Eldriven trehjuling

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Eldriven trehjuling

Inlägg av maxxflow »

Jag och ett par kompisar hittade en liten trehjuling, vi monterade en 12V gräsklipparmotor på den.. :)

Bild
Träkilen som spänner motorn mot hjulet är en tillfällig lösning, ska fixa nåt bättre.
Tramporna på framhjulet tog vi bort, och satte dit ett par fotstöds-rör istället..

Först använde vi ett strömbrytar-handtag från en (230V) elektrisk gräsklippare till motorn, men den gav upp ganska fort. Det blir rätt många ampere med en sån 12V-motor och det batteriet..
Vi bytte strömbrytare, men då tog det inte många minuter innan kablarna smälte och brände hål på förarens tröja.. :)
Vi hade gjort misstaget att använda vanlig 1,5mm2 FK-kabel.. :)
Problemet var att motorns anslutningskablar också var för klena, och de gick in i motorn, de var inte tänkta att bytas.. Så vi fick öppna motorn och löda dit grövre kablar..
De nya kablarna var ca. 7mm i ytterdiameter (inkl. isolering)...
Kolen satt i en plastring, den kommer väl smälta förr eller senare tänkte jag..
Jättepilligt att få tillbaka plastringen med kolen och de jädra fjädrarna som vanligt, men med lite ståltråd och mycket tålamod så gick det till slut..
Alla tidigare strömbrytare vi använde smälte ihop, så vi tog en lite rejälare denna gången:
Bild :)

Vi hittade också en biltuta som vi skruvade fast på styret :)

Nu verkade det funka jättebra, den gick faktiskt riktigt snabbt :) Det var omöjligt för mig att springa ikapp den :)

Efter en halvtimmes körning stannade den. Den ena kabeln som gick in i motorn hade lossnat. Och vad berodde det på då? Jo, lödtennet hade smält! :)
Förmodligen hade väl dendär plastringen i motorn också smält, har inte öppnat och kollat än.
Vi bestämde oss för att den motorn inte riktigt var gjord för sån belastning (eller ett sånt batteri! :) )..

Jag funderade lite på startmotorer.. Från t.ex. en bil.. Eller grävmaskin, jag tror att jag kan få tag på en startmotor från en sådan.
Har hört att de inte tål att köras längre perioder, stämmer det?
Och sen drar de väl fruktansvärt mycket ström också gissar jag...

Video: http://rapidshare.de/files/20600894/MOV05389.MPG.html
Jo, den är lite liten.. :)
Vi mötte lite folk på gatan som hade svårt att hålla sig för skratt när de såg oss.. :D

edit: Bytte film-host
Senast redigerad av maxxflow 16 maj 2006, 16:52:00, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Haha, va knasigt! Men roligt!

/Magnus
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Haha, riktigt kul när man bygger sånna egna saker. :)

Filmen fungerar inte för mig :(
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 2018
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Om det är själva nerladdningen som strular så högerklicka på länken och kör "spara som"...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24520
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har hört att de inte tål att köras längre perioder, stämmer det?

Ja, dom är helt enkelt inte gjorda för det. Men en 10 sek eller så bör dom kanske klara.


Och sen drar de väl fruktansvärt mycket ström också gissar jag

Ja, du får nog räkna med minst en 200A+ vid kraftigare belastning, speciellt vid lågt varv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26470
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

maxxflow: Ni är galna! På rätt sätt. :D

Bra idé och kul lösningar. :tumupp:
Att det inte fungerade med 1,5mm2 FK-kabel är ju inte så jättekonstigt. Men visst, då får man värmeslingor på köpet.. :)
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Jag fick tag på en startmotor från en 50hk utombordare.. Vet inte om den funkar, har ingen tillräckligt stark strömkälla :) (blybatteriet på trehjulingen är hos en kompis)
Bara solenoiden drar så mycket ström att amperemätaren på min 12V/9A batteriladdare går i botten.. (mätaren går till 12A) :shock:
Om jag sätter "laddaren" på full styrka och kopplar in motorn, så hör man bara ett svagt surrande från motorn..
Ska se om jag hittar mitt 15A-nätagg som jag kan testa med isf, annars får jag testa med blyaccen..

Men kan man använda en sån startmotor tror ni? Eller tål den inte att gå så länge?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24520
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Beror på hur länge du menar med länge. Visst kan du använda den men förvänta dig ingen timmes körning under belastning om man så säger. Men kör igång den under belastning under säg 5 - 10 sek eller så och känn sen på den om den är extremt varm och att det luktar bränt från den eller om den bara kanske knappt är ljummen och luktar ingenting alls då kan den nog hålla för ett antal sekunder till, ända tills ovan blir fallet. Då får du en grov riktlinje hur länge du kan köra den.

Kolen som sitter i dessa har ett väldigt högt tryck på rotorn så att bara för att övervinna detta krävs det en hel del effekt. När jag testar en startmotor så använder jag ibland ett AC svetsaggregat, men då är solenoiden bortkopplad förstås annars har jag ett DC agg som temporärt kan ge ut 35A och då snurrar motorn.

För att kunna mäta strömen som en sådan här motor drar så måste du nog använda en tångamperemeter, eller en shunt.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Lyckades få snurr på motorn nu med 15A-agget.. Mätaren på den går upp till 15A. Solenoiden verkade dra ganska exakt 15A. När jag körde motorn gick mätaren naturligtvis i botten.. Hade kopplat bort solenoiden när jag testade motorn..

Jag har en tångamperemeter, men den är för växelström.. Den funkar väl inte så bra då?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

-"Jag har fastnat" Haha :D

Tufft bygge förresten!
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Hehe :)


Dendär startmotorn åker raka vägen till tippen, efter att jag sett hur den såg ut inuti:
Bild Bild Bild

Kolen trycktes inte ens ner av fjädrarna, de var alldeles fastkläggade.. :?

Som tur är har jag en annan startmotor, som funkar mycket bättre..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24520
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Dom är dock ganska så enkla att renovera, kan dock bli problem om nåt kol är helt nedslitet då ialf jag inte vet nåt annat ställe att får tag på kol till dom än hos en annan startmotor. Och är kolen ok på den andra startmotorn, ja då lär den fungera istället. :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Klart najs. Kanske kan ni hitta en motor för 24V och köra den på 12V?
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Kanske, men jag ska se vad denna nya startmotorn klarar först.. Den går jättefint, mycket bättre än den förra.. Ska testa med blybatteriet nån dag, låta den gå ett tag och se vad den klarar..

Ang. den förra motorn, den hade säkert gått att renovera, om man fick tag på nya kol, men den var så fruktansvärt sliten och smutsig och "igenkläggad", så jag tyckte inte det var värt att försöka :P Då hade man väl fått skruva isär den i dess minsta beståndsdelar, och tvätta varenda liten grej i nån väldigt stark fett- och klägglösande vätska.. :)

Dessutom hade den förra motorn en såndär jobbig "kåpa" över axeln/kugghjulet, är inte säker på om det gick att få loss den.. Det är ju lite jobbigt att koppla den till ett hjul då..
Den nya motorn hade inget sånt, det var bara att plocka loss kugghjulet så gick axeln rakt ut..
Skriv svar