nej enligt "domaren" så blev det 4 för oss också, vi hade dock lite kortare tid än de andra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja 5 var det ju sammanlagt. Ja det gick riktigt snabbt det där, såg ut som om den hela tiden visste precis hur den skulle göra så att säga. Riktigt bra gjort. :)
tgr

Inlägg av tgr »

Fin robot!

Jag ser riktigt mycke fram emot att börja på chalmers till hösten!
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

tgr: Bra val! Plugga gärna lite matte redan i sommar så får du en kanonstart! :wink:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

strombom: Grymt projekt, det där blev ju väldigt bra. Om du får/vill/kan får du gärna lägga upp lite kod och kretsschema och sånt så att vi intresserade kan kolla lite :) Vad är det för interface mellan "roboten" och handdatorn?

Det där med matten kan nog vara bra... Fick ju hem ett papper med lite uppgifter från chalmers förra året. Jag klarade knappt nånting, eller ja det tog en jäkla tid iaf och då hade jag precis slutat skolan. Verkar vara väldigt viktigt med matten.

tgr: Ska du börja på mekatronikprogrammet? Ska förhoppningsvis jag också göra om allt blir som planerat.
Skriv svar