Worx Landroid gräsrobot känner inte laddström
Worx Landroid gräsrobot känner inte laddström
Har fått en trasig gräsklipparrobot som jag ska försöka fixa och kanske få användning för. Det är en Worx Landroid av äldre snitt med 0-9 knappsats och 2 raders display. Tyvärr är typskylten borta såjag vet inte exakt modell. Problemet är att den känner inte av när den kört in i laddningsstationen utan reagerar som att den krockar med något och backar ut en halvmeter och kör sedan in igen. Detta upprepas i oändlig loop. Pinnarna i laddstationen har 30 volt som de ska ha och stationen lyser fast blått sken vilket betyder att allt är ok. Maskinen gör bra kontakt och jag har följt strömmen hela vägen till kretskortet genom alla skarvar och kontakter. Provat att belasta med 2A så ledningarna verkar kunna bära strömmen ok. Men som sagt, roboten känner inte av laddströmmen. Laddströmmen kommer in på moderkortet märkt "charging" och batteriets anslutningar är bredvid märkt "battery". Kan det vara någon skyddsdiod som spökar? Trasig ladd IC? Kortis på någon keramisk konding? Tips på saker att leta efter? Vet tyvärr inte hur detta fungerar exakt men jag tror att laddstationen är ganska dum och bara matar ut laddtröm som roboten sedan får göra vad den vill med. Troligtvis ingen ytterligare kommunikation på laddpinnarna.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Worx Landroid gräsrobot känner inte laddström
Sitter det något hall-element i klipparen som ska ha kontakt med en magnet i laddstationen, eller tvärtom? Kolla så magneten finns.
En bekant fick ta över en gräsklippare som bara detekterade kollision, det var en magnet i ytterhöljet som hade försvinnit med fäste och allt. Vi tejpade en magnet över hall-elementet då det satt två kollisionsdetektorer, en fram och en bak, nu funkar den som den ska, med en detektor.
En bekant fick ta över en gräsklippare som bara detekterade kollision, det var en magnet i ytterhöljet som hade försvinnit med fäste och allt. Vi tejpade en magnet över hall-elementet då det satt två kollisionsdetektorer, en fram och en bak, nu funkar den som den ska, med en detektor.
-
Kan du få batteriet att ta emot laddström om du tar ut det från klipparen och ger det en kontrollerad ström från något ställe?
Mät också vad du har för spänning i batteriet.
Jag misstänker att det kan vara någon cell i batteriet som gett upp och BMS skyddar batteriet.
Mät också vad du har för spänning i batteriet.
Jag misstänker att det kan vara någon cell i batteriet som gett upp och BMS skyddar batteriet.
Vi hade en works fram till i höstas, klipparen fungerade i 10 år men fick lite lagat under tiden.
En sak som gick sönder var kablarna till främre delen, till laddare och sensorer, inringade i bilden. Lite bökigt att ta isär men det går rätt bra.
Passa på att byta minnesbatteriet när du ändå håller på.
En sak som gick sönder var kablarna till främre delen, till laddare och sensorer, inringade i bilden. Lite bökigt att ta isär men det går rätt bra.
Passa på att byta minnesbatteriet när du ändå håller på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Klockbatteriet är bytt. Huvudbatteriet går fint att ladda med labb aggregat. ChatGPT har fått mig att leta efter både magneter och IR dioder men den här gamla har inget sådant. Får väl skruva isär laddstation också för att vara säker men jag gissar att den bara känner av spänning på pinnarna och då antar att den är i laddstationen. Nu dillar Chat om mekanisk brytare under också men det tror jag inte mycket på.
Här är en bild på inkommande laddström "charging" och batteriets anslutningar. Har kollat de stora dioderna. Vad är U7 för en liten 6 pinnars sak höger om de 4 dioderna? Rakt ovanför antar jag är en switchad PSU för själva laddningen. Kan ju vara där det spökar också. Var kan mosfet sitta som släpper fram laddströmmen? Allt är ju inbakat i härlig goja också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ytterligare information: om jag matar in 30 volt på "charger" så mäter jag 29,7 volt på mosfet Q3 source. Gate dras upp till 29,7 volt via en 10k resistor märkt R35. Vad Z4 är har jag ingen aning om men över denna mäter jag 0,0V och resistansmäter jag över Z4 får jag 10k (pull up resistorn?) Resistorn R32 går upp till drain och efter R32 går den iväg via en "via". För att få Q3 att öppna och släppa på laddström till batteriet krävs väl att något drar ner gate några volt?