Vectra V-carve eller Fusion360?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Vectra V-carve eller Fusion360?

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag började använda min CNC-fräs för första gången så startade jag med Fusion360 men av en slump så "råkade" jag komma över Vectric VCarve Pro Version 9. Jag använder den fortfarande. Jag upplevde på den tiden att VCarve var så mycket enklare och att inlärningskurvan var hög på Fusion360.

Nu har jag caddat väldigt mycket sedan dess med Fusion360 men inte till CNC-fräsen, det ha mest blivit G-code till 3D-skrivaren och det är ju en enklare hantering. Men eftersom jag nu känner mig hemma i Fusion360 för övrigt så kanske steget inte är så långt till att generera filer till CNC-fräsen.

Så nu har jag blivit sugen på att helt gå över till Fusion360. Den uppdateras ju gratis hela tiden medan VCarve fortfarande är den gamla ver.9 och jag lär aldrig få råd att köpa en uppdaterad version.

Någon här som använder Fusion360 till att cadda och producera G-code för CNC-fräsning med Fusion360? Synpunkter emottages gärna.
alinstrm

Re: Vectra V-carve eller Fusion360?

Inlägg av alinstrm »

Äntligen en fråga där man kanske kan bidra med något, bland alla andra duktiga här. Har byggt egen lite större CNC och lärt mig fusion lite lika, genererar ut gkod i fusion med ett plug-in för estlcam som jag sedan använder för att fräsa med. Använder det även till 3d printer.
Allt är bara hobby men jag tycker jag fått det att fungera.I Hobby gratis mode kräver Toolchanging numera ett program för varje och det finns en del begränsningar med hur man kan snabbflytta mellan man fräser, jag gör bara saker en gång och för hobby så inga problem.
Närman ritat klart får man byta läge och planera sin fräsning med preview och allt, när det är gjort, spara gkod filen och öppna den i estlcam. Många forum med många åsikter, ofta från dom som kan på riktigt och använder det varje dag man kan alltid lära sig men inte alltid helt relevant om man bara gör något enstaka gånger. Men om du redan använder det varför inte prova CNC delen.

Jag har i alla fall använt det till ett 20 tal projekt med framgång och kan rekommendera att prova. Har tyvärr inte använt v-carve så kan inte jämföra de två.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Vectra V-carve eller Fusion360?

Inlägg av grym »

man behöver kunna hitta lämplig post i fusion

beror ju på vilken kod som din maskin vill ha överlag

men camdelen funkar, som allt annat behöver man lära sig en del innan det blir smidigt
Skriv svar