Humidor för filament

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
pi314

Humidor för filament

Inlägg av pi314 »

Humidor för filament
Alla cigarrälskare med självaktning har en humidor. För att förvara sina älskade cigarrer på bästa sätt.

När jag efterhand är på väg att använda lite fler filamenttyper än PLA, så tänker jag på det där med fuktigheten.

Jag överväger att göra något liknande ett skåp. Kanske i glas? Med reglerad fuktighet, på en låg nivå, så att inte filamentet blir för fuktigt. Om skåpet är någorlunda tätt så är det inte så mycket fukt som behöver tas bort. Jag gissar att 15-25% RH är ungefär lagom? Kanske t.o.m. lägre för t.ex. nylon?

Är det en bra idé?

Jag har sett mycket små avfuktare, både med kompressor och med peltierelement.

Jag tänker mig något med plats för kanske ca 30-40 rullar. Alla ska vara upphängda så att dom är låttåtkomliga. Kanske tre på djupet på en hängare? Skåpet skulle kunna vara 1500 x 500 x 350 mm innermått (H x B x D). 6 x 2 x 3 = 36 rullar. Avfuktaren antingen under eller på sidan.

Att torka före utskrift är ett annat alternativ, men jag tänkte att jag skulle slippa det.

hawkan

Re: Humidor för filament

Inlägg av hawkan »

Får du tag i en vettig avfuktare kan det väl vara något. Har du nån i åtanke?
Finns ju annars en del olika lösningar. Torkare som man även kan skriva från, rulle i plastlåda typ.
Förvara i tät plastpåse med silica gel. I plastlåda med silica gel.
hummel

Inlägg av hummel »

Cigarrer ska väl förvaras i 60%-70% relativ luftfuktighet? Att ha en apparat för att ha hög luftfuktighet låter fel för filament.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Pi använder fel ord, men menar nog en avfuktad förvaringsbehållare.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det är nog en bra sak om man använder väldigt fuktkänsliga filament.
Men snart kommer vintern och hela huset/lägenheten blir en enda stor filamenttork, så behovet är inte fullt så stort som i många andra delar av världen. Med det sagt så är det givetvis bra att hålla krutet tort.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Jag använder mig av en vanlig plastlåda med lock från Classe. I den förvarar jag öppnade filamentrullar tillsammans med en påse torkmedel (typ torrbollen) och en hygrometer. Den har visat under 25% luftfuktighet hela tiden och utskrifterna har jag inga problem med så det verkar funka. Börjar fuktigheten stiga så droppar jag bara i en ny påse.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

En humidor ökar fuktigheten – Ett filamentskåp sänker fuktigheten
Att jag använde ordet "humidor" var lite på skämt, Men, också därför att humidoren är ett skåp eller en låda med reglerad fuktighet, i det fallet för att cigarrerna ska må bra.
Jag tänkte att alla här, i synnerhet bland dom som hanterar filament till 3D-skrivare, vet att filamenten, speciellt vissa typer, ska ha låg fuktighet för att fungera bra. Det skrev jag också i trådstarten. För en del filament gäller att dom antingen ska förvaras torrt, eller torkas före användning. Om dom har tagit upp för mycket av luftfuktigheten.

Jag har ett tag gått omkring och sneglat på plastlådor/förvaringslådor liknande dessa, Att använda för filament tillsammans med sileca torkmedel.

Jula (40 liter, 027670):
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ck-027670/

Biltema (40 liter, 47-0451):
https://www.biltema.se/hem/forvaring/la ... 2000058136

Dom här är inte lufttäta. Med lite ansträngning går dom kanske att få täta? Jula har en annan modell som är lufttät, men den är svart. Jag vill ha en transparent, så att jag ser vad som finns i lådan. En trave med sådana här lådor är inte så snyggt. Jag bryr mig inte så väldigt mycket om det estetiska här, men hellre snyggt än fult.

Det var då idén om en "humidor", som ett snyggt skåp med glasdörrar och med reglerad låg nivå på luftfuktigheten.

hawkan:

Jag har sneglat på, utan att titta närmare på, ett par riktigt små avfuktare. Som antingen placeras i skåpet, eller "förbinds" med skåpet med ett par, små, korta, luftkanaler för "till-torr" och "från-fuktig" luft. Antingen med kompressor eller med peltierelement. Ett problem är kanske att dom inte är tänkta att sänka till 15-20% RH, som jag vill ha?

Jag kollade just den avfuktare som jag har här i källaren. Den är lite större än dom här små, men den kan ställas på 100% till "kontinuerlig" avfuktning. Sista värdet före "kontinuerlig" är 20%, och det borde väl räcka för avfuktning av filament.

Här är ett par exempel på små avfuktare.

Amazon (150x220x120mm):
https://www.amazon.se/dp/B097BYQPY6?tag ... th=1&psc=1

Alibaba (Small Peltier Dehumidifier, 71x51x87mm, finns 12-volt eller 230):
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 69436.html

Detta är ännu helt på "spaningsstadiet". Får se om det kommer att realiseras.

En annan parameter är temperaturen. Om man höjer den några grader i skåpet så sjunker RH.

meconer:
Ja, det är nog enklare att göra så.

Skriv svar