danei skrev: ↑13 augusti 2025, 09:53:36
Kommer den att fungera? Om den har ingång för generator förväntar den sig sannolikt en lämplig spänning för laddning.
Jag förstår inte heller varför en ytterligare strömbegränsning är motiverad.
Regulatorn ska sitta nära batteriet den ska ladda.
Då får jag ställa några frågor för att förstå.
Jag utgår ifrån att den förväntar sig en lämplig spänning för att ladda, om jag begränsar strömmen för att kunna använde en klenare (2,5mm2 mot 6~10mm2) kabel, på vilket sätt kommer spänningen att sluta vara lämplig? (om vi utgår ifrån att strämbegränsaren inte påverkar spänningen)
Varför ska jag inte begränsa strömmen till en nivå som kablaget kan hantera? Vad jag förstår så kommer CTEK DS250 att föröka ta upp till 20A från bilens batteri för att ladda husvagnens batteri, och då krävs kablage som klarar det utan risk för skada bil och/eller husvagn. (som jag antar att man riskerar om man "begär 20A" genom en 5~7meter 2,5mm2 kabel.
När du skriver regulatorn, menar du då strämbegränsaren?
Det skulle underlätta att ha den nära DC/DC och husvagnsbatteriet, särskilt då jag har två (2) bilar som kan nyttjas.
4kTBR vill ha den nära bilens batteri. Vilket ur en sorts säkerhetsperspektiv känns bra.
4kTRB skrev: ↑13 augusti 2025, 09:32:39
En step-up omvandlare drar ju ännu mer ström. Nära bilbatteriet i så fall.
MiaM skrev: ↑13 augusti 2025, 10:00:51
CTEK kommer säkert bli ledsen ifall inspänningen gungar runt. I bästa fall så slår den av/på/av/på och laddar något, eller värre så tycker den att källan suger och slår av den ingången till den sett 0V länge nog. Absolut värsta fall som jag inte tror händer är att den tar stryk.
Håller med tipset från mrfrenzy om att skaffa en separat laddare för att ladda från bilen, som drar rätt ström.
Annars: Om målet är att kunna använda ett antal olika dragfordon utan att bygga om dem så ta en platt 6mm2-kabel som du klämmer genom bagageluckan på bilen och genom skid-öppningen i baksätet (eller lägg ovanpå baksätet om det är kombi, eller kläm vid sidan av baksätet om det är en sedan med fällbart baksäte). 12V-uttaget i bilar är normalt säkrade 15-20A.
Om du tänkt använda samma dragbil så kosta på ett bättre uttag.
Knäpp idé som aldrig lär vara rimlig, men vore cool: Sätt generator som drivs direkt av ett av vagnens hjul, som laddar batteriet

(Typ denna idé vore nästan rimlig ifall man bygger om en bil till (obromsat) släp. Då kan man använda befintlig drivaxel med CV-knutar osv, och behöver bara bygga något med ett lager på änden på axeln och också remskiva som passar generator. Som bonus så kan man också driva AC så en ev husvagn hålls kall under färd, och om AC:n kan ge kall nog luft så kan den även kyla kylskåp, så man slipper köra det på el, gasol eller liknande under färd. På vissa vagnar så verkar gasollågan lätt slockna under färd).
Nu har jag svårt att hänga med, är det normalt att spänningen från en stömbegränsande step-up sjunker till 0V?
Att skaffa en ny laddare är inte ekonomiskt försvarbart, då skippar jag "ladda under färd" helt och hållet.
Att labba med lösa kablar som dras inne i bilen som använder 12V uttag eller ännu värre ciggtändareutag är inget jag vill göra.
Sen att hitta ett "bättre uttag" om du menar kopplingen mellan bil och husvagn så ser jag det svårt att hitta något som klarar 6~10mm2, att sätta dit ett till som kan hantera grövre kablar så kan det vara en lösning.
Att koppla in en fast generator som drivs av husvagnens hjul är en intressant tanke och går troligen att göra på ett enklare sätt än att bygga om en bil, som detta patent
https://www.freepatentsonline.com/7514803.pdf
A/C är överkurs, Gas används till matlagning och EL till kylskåp