Tips på inverterköp
Tips på inverterköp
Behöver köpråd snabbt, har i en annan tråd beskrivit hur min inverter dog av åskan, ska nu ha en ny men vilken ?
Har väl 2 att välja mellan, Viktron Phoenix Smart 24/3000 eller Cotek 24/2500. De är ungefär i samma prisklass, vet inte var de tillverkas men Viktron är holländskt och Cotek från Taiwan.
Normalt brukar vikten avslöja en del om kvaliteten men inte alltid, Cotek väger 8 kg, 2 års garanti, Viktron väger 19 kg och har lång garanti , 5 år.
Har väl 2 att välja mellan, Viktron Phoenix Smart 24/3000 eller Cotek 24/2500. De är ungefär i samma prisklass, vet inte var de tillverkas men Viktron är holländskt och Cotek från Taiwan.
Normalt brukar vikten avslöja en del om kvaliteten men inte alltid, Cotek väger 8 kg, 2 års garanti, Viktron väger 19 kg och har lång garanti , 5 år.
Re: Tips på inverterköp
Victron alla dagar i veckan, de är världsledande på området. Om det inte är jättestor prisskillnad behöver du inte ens fundera, köp Victron.
Håller med. Har själv ingen erfarenhet av produkterna, men av allt jag sett så anses Victron vara ett toppmärke. Cotek var Clas Ohlsons märke de sätter på produkter som tillverkas av olika leverantörer, men det verkar ha blivit sin egen grej nu. Det är hur som helst ett märke som inte står för en specifik fabrik eller konstruktör som Victron, utan mer som t.ex. "Andersson" på Netonnets billig-tv osv.
Det som kan vara värt att jämföra är priser på allt-i-ett-utom-batteri-burkar, med laddare+inverter i ett. Vet inte hur priserna är dels på modeller som passar oss (230V fas-nolla), men de som används i USA med 120V-0V-120V (240V med mittnolla) lär vara avsevärt billigare än Victron.
Victron verkar kosta ca 11k,
Exempel, världens längsta URL. Kombinerad inverter, laddare från solpaneler, laddare från 230V, 24V batterispänning, 3000W, 2200- inklusive frakt och moms (VAT), skickas från Tyskland, leverans inom 5-10 dagar.
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... in_prod%3A
Om du lägger till en tusenlapp till så för 3300:- får du en för 48V med 6200W inverter. Ifall dina batterier kan kopplas för 48V så är detta kanske ett bättre alternativ. Om du idag har solladdare från Victron som inte kan köra 48V så kan du sälja av dem begagnade, tror de har såpass mycket värde att du får en bra slant för dem.
Om jag fattat rätt så säljs denna typ av burk med massor av olika namn men generellt sett så tillverkas de av samma enda eller få tillverkare i Kina och det som skiljer är support, garantier och liknande, och mjukvaran kan vara hemsk att ha att göra med på vissa av dessa medan andra kan vara riktigt bra.
Kolla vad folk verkar ha köpt och se vilken leverantör som verkar vettig. Just denna är bara cirka första bästa sökresultatet.
Det som kan vara värt att jämföra är priser på allt-i-ett-utom-batteri-burkar, med laddare+inverter i ett. Vet inte hur priserna är dels på modeller som passar oss (230V fas-nolla), men de som används i USA med 120V-0V-120V (240V med mittnolla) lär vara avsevärt billigare än Victron.
Victron verkar kosta ca 11k,
Exempel, världens längsta URL. Kombinerad inverter, laddare från solpaneler, laddare från 230V, 24V batterispänning, 3000W, 2200- inklusive frakt och moms (VAT), skickas från Tyskland, leverans inom 5-10 dagar.
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... in_prod%3A
Om du lägger till en tusenlapp till så för 3300:- får du en för 48V med 6200W inverter. Ifall dina batterier kan kopplas för 48V så är detta kanske ett bättre alternativ. Om du idag har solladdare från Victron som inte kan köra 48V så kan du sälja av dem begagnade, tror de har såpass mycket värde att du får en bra slant för dem.
Om jag fattat rätt så säljs denna typ av burk med massor av olika namn men generellt sett så tillverkas de av samma enda eller få tillverkare i Kina och det som skiljer är support, garantier och liknande, och mjukvaran kan vara hemsk att ha att göra med på vissa av dessa medan andra kan vara riktigt bra.
Kolla vad folk verkar ha köpt och se vilken leverantör som verkar vettig. Just denna är bara cirka första bästa sökresultatet.
Jag har en Victron 12/1200 och en större 24/5000 och båda fungerar otroligt bra.
12/1200 klarar av att köra cirkelsåg och gersåg utan bekymmer. Smidigt att kunna köra på 12V ibland.
Otroligt fin utspänning, snyggare sinus än i vägguttaget om man kikar med oscilloskop.
Inga missljud i apparater man ansluter eller andra konstigheter som det kan bli med billigare omvandlare.
12/1200 klarar av att köra cirkelsåg och gersåg utan bekymmer. Smidigt att kunna köra på 12V ibland.
Otroligt fin utspänning, snyggare sinus än i vägguttaget om man kikar med oscilloskop.
Inga missljud i apparater man ansluter eller andra konstigheter som det kan bli med billigare omvandlare.
Cotek och Cotech(Clas Ohlson) är olika märken. Håller med om annars att Victron är ett säkrare kort!
Victron alla timmar på dygnet. Vi har monterat ett stort antal victron produkter i båtar och har haft väldigt få problem.
Bra påpekande, hade missat det. Ooops.
==============
Lite förvånad över att ingen annan skrivit nåt om AliExpress-grejerna?
Liknande fast för USA-marknaden verkar ju DIY Solar with Will Prowse (Youtube) köra med bra resultat.
Akai skrev: ↑15 augusti 2025, 13:27:44 Jag har en Victron 12/1200 och en större 24/5000 och båda fungerar otroligt bra.
Börjar luta åt en 24/5000 nu, och det kanske är så att Smart-modellen är nyare med bl a bluetooth. Vet nån om det är krångliga inställningar, jag skulle helst vilja ha plug and play utan extra bekymmer. I manualen sägs det att man ska koppla bort neutrala utgången från jordningen till en dummyterminal om installationen kräver flytande jord, menar man då om invertern används i en bil t ex ? Nu har jag jordtag som jag kan ansluta till, visserligen inte så häftigt men ändå 16 kvadrat koppar och 8 mm rundjärn ner i marken 70 cm, bättre än inget alls så jag behöver nog inte tänka på det där.
Men vad kan hända om man inte kopplar om till dummyterminalen och har den i en bil, är det bara så att jordstiftet kan bli strömförande vid nåt apparatfel ?
Finns det interna säkringar eller annat skydd ifall det händer och man har jordtag och strömmen far till jord eller måste man ha externa säkringar ?
Fungerar en lös jordfelsbrytare på en sån här inverter ?
Flytande jord = om du t.ex. matar en befintlig elinstallation med reservkraftomkopplare och den har sammankopplad jord+nolla i elinstallationen.
Om du matar dina 230V-grejer genom att helt enkelt flytta en stickpropp mellan "landström" och invertern, eller om du inte ens har något intag för "landström" på husvagnen, så bör du inte välja flytande jord i invertern.
Om du matar dina 230V-grejer genom att helt enkelt flytta en stickpropp mellan "landström" och invertern, eller om du inte ens har något intag för "landström" på husvagnen, så bör du inte välja flytande jord i invertern.