Mäta elförbrukning

George S
Kontakt:

Mäta elförbrukning

Inlägg av George S »

Jag har varit med här ett tag följt några trådar, langat egna frågor.. Vet jag fått bra svar, så här är nästa fråga..

Här är liten berättelse vad som hänt, innan själva frågan:
I somras upptäckte jag att elförbrukningen var galet hög, sen i mitten av april började det.. Först trodde jag det var fel på Eon's nya mätare.. Vet det kan hända, men de tvivlade.. Ringa en elfirma som de föreslog finns inte med på världskartan ( har jobbat som elektriker en tid o föredrar att mäta själv) ..Har en kWh mätare att plugga in mellan en förbrukare o ett uttag.. Så en kyl frys mm kunde checkas under en vecka..
20250824_065106.jpg
Jag bor i ett äldre hus på landet med elelement, vilka inte Var igång.. Likaså var luftvärmepumpen avstängd sen en tid.. Först fattade jag inte vad som kunde suga så mycket att förbrukningen blev värre än kalla januari för maj månad?? Dock kom jag på problemet, klåfinger/klant hade kommit åt temperatur-ratten på varmvattenberedaren.. Samt så upptäckte jag att tryckströmbrytaren på vattenpumpen inte slog ifrån.. Blev lite sent kvällsjobb där, borde bytt den redan när jag fått tag i en nyare, eftersom jag hade på känn att den inte var hundra.. ( Nu är det även ombyggt med att en kontaktor styr pumpmotorn, tryckbrytaren styr kontaktorn och motorskyddet ligger före allt som tidigare.. Även förberett med möjligheten att kunna koppla in en nivåvakt.. )

Funderade ett tag hur jag skulle mäta husets trefasförburkare.. spis, varmvattenberedare o värmepump, eventuellt garage där inget är på om ja inte är där.. Huvarna för centralen jag langar bild på är en ide, men jag har bara 2.. Om ja hade 3 kunde jag koppla in en äldre mekanisk elmätare..
520511765_10228999942489877_8367534078260252064_n.jpg
Även om problemet blev löst skulle jag ändå vilja ha möjligheten att utföra mätningarna på de viktigaste trefas grupperna.. Funderar även om en tångamperemeter kan var vettigt att skaffa sig.. Men vet inte vilken modell.. Har absolut inget behov av ett instrument med massa moderna finesser i form av att går att ansluta till bluetooth, telefonappar.. Fullständigt onödig funktion som förmodligen fördyrar.. Vad tror ni..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Mäta elförbrukning

Inlägg av grym »

jag har home assistant, och en gateway till elmätarens han uttag
då ser man effekten och energi per 10 sekunder,
och energi i timmar dagar o.s.v

shelly har en och trefasmätare som är helt ok att använda

även stickproppsvarianter

den stora fördelen med loggande system är att man kan gå bak och kolla när något hände eller vad som hänt under dagen

jag tar det mycket hellre än en extra manuell mätare
home assistant kan även använda blinkningar från div elmätare via ex esp32 programerat för detta
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Home Assistant och anslutning till elmätarens HAN-port är nog en bra lösning.

När jag för några år sedan ville få bättre koll på elförbrukningen gjorde jag en IMO enkel lösning.

Jag har en fototransistor som registrerar blinken på elmätaren och en Arduino med en Oled-display i köket. Displayen är inte så stor, men jag tittar på den nästan varje gång jag går in i eller ut från köket. Jag vet vilka förbrukare jag har och skulle nog genast upptäcka onormal förbrukning.

Jag skulle vilja förfina detta, med bl.a. möjlighet till anpassning av värmepump och varmvattenproduktion så att effekttaxan, som jag har sedan 2025-02-01, blir mindre. Men, då är det nog lika bra att gå över till timdebitering och anpassa förbrukningen till timtaxan samtidigt. Då är förmodligen Home Assistant en bättre lösning än DIY.

Jag tycker dock att jag haft och har stor nytta av effekvisningen, för att lära mig hur mycket olika apparater och aktiviteter förbrukar. Samt att jag skulle upptäcka snabbt om något är fel.

250824_effekt.jpg

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Kan rekommendera tångampermeter, ut210 D eller E
den är liten så man kan pilla in den i centralen och mäta på grupper.
D och E mäter även likström , kanon för bilen och båten :-)

exempel:

https://www.aliexpress.com/item/33040027716.html

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-a-p48436
George S
Kontakt:

Inlägg av George S »

Tack för svar..

Det där med HAN-porten känns som överkurs för mig, ids inte sätta mig in i tekniken kring detta.. Samt så tror jag det krävs att jag är helkund hos eon, inte bara betalar dom för att använda deras ledningar.

Ska kolla upp "ut210 D eller E"
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Elmätaren kan kanske redan som det är tala om förbrukningen per fas?
Vad har du för elmätare?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag har Eon som nätägare och det är deras mätare, inga problem att aktivera HAN-porten via deras webb.

Här hemma har jag en Qubino ZMNHXD till bergvärmepumpen, en smart termostat till golvvärmen i badrummet (hu, vad dyrt med elektrisk värme till fötterna!) och ett smart elelement i kontoret. Dessutom rapporterar växelriktaren och elmätaren värden, allt in i Home Assistant.

Förstår att tröskeln kan vara hög för ett sådant system men det ger mig väldigt mycket bra data.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Jag hade detta en gång för länge sen, plötsligt blev det alldeles för hög förbrukning.
Jag stängde av allt i hela huset och anslöt bara en känd förbrukare, en 1 kW kupévärmare.
Elmätaren visade tre gånger det som kupévärmaren drog.
De satt upp en provisoriskt mätare för alla faser, under en vecka.
Den visade en tredjedel av huvudmätaren.
Jag misstänkte ett åskväder för några månader sen och fick kredit sedan dess.

Svårt med en tångamperemeter då den ju kräver en öppen ledare att lägga tången över.
Numera skriver jag upp mätarens värde varje månad.
Har då statistik sedan 16 år nu.
Så det bör synas om det är något skumt.

Roysan
George S
Kontakt:

Inlägg av George S »

larky skrev: 25 augusti 2025, 09:03:03 Elmätaren kan kanske redan som det är tala om förbrukningen per fas?
Vad har du för elmätare?
Kommer inte ihåg, Eon bytte till en ny förra året.. Kan vara Landis..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

från elmätaren får jag var 10 sekund
total effekt

per fas
spänning, ström

och energi för total

från shelly samma men med power factor med, och frekvens
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Efter mätartavlan är installationen din. Om du har elbehörighet så får du t.ex. installera strömtrafos som sen kan mata lämplig burk, eller för den delen skulle du kunna montera fina panel-amepermätare mellan mätartavlan och elcentralen.
Castor

Inlägg av Castor »

Varför krångla till det? Som både grym och Pi314 skrivit finns en Han-port på mätarna, enkel att ansluta till (utan elbehörighet).
Sedan har man friheten att hantera data i någon dator (det kommer med 115200). Mera att läsa finns på HANporten.se.
Kodexempel finns i Python på samma sida.
Skriv svar