Emax-90S, elmoped byte motorstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
larky
Kontakt:

Emax-90S, elmoped byte motorstyrning

Inlägg av larky »

Fått en elektrisk moped modell Emax-90S med trasig motorstyrning.
4 blybatterier ger 48V.
PXL_20250819_185605347.jpg
Med laddade batterier startar systemet upp när man vrider på nyckeln men inte så mycket mer.
PXL_20250820_145838027.jpg
Börjat riva elsystemet under sitsen
PXL_20250820_141411425.jpg
Det elschema jag hittat är inte så detaljerat men inte uppenbart fel heller.
Emax_wiring_diagram-2-1024x746.png
Den nya motorstyrningen blir en MKSESC 75200.
image-49.png
Utan gamla motorstyrningen händer ingenting när man vrider på nyckeln.

Om man matar pinne 8 i den 14-poliga kontakten på det som i schemat benämns "DC-DC Convert&lamp driver" startar display, lyse och egentligen allt utom motorn upp.
Pinne 2 på samma kontakt ger 48V när nyckeln vrids om så nu har jag beställt en 48->12V DC-DC och ett relä med 48V spole.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai

Re: Emax-90S, elmoped byte motorstyrning

Inlägg av Akai »

Är batterierna friska då? Bara för att de är laddade betyder det inte att de håller rätt spänning vid belastning.

Om motorstyrningen tycker att spänningen är för låg eller dippar för mycket vid belastning så kan det ju bli det fel du beskriver.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det finns ju en ingång märkt "disable" på schemat.
Jag tycker det luktar misstänkt att den är inblandad när dashen säger "vehicle disabled"
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Testat med laddade batterier och med nätagg 55V men ingen skillnad så motorstyrningen är död,
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Lite framgång, lite bakslag.
Ritade upp elschema och kopplat ihop med plintar och provade koppla in på mopeden, men instrumenteringen tändes upp så snart jag kopplade in batterikabeln och jag förstår inte varför.
Skärmbild 2025-09-14 105652.jpg
Hur jag tänkt att det skulle fungera:
48V kommer från nyckeln, via grå plint på mitt elschema, drar reläet som förbinder reläplint 3&5 som startar det elektroniska reläet "MKS antispark" som ger ström till motorkontrollern, det strecket är inte ritat, och till 48->12V-omvandlaren som startar resten av elsystemet. Det ger väldigt låg ström genom nyckelbrytaren och den 48V som ska bli 12V kommer via det elektroniska reläet, tillsammans med strömmen till själva motorstyrningen.

Det som nu hände är att så snart jag kopplade in 48V från batteriet så tändes displayen och lysdioden på motorstyrenheten direkt, innan ens den lilla kontakten som ska starta MSK antispark var inkopplad, eller kontakten till "DC-DC Convert&lamp driver".
Kopplade bara in kontakten för 48V till MKS antispark, då lyste direkt lampan på motorstyrenheten vilket den inte borde göra.

Vrider jag på nyckeln så drar reläet men det är väl den enda skillnad som det gör, lyset på mopeden lyser hela tiden och går inte att stänga av, det beror på att MKS antispark släpper igenom ström hela tiden vilket ger 12V till DC-DC Convert&lamp driver.

Övriga saker jag rett ut:
Bromsen, som heter "Reverse" på elschemat ger 10V när man bromsar och annars närmast 0V. Ska via spänningdelare kopplas in på ingång 2 för att aktivera motorbromsen när man bromsar, ingången tål bara 3.3V.
Gasreglaget fungerar och ger vettiga spänningar in till ingång 1.

Hittar den här texten till en annan version på antisparkbrytare:
Skärmbild 2025-09-14 120028.jpg
Kan jag verkligen ha stekt den genom att inte ha knappen inkopplad, vad ska det göra för skillnad?

Vad kan göras:
48V matas någon bakväg, och hittar jag var är problemet löst.

Om MKS-Antispark dog vid första användningen: koppla så att 48->12V matas via nyckeln, skulle förmodligen fungera men ger 48V till motorstyrningen hela tiden, moppen skulle förmodligen gå att köra utan nyckel, men då utan lysen eller instrumentering.
Ett normalt startmotorrelä skulle nog gå att aktivera via 12V, ett 200A startrelä verkar bara dra 5W i spolen så det borde inte bli så varmt?

Borde gå att börja programmera motorstyrningen med gashandtaget iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar