Frysa ner bilstrereo?
-
Frysa ner bilstrereo?
Fick höra av någon idag att man kunde stoppa bilstereon i frysen för att ta bort kodlåset. Kan detta verkligen stämma? Och hur funkar det?
Jag har för mig att dagens bilstereo inte har kodlås längre, men någon generation eller två tillbaka. Så vi hjälper inte tjuvarna.
Jag har för mig att dagens bilstereo inte har kodlås längre, men någon generation eller två tillbaka. Så vi hjälper inte tjuvarna.
Re: Frysa ner bilstrereo?
I början var flashminnena dåliga på temperatur, så då gick det säkert, men det var väl en 40 år sedan eller så.
- farbrorvattenmelon
- JimmyAndersson
- Kontakt:
I en vanlig frys är det normalt sett -18 grader. Ibland ner till -25 vid ”infrysningsläge”. -50? Nja, det finns ingen större nytta med det. 
Från första inlägget:
”stoppa bilstereon i frysen”

Från första inlägget:
Vissa stereo hade kod via byglar istället för flash/prom. De kan man knappast frysa. Exempel på dessa är Clarion 940HP, 960HX och dess släktingar. Det finns beskrivning hur man nollställer kod på snarlika (OEM-varianter för biltillverkare?) som heter typ 949 eller nåt liknande. Praktiska studier visar att den beskrivningen funkar inte för en vanlig 940HP.
Minst en modell hade firmwarefel. Blaupunkt Toronto SQR 45 startar utan att fråga om kod om man lägger på "ström över nyckel" och slår på stereon före man kopplar in "ström direkt från batteriet". Ooops... Det kom uppdateringar, så man måste provköra innan man faktiskt betalar något för en sån på loppis.
Generellt sett så på alla med mekaniska rattar för alla analoga reglage och mekaniska knappar för alla grejer i bandspelaren så går det ofta att lobotomera lite så att bandspelaren fungerar utan kod. T.ex. så har dessa Clarion jag nyss nämnde en 4066 som växlar ljud mellan radio och band, och när den är låst står denna 4066 på radio eller ingen ingång vald, och radion på mute eller liknande. Bygla lite styrsignaler till 4066 så den väljer bandspelare så är det bara loudness, dolby, krom/normal osv som inte går att välja (och dessa kan man i princip ordna med separata strömbrytare ifall man vill, eller hårdkoda att alltid vara av eller på). I princip kan väl dessa vara användbara att modifiera att få en line-utgång före volymkontroll osv, för att mata till aux in på en modernare stereo, ifall man vill kunna spela band ihop med en modernare stereo.
Minst en modell hade firmwarefel. Blaupunkt Toronto SQR 45 startar utan att fråga om kod om man lägger på "ström över nyckel" och slår på stereon före man kopplar in "ström direkt från batteriet". Ooops... Det kom uppdateringar, så man måste provköra innan man faktiskt betalar något för en sån på loppis.
Generellt sett så på alla med mekaniska rattar för alla analoga reglage och mekaniska knappar för alla grejer i bandspelaren så går det ofta att lobotomera lite så att bandspelaren fungerar utan kod. T.ex. så har dessa Clarion jag nyss nämnde en 4066 som växlar ljud mellan radio och band, och när den är låst står denna 4066 på radio eller ingen ingång vald, och radion på mute eller liknande. Bygla lite styrsignaler till 4066 så den väljer bandspelare så är det bara loudness, dolby, krom/normal osv som inte går att välja (och dessa kan man i princip ordna med separata strömbrytare ifall man vill, eller hårdkoda att alltid vara av eller på). I princip kan väl dessa vara användbara att modifiera att få en line-utgång före volymkontroll osv, för att mata till aux in på en modernare stereo, ifall man vill kunna spela band ihop med en modernare stereo.
Vem har sagt att det skulle vara en "vanlig" frys.JimmyAndersson skrev: ↑10 augusti 2025, 21:52:49 I en vanlig frys är det normalt sett -18 grader. Ibland ner till -25 vid ”infrysningsläge”. -50? Nja, det finns ingen större nytta med det.
Från första inlägget:
Metoden låter sökt i mina öron ifall det inte rör sig om RAM och man bedövar backupspänningskällan, för min erfarenhet är att det just med kyla kan gå att rädda minnesinnehåll från ett minne som håller på att dö.
-70°C minns jag att man kunde nå ganska lätt med ett litet miljötestskåp.
-70°C minns jag att man kunde nå ganska lätt med ett litet miljötestskåp.
Jag skulle säga att det är en myt.
Det finns f.ö en annan myt som cirkulerade om att man ska "koppla in 220V snabbt till stereon, för det första som bränns är koddelen".. ..jag rekommenderar inte att testa.
(Ja, jag vet att vi har 230V, men då hade vi faktiskt 220..)
Däremot kan man i vissa stereos löda loss ett eeprom och läsa ut koden i klartext.
Det finns f.ö en annan myt som cirkulerade om att man ska "koppla in 220V snabbt till stereon, för det första som bränns är koddelen".. ..jag rekommenderar inte att testa.
(Ja, jag vet att vi har 230V, men då hade vi faktiskt 220..)
Däremot kan man i vissa stereos löda loss ett eeprom och läsa ut koden i klartext.
-
Pratade med någon som visst hade jobbat med Blaupunkt apparater och han skrattade åt idén. Men han tillade också att apparaterna han jobbade med hade en reset-knapp på moderkortet.
Är inte kylsprej -40°?
Är inte kylsprej -40°?
I teorin så kanske eprom/eeprom-kretsar hade snävare specat område än övriga kretsar (generellt sett så lär väl bilelektronik, inkl bilstereo, ha ganska stort temperaturområde) och vid tillräcklig kyla så kanske ett eprom/eeprom inte ger korrekt data medan resten av stereon fungerar, och det kan tänkas ligga nån enkel checksumma och om checksumman inte stämmer så nollställs koden. Låter långsökt men en något sånär vetenskapligt gångbar förklaring. Det kan ju också tänkas ha funnits något konstruktionsfel som gör att saker startar i fel ordning vid extrem kyla i nån viss stereo; också vetenskapligt teoretiskt möjligt men långsökt.