ATMega8

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Detraw

ATMega8

Inlägg av Detraw »

Jag har just beställt lite en ATMega8 som jag tänkte att jag skulle lära mig att programmera MPU:er, men även också att koppla ihop olika roliga kretsar. Jag har också beställt en LCD display som jag tänkt att jag ville koppla ihop med MPU:en, jag har sök och googlat men verkar inte hitta nån som har kopplat en LCD till en ATMega8, är det ens möjligt och finns det nån som vet nånstans där det står grunderna i det hela

Om det är nån som har en bra sida där man kan lära sig hur man kopplar på saker till en AVR (helst då ATMega8) (alltså inte hur man programmerar den) så skulle jag vara tacksam om ni kunde posta en länk

- Tack på förhand /Daniel
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Här är ett exempel...
http://zebra.tky.hut.fi/~jap/Electronics/AVR/Hello/

Den är för Tiny26 men koden och hur du kopplar till porten är lika....

och om du anväder 4bitars mode behöver du endast 6st pinar vilket är ganska smidigt :)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Här finns lite kod för att koppla en LCD till en 2313.
http://www.etf.tlth.lth.se/projekt/avr2313/
Detraw

Inlägg av Detraw »

ah.. tackar precis vad jag letade efter
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm jag har en ny fråga angående MPU:er, tänkte att den kan lika gärna ligga i samma tråd som min gammla.

På en AVR (ATMega8 i mitt fall) vilken spänning och strömstyrka får man ut från en I/O port, samma som man trycker in på Vcc eller??

Sen tänkte jag kolla också det här med pull-up betyder det att om jag sätter i I/O port till low, så kopplar jag på 5V på den, hoppar den upp till high då eller?

-Tack för era svar /Daniel
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Datablad för Mega8 kan vara bra att läsa i....
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc2486.pdf

Men för att du ska slippa leta själv i databladet så kan jag ju tala om att det står att max ström som man kan ta ut från en enskild port är 40 mA. Men det finns en gräns för hur mycket som man får ta ut totalt ur kretsen också - 400 mA. Så du kan bara ta ut full kräm på 10 portar.

Pull-Up har inget med portar som står i ut-läge att göra.

Grovt beskrivet kan man säga såhär:

När en port står som input och har pull-up aktiverat så koppas ett ganska högohmigt motsånd in mellan porten och plus. Detta gör att en port som inte är inkopplad nånstans så läser man en 1'a på den, jordar man porten utifrån så läser man en 0'a. Utan pull-uppen så skulle en oinkopplad port ligga och fladdra, och det är inte bra....
Senast redigerad av matseng 31 januari 2004, 19:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Detraw

Inlägg av Detraw »

jag bugar och bockar, tackar. Då hänger jag med i de olika begreppen. Kollade igenom databladet förut, men hittade det inte... kanske va lite för sent på kvällen :shock:
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det brukar finnas två datablad. En "summary" som är ganska förkortad, tror att Mega8'ans summary är på ungefär 30 sidor. Och sedan en "complete" som är 303 sidor lång. I den förkortade tror jag att den info om maxgränserna saknas. Det kanske var den du letade i.

Vill man veta min och maxgränser på belastningar, matningsspänningar och andra roliga parametrar av den typen ska man leta under "Electrical Characteristics", "Maximum ratings" eller möjligen "Absolute maximum ratings" i databladen. Det brukar finnas en liknande rubrik i de flesta datablad oavsett vad det gäller för komponent. Datablad för lysdioder har en sådan avdelning och även microprocessorer.
Detraw

Inlägg av Detraw »

aha det har du nog rätt i.. hittade den långa ver. nu... då blir det till att läsa lite :D
Detraw

Inlägg av Detraw »

haha det kommer fram fler och fler frågetecken vart efter jag läser databladet, hoppas ni har tålamod nog att svara :)

Nu undrar jag vad man ska ha för värde på sin resonator? i databladet står det i en tabell lite olika kominationer upp till och med 8 MHz, vilket jag tyckte lät lite konstigt eftersom MPU:n ska ha en klockfrekvens på max 16 MHz.. sedan lite högre upp läser jag i texten att man kan ha en resonator på max 16 MHz, vilken kan man ha (och borde man ha till den (ATMega8 fortfarande))??

PS. ska bara kolla, om man köper en resonator med inbyggda kondensatorer, behöver man väl inte ha 2st parallell kopplade?
DS.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

ATMega 8 har en inbyggd oscillator du kan använda, den
kan ställas mellan 1Mhz och 8Mhz har jag för mig.

Du bestämmer vilken typ av klocka du vill använda genom
att sätta sk. fusebits.. (intern osc, extern kristall osv...)

Den är för inställd på att använda den interna oscillatorn i 1Mhz
från början så ISP programeringen fungerar direkt... Du behöver alltså
egentligen inte köpa nån resonator alls om du klarar dig med upp till 8Mhz..

PS. AtMega8 klarar upp till 16Mhz och AtMega8L upp till 8Mhz

/Andreas
Detraw

Inlägg av Detraw »

aha det var som sjutton, vad rekomenderar du att man ska använda da? behöver man, för mindre projekt, verkligen mer än 8MHz?

och om man använder den inbyggde antar jag att man inte behöver några kondensatorer... hmm
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

8Mhz räcker fint till det mesta.. En AVR är ju betydligt snabbare än en PIC i samma klockhastighet...

Nej, det behövs inga yttre komponenter.
Detraw

Inlägg av Detraw »

tusen tack... nu är det bara en åktur till Elfa som fattas :D
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

he,he.. själv fick jag 3st ATMega8, 6st ATMega16 och 3st ATMega32 hem i brevlådan för någon vecka sedan.. gratis är gott... :)
Skriv svar