Strömbegränsa 12V matning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Jag har en tanke på att kunna ladda ett batteri som sitter i en husvagn (vi kallar det för det, blir enklast så) från bilen via släpvagnskontakten där man kan använda max 2,5mm2 (ungefär..)
Det finns färdiga lösningar, men då jag redan har en bra DC/DC omvandlare en CTEK DS250 där den rekommenderad kabeldimension enligt manualen är 6 mm² för 5 meter och 10 mm² för 10 meter, vilket är baserat på att D250SA laddar med upp till 20A. Denna DC/DC är konstruerad för att automatiskt anpassa laddströmmen efter batteriets behov och laddfas, men den försöker alltid ladda med upp till 20A under bulkfasen om förhållandena tillåter.
Men om jag ska använda denna (som även kan ladda från solceller så behöver jag strömbegränsare så jag kan avända en klenare kabel.
Skulle en sån här fungera?
https://www.electrokit.com/dc-dc-omvandlare-1.2-35v-8a
Produktbeskrivning
Kraftig step-down spänningsregulator med justerbar strömbegränsning. Modulen kan användas för att omvandla en hög spänning till en lägre eller för att driva komponenter med en konstant ström med väldigt lite förlust. Utspänning och strömbegränsning justeras med trimpotentiometrarna på kortet. Observera att inspänningen måste vara högre än inställd utspänning för att regulatorn ska fungera normalt. Observera också att aktiv kylning kan behövas vid hög belastning.

* Spänningsregulator: XL4016
* Switchfrekvens: 180kHz
* Inspänning: 8 - 37V
* Utspänning: 1.2 - 35V (justerbar)
* Utström: 0.2 - 8A (justerbar)
* Dimensioner: 65 x 47 x 28mm
ASEA

Re: Strömbegränsa 12V matning

Inlägg av ASEA »

Jag tror att det finns en viss risk att det blir väldigt ineffektivt.
Förutom befintligt spänningsfall i kablarna så äter även step-down modulen en del av spänningen och laddaren kommer troligtvis slå av när spänningen är under en viss nivå.
Vet inte var gränsen är på en CTEK DC/DC laddare, 11V kanske?

Jag hade testat en buck-boost istället, alltså en modul som kan både höja och sänka spänningen.
Och höjt spänningen istället inom rimliga gränser och vad laddaren tål.
Mindre risk att laddaren slår ifrån pga för låg spänning, bättre utrymme för strömregleringen och en effektivare energiöverföring i befintliga kablar.

Frågan är lite vad laddaren tycker om switchad spänning på ingången och vad man kan göra åt det? :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Behövs det en strömbegränsning?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Håller med om att det blir onödiga förluster med dubbla omvandlare

Denna step-up för 150kr med inbyggd strömbegränsning klarar 15A kontinuerligt vilket är lagom för 2.5mm2
Sätt den nära batteriet och ställ in på 14V 14A. Ctek behövs inte men om du ofta kör mer än 4h samma dag kan det bara bra att ha med den i bilden då den tar hänsyn till batteritemperatur etc. Om du har med CTEK ställ modulen på ca 15V 13A.

https://www.aliexpress.com/item/1005006236020284.html
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

För att motivera min önskan om att använda en strömbegränsare tillsammans med min DC/DC CTEK DS250 är dels att den primärt ska ladda husvagnsbatteriet från solceller, dels att jag redan har den och att kunna stödladda batteriet under färd utan att dra massiva kablar, är en ren bonus. CTEK DS250 har 2 separata ingångar för generator & solcell.
Och då CTEK DS250 är konstruerad så att inte går att begränsa laddströmmen så får det göras externt/extra med allt vad det innebär.
mrfrenzy, din länk leder mig till https://www.aliexpress.com/item/1005006236020284.html där jag får multipla val, 20A, 30A eller 40A (där den billigaste 20A kostar 190sek med bara en kvar på lagret.... :humm: )
Viken variant? Kan någon annan leverantör ha en "lika bra"?
Sen när du skriver att jag ska "Sätt den nära batteriet" ska den då sitta nära husvagnsbatteriet eller bilbatteriet?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En step-up omvandlare drar ju ännu mer ström. Nära bilbatteriet i så fall.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kommer den att fungera? Om den har ingång för generator förväntar den sig sannolikt en lämplig spänning för laddning.

Jag förstår inte heller varför en ytterligare strömbegränsning är motiverad.

Regulatorn ska sitta nära batteriet den ska ladda.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

CTEK kommer säkert bli ledsen ifall inspänningen gungar runt. I bästa fall så slår den av/på/av/på och laddar något, eller värre så tycker den att källan suger och slår av den ingången till den sett 0V länge nog. Absolut värsta fall som jag inte tror händer är att den tar stryk.

Håller med tipset från mrfrenzy om att skaffa en separat laddare för att ladda från bilen, som drar rätt ström.

Annars: Om målet är att kunna använda ett antal olika dragfordon utan att bygga om dem så ta en platt 6mm2-kabel som du klämmer genom bagageluckan på bilen och genom skid-öppningen i baksätet (eller lägg ovanpå baksätet om det är kombi, eller kläm vid sidan av baksätet om det är en sedan med fällbart baksäte). 12V-uttaget i bilar är normalt säkrade 15-20A.

Om du tänkt använda samma dragbil så kosta på ett bättre uttag.

Knäpp idé som aldrig lär vara rimlig, men vore cool: Sätt generator som drivs direkt av ett av vagnens hjul, som laddar batteriet :wink: (Typ denna idé vore nästan rimlig ifall man bygger om en bil till (obromsat) släp. Då kan man använda befintlig drivaxel med CV-knutar osv, och behöver bara bygga något med ett lager på änden på axeln och också remskiva som passar generator. Som bonus så kan man också driva AC så en ev husvagn hålls kall under färd, och om AC:n kan ge kall nog luft så kan den även kyla kylskåp, så man slipper köra det på el, gasol eller liknande under färd. På vissa vagnar så verkar gasollågan lätt slockna under färd).
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

danei skrev: 13 augusti 2025, 09:53:36 Kommer den att fungera? Om den har ingång för generator förväntar den sig sannolikt en lämplig spänning för laddning.

Jag förstår inte heller varför en ytterligare strömbegränsning är motiverad.

Regulatorn ska sitta nära batteriet den ska ladda.
Då får jag ställa några frågor för att förstå.
Jag utgår ifrån att den förväntar sig en lämplig spänning för att ladda, om jag begränsar strömmen för att kunna använde en klenare (2,5mm2 mot 6~10mm2) kabel, på vilket sätt kommer spänningen att sluta vara lämplig? (om vi utgår ifrån att strämbegränsaren inte påverkar spänningen)
Varför ska jag inte begränsa strömmen till en nivå som kablaget kan hantera? Vad jag förstår så kommer CTEK DS250 att föröka ta upp till 20A från bilens batteri för att ladda husvagnens batteri, och då krävs kablage som klarar det utan risk för skada bil och/eller husvagn. (som jag antar att man riskerar om man "begär 20A" genom en 5~7meter 2,5mm2 kabel.

När du skriver regulatorn, menar du då strämbegränsaren?
Det skulle underlätta att ha den nära DC/DC och husvagnsbatteriet, särskilt då jag har två (2) bilar som kan nyttjas.
4kTBR vill ha den nära bilens batteri. Vilket ur en sorts säkerhetsperspektiv känns bra.
4kTRB skrev: 13 augusti 2025, 09:32:39 En step-up omvandlare drar ju ännu mer ström. Nära bilbatteriet i så fall.
MiaM skrev: 13 augusti 2025, 10:00:51 CTEK kommer säkert bli ledsen ifall inspänningen gungar runt. I bästa fall så slår den av/på/av/på och laddar något, eller värre så tycker den att källan suger och slår av den ingången till den sett 0V länge nog. Absolut värsta fall som jag inte tror händer är att den tar stryk.

Håller med tipset från mrfrenzy om att skaffa en separat laddare för att ladda från bilen, som drar rätt ström.

Annars: Om målet är att kunna använda ett antal olika dragfordon utan att bygga om dem så ta en platt 6mm2-kabel som du klämmer genom bagageluckan på bilen och genom skid-öppningen i baksätet (eller lägg ovanpå baksätet om det är kombi, eller kläm vid sidan av baksätet om det är en sedan med fällbart baksäte). 12V-uttaget i bilar är normalt säkrade 15-20A.

Om du tänkt använda samma dragbil så kosta på ett bättre uttag.

Knäpp idé som aldrig lär vara rimlig, men vore cool: Sätt generator som drivs direkt av ett av vagnens hjul, som laddar batteriet :wink: (Typ denna idé vore nästan rimlig ifall man bygger om en bil till (obromsat) släp. Då kan man använda befintlig drivaxel med CV-knutar osv, och behöver bara bygga något med ett lager på änden på axeln och också remskiva som passar generator. Som bonus så kan man också driva AC så en ev husvagn hålls kall under färd, och om AC:n kan ge kall nog luft så kan den även kyla kylskåp, så man slipper köra det på el, gasol eller liknande under färd. På vissa vagnar så verkar gasollågan lätt slockna under färd).
Nu har jag svårt att hänga med, är det normalt att spänningen från en stömbegränsande step-up sjunker till 0V?
Att skaffa en ny laddare är inte ekonomiskt försvarbart, då skippar jag "ladda under färd" helt och hållet.

Att labba med lösa kablar som dras inne i bilen som använder 12V uttag eller ännu värre ciggtändareutag är inget jag vill göra.

Sen att hitta ett "bättre uttag" om du menar kopplingen mellan bil och husvagn så ser jag det svårt att hitta något som klarar 6~10mm2, att sätta dit ett till som kan hantera grövre kablar så kan det vara en lösning.

Att koppla in en fast generator som drivs av husvagnens hjul är en intressant tanke och går troligen att göra på ett enklare sätt än att bygga om en bil, som detta patent https://www.freepatentsonline.com/7514803.pdf

A/C är överkurs, Gas används till matlagning och EL till kylskåp
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ojdå, var det den nivån.

En strömbegränsare begränsar strömmen genom att sänka spänningen.

Den rekommenderade arean är för att hålla spänningsfallet rimligt, inte för att tåla strömmen.

Jag kan tänka mig att generatoringången enbart kopplas vidare till batteriet, utan att spänningen höjs. Då fungerar inte en lång tunn sladd från bilens batteri.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Det du kan göra är att skapa en spänning (motriktad EMK) som lurar batteriladdaren att bodelsbatteriet är mer laddat än verkligheten. Då ger laddaren mindre ström. Men detta är nog en ineffektiv metod :-)
Gör som redan föreslagits, sätt en liten laddare (med strömbegränsning) parallellt med befintliga laddaren som du matar från släpvagnskontakten.
Tänk på att laddning med endast 2 A inte ger så mycket energi till batteriet ca 2Ah per laddtimme. Så ett 60 Ah batteri urladdat till 50% tar 15-20 timmar att ladda.
Edit
På 20 timmar hinner du köra långt!
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

danei skrev: 13 augusti 2025, 12:50:34 Ojdå, var det den nivån. ...
Japp den nivån är det, man frågar för att förstå.
danei skrev: 13 augusti 2025, 12:50:34 ...
En strömbegränsare begränsar strömmen genom att Sänka spänningen.
...
Jo Ohm lag är ju universell
Tänkte på det som
mrfrenzy skrev: 12 augusti 2025, 19:48:29 Håller med om att det blir onödiga förluster med dubbla omvandlare

Denna step-up för 150kr med inbyggd strömbegränsning klarar 15A kontinuerligt vilket är lagom för 2.5mm2
Sätt den nära batteriet och ställ in på 14V 14A. Ctek behövs inte men om du ofta kör mer än 4h samma dag kan det bara bra att ha med den i bilden då den tar hänsyn till batteritemperatur etc. Om du har med CTEK ställ modulen på ca 15V 13A.

https://www.aliexpress.com/item/1005006236020284.html
skrev och jag tolkade som att genom att detta var görbart genom att ställa 15V 13A och låta step-upp arbeta inom de begränsningarna, men jag förstår att du anser det inte vara görbart.
Har du ett förlag på lösning?
Fen rekommenderade arean är för att hålla spänningsfalllet rimligt, inte för att tåla strömmen.
...
Så då är det OK att låta CTEK DS250 föröka dra 20A genom en tun kabel utan riskera varmgång?
Jag kan tänka mig att generatoringången enbart kopplas vidare till batteriet, utan att spänningen höjs. Då fungerar inte en lång tunn sladd från bilens batteri.
...
Tja, så kan det mycket väl vara.

Låt mig hålla hoppet uppe med att en enkel billig DC–DC med CC-läge (om jag nu lyckats läsa på å förstått dessa funktioner) tillsammans med 2,5mm2 kabel och existerande CTEK DS250.
Men jag är mottaglig för sakliga argument om varför det inte kan fungera och att leta fram en, för mina behov, fungerande lösning.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Palle500 skrev: 13 augusti 2025, 13:20:37 Det du kan göra är att skapa en spänning (motriktad EMK) som lurar batteriladdaren att bodelsbatteriet är mer laddat än verkligheten. Då ger laddaren mindre ström. Men detta är nog en ineffektiv metod :-)
Gör som redan föreslagits, sätt en liten laddare (med strömbegränsning) parallellt med befintliga laddaren som du matar från släpvagnskontakten.
Tänk på att laddning med endast 2 A inte ger så mycket energi till batteriet ca 2Ah per laddtimme. Så ett 60 Ah batteri urladdat till 50% tar 15-20 timmar att ladda.
Edit
På 20 timmar hinner du köra långt!
Så parallellt och inte i serie med existerande CTEK DS250?
Här vill jag gärna förstå för & nackdelar.
Som sagt så är ladda från bilen en bonus och inte det primära sättet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du köper den produkten jag rekommenderade sätter du den nära husvagnsbatteriet, utan CTEK.
Om du ställer den på 14V 14A utspänning kommer det förbrukas ca 12V 16A från bilens batteri (pga spänningsfallet blir det bara 12V där kabeln kommer fån släpvagnsuttaget in i husvagnen.)
Strömmen sjunker efter några timmar när batteriet blir fullt.

Pris varierar från dag till dag på Aliexpress. Valfri step-up med strömbegränsning duger.

CTEK kan du koppla parallellt på husvagnsbatteriet med inspänning från solcellerna.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Så skippa att använda CTEK till att ladda batteriet, låt den länkade produkten ladda batteriet.

Då är jag med.

Då.ska jag se om jag kan klicka hem 30A eller 40A variaten.

Tusen tack.
Skriv svar