Varför ser jag inte 12V?
Varför ser jag inte 12V?
Jag har stirrat mig blind på ett schema (som jag inte får ge ut i sin helhet) och skulle behöva ett par friska ögon som hittar det jag missar.
Över V11 (300VAC varistor) mäter jag 230VAC, och allt som är sammankopplat rakt höger ut i schemat fungerar som det ska. Det som inte fungerar, och det jag går bet på, är att noden märkt "+12" bara har 0.25V. Komponenten V4, en 1N4007, är hel. Jag har kontinuitetsmätt alla anslutningar mellan komponenterna och finns inga avbrott. Inga komponenter är brända eller kortslutna. Alla dioder leder åt ett håll med förväntat framspänningsfall.
I ärlighetens namn är jag inte riktigt på det klara över hur denna krets är tänkt att fungera. Allt jag vet är att jag ska kunna se 12V på "+12", men gör det inte.
Vad missar jag här?
Över V11 (300VAC varistor) mäter jag 230VAC, och allt som är sammankopplat rakt höger ut i schemat fungerar som det ska. Det som inte fungerar, och det jag går bet på, är att noden märkt "+12" bara har 0.25V. Komponenten V4, en 1N4007, är hel. Jag har kontinuitetsmätt alla anslutningar mellan komponenterna och finns inga avbrott. Inga komponenter är brända eller kortslutna. Alla dioder leder åt ett håll med förväntat framspänningsfall.
I ärlighetens namn är jag inte riktigt på det klara över hur denna krets är tänkt att fungera. Allt jag vet är att jag ska kunna se 12V på "+12", men gör det inte.
Vad missar jag här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Varför ser jag inte 12V?
Finns i visad del av schemat inget som visar hur 0v symbolen (jordsymbol med ett tvärstreck) knyts/refereras till inkommande 230vac... Är inkommande ac driekt från två hål i väggen? Eller är den flytande via trafo eller liknande...
Om du vänder plats på fas o nolla.. händer det då något?
Om du vänder plats på fas o nolla.. händer det då något?
Inkommande 230V är via en Europlug direkt till en skruvterminal på kortet. Ingen transformator eller något alls före, så det som syns i schemat är "direkt från väggen". Blir ingen skillnad om jag vänder på fas/nolla, och jag dubbelkollade nyss att ledarna i 230V-kabeln är hela.
Någonting, någonstans måste driva noll volt referensen, så att det kann uppstå en potentialskillnad mellan denna och den undre 230vac ledaren. Denna funktion finns ej avbildad i schemat.. eller är i vart fall inte uppenbar... Svårt att lista ut något mera med given info....
Verkar som noll volt referensen skall ligga en viss zenersträcka (v6) under den undre ac anslutningen...men hur detta drivs framgår ej...
Möjligen att varistorn i högerkant står för denna drivming om det är så att anslutningarna w33 och det oläsbara nummret till höger, kopplas ihop....
Verkar som noll volt referensen skall ligga en viss zenersträcka (v6) under den undre ac anslutningen...men hur detta drivs framgår ej...
Möjligen att varistorn i högerkant står för denna drivming om det är så att anslutningarna w33 och det oläsbara nummret till höger, kopplas ihop....
Senast redigerad av malman 10 oktober 2025, 13:42:14, redigerad totalt 1 gång.
Tack för info. Det finns garanterat någonstans i schemat, men ett NDA förhindrar mig från att lägga ut mer information om det.
Lite moment 22 här, så jag får helt enkelt läsa på mer och försöka lista ut hur referenspunkten funkar.
Lite moment 22 här, så jag får helt enkelt läsa på mer och försöka lista ut hur referenspunkten funkar.
V4 verkar ju vara en halvvågslikriktare? Men förstår inte hur det bara skulle kunna bli 12 V där när man halvvågslikriktar 230 V?
Är det V6 zenern som skapar "jorden" 12 V under fasen så att säga?
Eller är det V32+V33 som fungerar som spänningsregulator?
Är det V6 zenern som skapar "jorden" 12 V under fasen så att säga?
Eller är det V32+V33 som fungerar som spänningsregulator?