Repeater för kodad fjärrkontroll

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
valen

Repeater för kodad fjärrkontroll

Inlägg av valen »

Hej!

Vi har installerat bommar i området där jag bor, och dessa öppnas med fjärrkontroller som skickar radio på 868.35. Se https://www.amazon.se/Faac-fj%C3%A4rrko ... rce=1&th=1

Området är dessvärre utspritt och signalerna från fjärrkontrollerna når inte bommarna från allas bostäder. Tanken är därför att sätta upp en lämpligt belägen antenn/repeater för att lösa detta.

Men går det? Finns lösningar för detta som hanterar kodade signaler? Tacksam för förslag och lösningar. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Repeater för kodad fjärrkontroll

Inlägg av Icecap »

Sättet måste ju vara att ta emot signalet som en rad bitar.
Sedan spelas dessa upp igen fast med mer *unph* eller riktat.

Frekvensen är ju fast och att bara vidaresända med samma frekvens kallas i gemen "en oscillator" och ger bara samma frekvens konstant.

Om signalen dekodas till rena bits och sedan spelas upp igen, kan signalen ju vara kodad all det vill, ingen förändring kommer ju ske. Samma kod skickas ju vidare.

JAG hade nog haft en mottagareantenn som hade haft viss riktningsverkan mot bostäderna och sedan en sändare - med antenn med viss riktverkan mot bommen - för att klara biffen.

Detta vill såklart betyda att det ville vara svårt att använda en enda tranciever för jobbet om inte man vill ha en antenn-switch.
De lokala förhållanden kan såklart vara så att det går alldeles utmärkt.

Man kan ÄVEN ha en mottagare nära bostäderna och sedan ett eget LoRan-system med rullande kod som skickar vidare när original-mottagaren godkänner en kod.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det där kan vara besvärligare än det först ser ut. Är det helt säkert att det är enkelriktad sändning? Vad sker om samma sekvens tas emot två gånger i snabb följd?

Utan ovanstående problem är det nog enklast att sampla/lagra inkommande sekvens och sedan återsända den. Signalkvaliteten kommer att degraderas när den inte avkodas och regenereras, men kan vara värt att testa för att det är förhållandevis enkelt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Hur många bommar?
Hur många boende?
Budget?

Jag hade satt in relämoduler som får signal via wifi (om wifitäckning finns från någon lägenhet) eller 4G i varje bom.
Sedan får de boende en app där de kan öppna valfri bom ifrån en lista så länge de har Internetanslutning.
Dessa har jag installerat många och de fungerar år efter år, bra säkerhet och smidig administration etc: https://www.acandia.se/product/grindsty ... -kopia1000

Vill man mecka mer själv så finns billigare alternativ för en tiondel av priset. (Sonoff, Tuya etc)
Skriv svar