Nu tänkte jag den kan få användas till att styra det nya kompressorblocket jag håller på och installerar på utsidan av garaget, monterat på en väggkonsol. Inga problem, jag ser det är en Telemecanique 3-fas kontaktor med en 230V spole + separat överhettningsskydd så jag kan styra kontaktorn genom att låta den existerande pressostaten på 230V enfas styra kontaktorn via spolen.
Den har en ON knapp, en stoppknapp med nyckellås och en märklampa. Jag kommer inte nyttja ON knappen, den ska styras av pressostaten. Men stoppknappen kan va bra att ha ifall nåt går fel. Även märklampan får gärna lysa då den är igång.
Inga svårigheter att koppla och då jag testade spolen funkade allt bra, stoppknappen funkade korrekt också, men märklampan lyste inte. Jqg plockade ut lamphållaren med lampa och kollade lite noggrannare på den, tänkte den behöver ny glödlampa, eller en LED. Jag blev dock förvånad när det står 130V lampa och lamphållaren också är en Telemecanique lamphållare, gjord för 130V.

Varför sitter det en 130V komponent i en setup för 230V som ska styra en 400V motor?
Hittade en gammal bild från då jag fick den och det gick upp ett ljus, där på sidan till elcentralen är en 230-110V transformator, den är säkert kopplad till kontaktorlådan. De måste ha använt den på nåt vis... Jag kan dock inte förstå varför dom har gjort på det viset? Men det är enda förklaringen jag kan komma på. Men det känns som ganska dumt att blanda in 110V i en 230V installation, kontaktorn är fortfarande en 230V spole så jag tror inte den kan köras på 110v?

Är det nån här som kan teoretisera om detta, eller kanske rentav vet ? Jag undrar också om det bara går att sätta en 230V lampa i lamphållaren?