Hjälp med delningsfilter till högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Terho

Hjälp med delningsfilter till högtalare

Inlägg av Terho »

Hej.

Har lagt ner ett antar tim på att konstruera ett modulärt högtalarsystem som kan fräsas eller 3D printas ut men har kört fast lite.... Har byggt massor med olika typer av högtalare i mina dagar men aldrig fördjupat mig i analoga delningsfilter. Marten högtalare i Sverige säger att de använder bara första orderns delningsfilter för att de är mest exakta filtren man kan bygga på deras vis? Vilket vis? Man kan bygga på två olika sätt när jag kollar olika crossover beräkningsprogram. Tänkte ha ett 4" bredbands element från ca 400 hz och uppåt sen dubbla 4" basar från 400 hz och neråt. Ska klara max 150w. Hur ska jag börja?

Bild
ASEA

Re: Hjälp med delningsfilter till högtalare

Inlägg av ASEA »

Det beror på elementen och hur de beter sej utanför det frekvensområde som du vill använda.
Första ordningens delningsfilter har endast en branthet på 6db/oktav, vilket kräver stor omsorg vid val av element som passar ihop.

Här kan du läsa lite om olika filter.
https://www.drkrupp.se/hifi/filter_allt_om_filter.html
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag vet inte vilken impedans dina högtalare har, så jag chansade på 8 ohm.

L1 och C1 måste tåla ström och spänning. R i L1 bör vara en bråkdel av impedansen. För att undvika förluster.

Ett exempel.
250928_Crossover Design.png

Här kan du designa ett filter med godtycklig impedans och krossoverfrekvens.

https://www.diyaudioandvideo.com/Calcul ... Crossover/

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du tänkt köra allt själv, utan att t.ex. sälja högtalarlådor separat eller liknande, så rekommenderar jag separata slutsteg och aktiva filter.

Som ASEA nämnt så kräver första ordningens filter rätt bra koll på matchningen.

Andra ordningen = 12dB/oktav fasvrider ljudet 90 grader vid punkten där man vill överlappa låg- och högpassfilter, och därför kopplar man vartannat element polvänt. Alltså tvåvägs = polvänd diskant, trevägs = polvänd mellanregister.

Fjärde ordningen är nog vanligast i PA, eller var iaf förr då filter var analoga. Fördelen med dessa är att alla element kopplas med "rätt" polaritet, och därför fungerar det bättre att ställa olika system nära varandra.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Finns det verkligen 4 tums element som klarar den höga effekten ?
Hur stor är talspolens diameter ?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan du inte först mata med förstärkare och motstånd i serie med elementet och när halva effekten uppnås har du anpassning, i pricip.
Sedan driva de två med varsin förstärkare kopplad till en equalizer och när det låter bra så kollar du på "dämpkurvan", inställningen.
Utifrån resultatet konstruerar du filtret.
Skriv svar