Förvaring av radiostyrda flygplan
-
Förvaring av radiostyrda flygplan
God morgon! Jag hade en snabb fråga om förvaring/upphängning av mina balsa Sig Kadet Seniorita och andra RC-flygplan.
Jag ser alla möjliga idéer om hur man hänger upp dem, men vad fungerar bäst? Väggmontering eller takmontering?
Typ av material som används, 3D-utskrift och hållbarhet. Jag har också många skumplan, mitt garage och hemmakontor ser ut som en återvinningsgård för flygplan.
Jag ser alla möjliga idéer om hur man hänger upp dem, men vad fungerar bäst? Väggmontering eller takmontering?
Typ av material som används, 3D-utskrift och hållbarhet. Jag har också många skumplan, mitt garage och hemmakontor ser ut som en återvinningsgård för flygplan.
Senast redigerad av MadModder 18 juli 2025, 11:49:40, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Länk borttagen. Automatöversatt produktreklam för kinesiska RC-prylar. Låter tråden finnas kvar.
Anledning: Länk borttagen. Automatöversatt produktreklam för kinesiska RC-prylar. Låter tråden finnas kvar.
Re: Förvaring av radiostyrda flygplan
Förvaring av RC flygfarkoster
Helikoptrar är lite enklare, eftersom man kan få dom "smala" genom att fälla ihop rotorbladen.
Kanske kan man packa flygplan ganska tätt på väggen, om man vrider dom t.ex. ca 20° CW från nos-upp?
RC-helikoptrar på väggen
/π
Helikoptrar är lite enklare, eftersom man kan få dom "smala" genom att fälla ihop rotorbladen.
Kanske kan man packa flygplan ganska tätt på väggen, om man vrider dom t.ex. ca 20° CW från nos-upp?
RC-helikoptrar på väggen
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Några uppslag, när det gäller flygplan
/π
/π
- Mizzarrogh
Sitter de små planen direkt i väggen, eller är det typ en tretex skiva bakom? Snyggt! Jag har samma problem, men i mindre skala, (jag behöver hänga upp raketer, glidare ("Stig Helmer plan" kallade en bekant dem...
) och annat på ett snyggt vis, men så att man inte har sönder dem, problemet med dem är att de alla är i ett stycke och vingarna inte går att lossa). Personligen gillar jag också att ha dem framme så att man kan se dem. 
Extremt fina tävlingsplan du har!

Extremt fina tävlingsplan du har!
Mizzarrogh:
Det där är inte mina. Jag har bara helikoptrar och en liten (250-) drönare.
Så här ser det ut på en vägg i ett av mina hobbyrum.
Här är en av favorithelisarna, en Logo 700, på köksgolvet, på väg ut.
/π
Det där är inte mina. Jag har bara helikoptrar och en liten (250-) drönare.
Så här ser det ut på en vägg i ett av mina hobbyrum.
Här är en av favorithelisarna, en Logo 700, på köksgolvet, på väg ut.
/π
- Mizzarrogh
Snygga! Jag har inte så mycket erfarenhet av att flyga helikopter, men jag har djup respekt för de som är duktiga på det.
Det vore kul med en modell av en sådan ramjet driven helikopter det experimenterades med en tid, har för mig att Brittiska Jetex tillverkade en leksaksmodell med två reamotorer på bladen. (Jag har dock bara sett den på bild)
(Jag har dock några original "raket" motorer av liknande utförande från dem, men jag vet inte om det finns bränsle till dem idag som fungerar väl, om det går så vore det roligt att bygga ett litet raketplan med någon av dem, de fanns i klassisk balsabyggsats på 5+-60 talet har jag för mig, de orkar nog inte driva Cometplan och liknande dock, men minimodeller borde inte vara något problem
).

Det vore kul med en modell av en sådan ramjet driven helikopter det experimenterades med en tid, har för mig att Brittiska Jetex tillverkade en leksaksmodell med två reamotorer på bladen. (Jag har dock bara sett den på bild)
(Jag har dock några original "raket" motorer av liknande utförande från dem, men jag vet inte om det finns bränsle till dem idag som fungerar väl, om det går så vore det roligt att bygga ett litet raketplan med någon av dem, de fanns i klassisk balsabyggsats på 5+-60 talet har jag för mig, de orkar nog inte driva Cometplan och liknande dock, men minimodeller borde inte vara något problem

Jag kör bara el. Då kan man meka på kökbordet, utan att det blir revolution. Dessutom startar dom alltid på första försöket.
Nitro och bensin är kul, men det är inte min grej.
Turbin däremot skulle jag kunna tänka mig. Wren har ett turbo-prop / turbo-shaft - kit som passar i en heli (Trex 700) som jag har.
Jag skulle säga att (för mig) är det roligare att flyga el, men lukten av flygfotogen och ljudet av en gasturbin som varvar upp – Det är speciellt.
Det här skulle kunna vara min Trex 700, om jag turbinkonverterade den.
Hoppa till 4:00 för att få se den varva upp och lyfta. Lugn flygning. Ingen Tareq-style precis.
/π

Nitro och bensin är kul, men det är inte min grej.
Turbin däremot skulle jag kunna tänka mig. Wren har ett turbo-prop / turbo-shaft - kit som passar i en heli (Trex 700) som jag har.
Jag skulle säga att (för mig) är det roligare att flyga el, men lukten av flygfotogen och ljudet av en gasturbin som varvar upp – Det är speciellt.
Det här skulle kunna vara min Trex 700, om jag turbinkonverterade den.
Hoppa till 4:00 för att få se den varva upp och lyfta. Lugn flygning. Ingen Tareq-style precis.
/π
- Mizzarrogh
Mäktigt!
Jag kör mest vintage motorer det lilla jag håller på nu, men jag ser många fördelar med moderna elmotorer, framför allt till helikoptrar, måste sägas att jag blev riktigt imponerad av hur starka och lätta de kan göras idag och hur länge de går att köra på en laddning! Tekniskt sett finns det kanske ingen anledning att köra gamla kolvmotorer längre annat än för känslan och ljudet egentligen. Tycker mest att de är roliga att meka med.
Jag kör mest vintage motorer det lilla jag håller på nu, men jag ser många fördelar med moderna elmotorer, framför allt till helikoptrar, måste sägas att jag blev riktigt imponerad av hur starka och lätta de kan göras idag och hur länge de går att köra på en laddning! Tekniskt sett finns det kanske ingen anledning att köra gamla kolvmotorer längre annat än för känslan och ljudet egentligen. Tycker mest att de är roliga att meka med.

Lite off-topic, jag vet, men jag kunde inte hålla mig...
Drivlinan på min Logo 700
Drivlinan på den där Logo 700 ovan, består av;
– 12S, 5000 mAh, ca 50C, LiPo-batterier, Två seriekopplade 6S. Max ca 250 ampere.
– Kontronik Cool Kosmik 200 HV ESC, max 14S, 200 ampere kontinuerligt, 400 ampere peak.
– Xnova XTS 4525-530. 4500 Watt kontinuerligt, 10000 Watt peak.
Startvikt ca 5,5 kg, så ca 1,8 kW (≈2,4 hk/kg) peak. 0,42 kg/hk,
Ferrari F80 har 1 184 hk till att flytta 1 525 kg. "Bara" 0,78 hk/kg. 1,28 kg/hk
Mitt åk har ca 0,067 hk/kg. 14,9 kg/hk.
0-100 på ungefär den tid det tar att skriva ett inlägg på EF.
Väggupphängning
Den som syns på bilden ovan. Tillverkad av 45 x 120 reglar.
Två vertikala, mot väggen, med "fot" som sticker ut ca 400 från väggen.
Två horisontella där helikoptrar kan hängas i stället.
Två Ikea-hyllor som stadgar och ger lite utrymme.
Det här är väldigt helikopterorienterat och fungerar nog inte så bra om man ska hänga upp flygplan.
Kanske är den mer stadig än vad som behövs? Jag vill ju inte att den ramlar.
/π
Drivlinan på min Logo 700
Drivlinan på den där Logo 700 ovan, består av;
– 12S, 5000 mAh, ca 50C, LiPo-batterier, Två seriekopplade 6S. Max ca 250 ampere.
– Kontronik Cool Kosmik 200 HV ESC, max 14S, 200 ampere kontinuerligt, 400 ampere peak.
– Xnova XTS 4525-530. 4500 Watt kontinuerligt, 10000 Watt peak.
Startvikt ca 5,5 kg, så ca 1,8 kW (≈2,4 hk/kg) peak. 0,42 kg/hk,
Ferrari F80 har 1 184 hk till att flytta 1 525 kg. "Bara" 0,78 hk/kg. 1,28 kg/hk

Mitt åk har ca 0,067 hk/kg. 14,9 kg/hk.

0-100 på ungefär den tid det tar att skriva ett inlägg på EF.

Väggupphängning
Den som syns på bilden ovan. Tillverkad av 45 x 120 reglar.
Två vertikala, mot väggen, med "fot" som sticker ut ca 400 från väggen.
Två horisontella där helikoptrar kan hängas i stället.
Två Ikea-hyllor som stadgar och ger lite utrymme.
Det här är väldigt helikopterorienterat och fungerar nog inte så bra om man ska hänga upp flygplan.
Kanske är den mer stadig än vad som behövs? Jag vill ju inte att den ramlar.
/π