Hejsan.
Har kanske en udda fråga.
Jag håller på med en grej, skulle behöva lite hjälp här. Jag vill använda en kylskåpskompressor som luftkompressor. Det är inga problem med det.
Men, ofta har ju vanliga kylskåp en kompressor som startas med hjälp av ett PTC -motstånd. Problemet med det ör ju att när kompressorn startat och kört en stund så blir detta motståndet varmt. Stänger kompressorn av, så tar det en god stund innan det svalnat och kompressorn kan starta igen.
Jag har kvar från en annan liknande kompressor ett startrelä med kondensator, men som saknar PTC. Detta relä kopplar bort kondensatorn efter start, vilket är ganska smidigt.
Men min fråga är, detta fungerar ju bra, så att få det att fungera är inga problem. Kompressorn startar fint och går bra.
Men, är det ok för kompressorn att startas med kondensator och relä istället för PTC? Sliter det onödigt på kompressorn? Kan det skada den? Risk att bränna lindningar? Har hört båda varianterna, någon påstod det kunde skada kompressorn medan andra sa att det inte är några som helst problem.
Någon här som har en idé?
Japp, jag vet hur det ser ut på bilderna. Det är inget permanent, det är bara för ett test för att se om det ens fungerade!
Startrelä eller ptc till kylskåpskompressor
Startrelä eller ptc till kylskåpskompressor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Startrelä eller ptc till kylskåpskompressor
Vad jag har förstått används PTC endast för att det är billigare, det har inga andra fördelar.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag tror xxargs har skrivit en hel del om detta.
Okay, det låter utmärkt! Det är kanon!
Tack, ska leta lite om jag hittar något!
Tack, ska leta lite om jag hittar något!