Open loop response - NE5532

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Open loop response - NE5532

Inlägg av psynoise »

Skulle vilja få in parametrar över operationsförstärkaren NE5532 i QSPICE. Först ut vill jag få till "open loop response".

Följande har jag typiska värden på från datablad:

* AVOL (open loop voltage gain)
* GBW (gain-bandwidth)

Däremot saknar jag fasmarginal PHI.

Onsemi har datablad med open loop response där tyvärr endast gain visas. Texas Instruments datablad visar inget.

Skulle inte förvåna mig om äldre datablad har mer information. Tyvärr hittar jag inga äldre revisioner av databladen via Google. Vidare skulle jag kunna mäta på en SPICE-modell till en annan simulator. Men för det har jag inte hittat någon modell direkt från tillverkarna.

Gissningsvis ligger fasmarginalen runt 60° då det brukar vara standard på förstärkare. Dock hade det känts bättre att ha en refererad siffra istället för ett antagande.

QSPICE: https://www.qorvo.com/design-hub/design ... ive/qspice
"An Op-Ed On Op-Amp Modeling", Mike Engelhardt: https://www.rfglobalnet.com/doc/an-op-e ... eling-0001

Har ni andra några tips på hur jag kan lista ut fasmarginal för NE5532 eller rent av hitta en tillförlitligt SPICE-modell som jag kan mäta upp?
ghu

Re: Open loop response - NE5532

Inlägg av ghu »

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tack ghu. Där fanns gain/phase-diagram vid closed-loop. Utifrån den antar jag att NJM5532 har runt 50° i fasmarginal enligt nedan.

qspice-sch.png
qspice-loop_plot.png
Blå: JRC NJM5532, closed-loop med 40 dB förstärkning.
Grön: JRC NJM5532, open-loop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu

Inlägg av ghu »

Avol är inte 2200 enligt JRC:s datablad utan typiskt samma som för ONSEMI d v s:

100 000 vid RL=2 kohm
50 000 vid RL=600 ohm
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Snyggt fångat. Tänkte att det var skumt med tanke på låg distorsion men hann inte tänka mer på det då. Korrigering och uppdatering nedan nu med ingångsekvivalent spänningsbrus. Strömbrus återstår, sedan tror jag mig vara nöjd med modellen.
qspice-sch-2508161842.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar