

Träkilen som spänner motorn mot hjulet är en tillfällig lösning, ska fixa nåt bättre.
Tramporna på framhjulet tog vi bort, och satte dit ett par fotstöds-rör istället..
Först använde vi ett strömbrytar-handtag från en (230V) elektrisk gräsklippare till motorn, men den gav upp ganska fort. Det blir rätt många ampere med en sån 12V-motor och det batteriet..
Vi bytte strömbrytare, men då tog det inte många minuter innan kablarna smälte och brände hål på förarens tröja..

Vi hade gjort misstaget att använda vanlig 1,5mm2 FK-kabel..

Problemet var att motorns anslutningskablar också var för klena, och de gick in i motorn, de var inte tänkta att bytas.. Så vi fick öppna motorn och löda dit grövre kablar..
De nya kablarna var ca. 7mm i ytterdiameter (inkl. isolering)...
Kolen satt i en plastring, den kommer väl smälta förr eller senare tänkte jag..
Jättepilligt att få tillbaka plastringen med kolen och de jädra fjädrarna som vanligt, men med lite ståltråd och mycket tålamod så gick det till slut..
Alla tidigare strömbrytare vi använde smälte ihop, så vi tog en lite rejälare denna gången:


Vi hittade också en biltuta som vi skruvade fast på styret

Nu verkade det funka jättebra, den gick faktiskt riktigt snabbt


Efter en halvtimmes körning stannade den. Den ena kabeln som gick in i motorn hade lossnat. Och vad berodde det på då? Jo, lödtennet hade smält!

Förmodligen hade väl dendär plastringen i motorn också smält, har inte öppnat och kollat än.
Vi bestämde oss för att den motorn inte riktigt var gjord för sån belastning (eller ett sånt batteri!

Jag funderade lite på startmotorer.. Från t.ex. en bil.. Eller grävmaskin, jag tror att jag kan få tag på en startmotor från en sådan.
Har hört att de inte tål att köras längre perioder, stämmer det?
Och sen drar de väl fruktansvärt mycket ström också gissar jag...
Video: http://rapidshare.de/files/20600894/MOV05389.MPG.html
Jo, den är lite liten..

Vi mötte lite folk på gatan som hade svårt att hålla sig för skratt när de såg oss..

edit: Bytte film-host