Databuss offline Opel Corsa
Databuss offline Opel Corsa
Hejsan.
Min Corsa från 2013 lämnar intermittent ifrån sig felkoden u0073 vilket verkar ska vara att en databuss är offline.
En sökning på internet ger lite olika förskag på vart felet sitter. Mest kablage och glappande kontakter. Men också fukt i ECU'n och kaputt BCU, Body Control Unit. Jag har kollat runt på anslutningar och haft isär ECU'n. Det visade sig att i den så hade någon redan varit i. Den var öppnad med klart synligt våld. Där var i alla fall ingen fukt men lödningarna där kontakterna in i lådan satt har väl gjort sitt kan man säga. Vibrationer och temperaturförändringar och 28000 mil har gett sprickor. Gjorde mig på ett försök att bättra på de lödningarna där men ingen skillnad felet kom tillbaks. Så nu har jag öppnat upp BCU'n vilket har gett mig lite funderingar. Där jag skulle förväntat mig lödningar så var det stift som var iklämda genom kretskorten eller vad man ska säga, Andra bilden visar vad jag menar. Vad kallas det här, varför gör man så här, är det vanligt och hur bra är det? Någon som vet? Det är någon lack på kretskorten men inte över de här anslutningarna.
Jag tänker att efter 28000 mil så är det kanske inget bättre än en lödning.
Min Corsa från 2013 lämnar intermittent ifrån sig felkoden u0073 vilket verkar ska vara att en databuss är offline.
En sökning på internet ger lite olika förskag på vart felet sitter. Mest kablage och glappande kontakter. Men också fukt i ECU'n och kaputt BCU, Body Control Unit. Jag har kollat runt på anslutningar och haft isär ECU'n. Det visade sig att i den så hade någon redan varit i. Den var öppnad med klart synligt våld. Där var i alla fall ingen fukt men lödningarna där kontakterna in i lådan satt har väl gjort sitt kan man säga. Vibrationer och temperaturförändringar och 28000 mil har gett sprickor. Gjorde mig på ett försök att bättra på de lödningarna där men ingen skillnad felet kom tillbaks. Så nu har jag öppnat upp BCU'n vilket har gett mig lite funderingar. Där jag skulle förväntat mig lödningar så var det stift som var iklämda genom kretskorten eller vad man ska säga, Andra bilden visar vad jag menar. Vad kallas det här, varför gör man så här, är det vanligt och hur bra är det? Någon som vet? Det är någon lack på kretskorten men inte över de här anslutningarna.
Jag tänker att efter 28000 mil så är det kanske inget bättre än en lödning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Re: Databuss offline Opel Corsa
Lacken är för att inte fukt ska kunna förstöra med korrosion och sånt.
Stiften sitter med fjädertryck i viorna just för att motverka spruckna lödningar som lär komma av år av vibrationer annars.
Lite "kul" att dom lackar för att skydda mot fukt, men lämnar kontaktytorna öppna.
Jag hade testat som minst att vicka på kontakterna in så dom "gnor" till en bra kontakt.
Kanske i kombination med nån bra spray.
Stiften sitter med fjädertryck i viorna just för att motverka spruckna lödningar som lär komma av år av vibrationer annars.
Lite "kul" att dom lackar för att skydda mot fukt, men lämnar kontaktytorna öppna.

Jag hade testat som minst att vicka på kontakterna in så dom "gnor" till en bra kontakt.
Kanske i kombination med nån bra spray.
På en bil som gjort 280kkm har jag svårt att tro att det skadar att löda.
Den kommer inte göra 28kkm till.
Ja lödningarna kommer förr eller senare bli ett problem men troligen är bilen slut innan dess.
Den kommer inte göra 28kkm till.
Ja lödningarna kommer förr eller senare bli ett problem men troligen är bilen slut innan dess.
- Klas-Kenny
Kallas press-fit.
Görs för att det håller bättre över tid än lödningar under de förutsättningar man har i en bil med temperaturvariationer och vibrationer.
Väldigt vanligt.
Väldigt bra om det är korrekt gjort. Det är "så man gör" i bilindustrin idag.
Har du läst ut felkoder i ECU, BCU, instrumentpanel, ABS etc med tech2/tis2000?
Det ger mycket att jämföra vilka felkoder som lagrats i de olika enheterna vid olika tidpunkter.
När du gjort det rensa fel från samtliga enheter
Se vilka som återkommer direkt efter tändning av/på
Vilka återkommer efter motorstart
Vänta tills felet händer igen och läs av alla enheter.
Felet behöver inte nödvändigt vara i den enhet som du läst felkod ifrån, och det är 10ggr mer vanligt med kabelfel än styrdonsfel.
Det ger mycket att jämföra vilka felkoder som lagrats i de olika enheterna vid olika tidpunkter.
När du gjort det rensa fel från samtliga enheter
Se vilka som återkommer direkt efter tändning av/på
Vilka återkommer efter motorstart
Vänta tills felet händer igen och läs av alla enheter.
Felet behöver inte nödvändigt vara i den enhet som du läst felkod ifrån, och det är 10ggr mer vanligt med kabelfel än styrdonsfel.
Ja där har jag fått bra svar på mina frågor. Och en fundering på att löda skiten för bilen kanske inte ens klarar sig till 30000 mil, vem vet.
Det där med felkoder, nej jag har bara använt en billig kinaläsare som gav "u0073". Jag har ingen aning om hur man gör för att hitta fler felkoder.
Jag tänker mig att jag vickar lite på press-fit anslutningarna och sätter ihop skiten å testkör. Ja om den alls startar igen efter min misshandel
Finns det fler felkoder så får jag väl ta mig till en verkstad som har rätt prylar.
Det där med felkoder, nej jag har bara använt en billig kinaläsare som gav "u0073". Jag har ingen aning om hur man gör för att hitta fler felkoder.
Jag tänker mig att jag vickar lite på press-fit anslutningarna och sätter ihop skiten å testkör. Ja om den alls startar igen efter min misshandel

Finns det fler felkoder så får jag väl ta mig till en verkstad som har rätt prylar.
Senast redigerad av proxim 24 juni 2025, 16:37:10, redigerad totalt 1 gång.
Ja alltså, hur läser man ut olika felkoder från olika enheter, ser man inte allt i obd uttaget?
Innan du börjar löda och försöka reparera saker behöver du definitivt en felkodsläsare som är specifik för Opel (eller en avancerad universal). Annars är det som att försöka springa med förbundna ögon.
En sådan billig du använt kommunicerar bara med motorstyrningen och talar inte om var källan till felet ligger.
Några vanliga populära: (en opelverkstad har någon av dessa)
Opcom
Tech2
Vxdiag
Tis2000/Globaltis
Universalinstrument som klarar det är tex: (en universalverkstad har någon av dessa)
Autocom
Launch
Autel
Xtool
Topdon
En sådan billig du använt kommunicerar bara med motorstyrningen och talar inte om var källan till felet ligger.
Några vanliga populära: (en opelverkstad har någon av dessa)
Opcom
Tech2
Vxdiag
Tis2000/Globaltis
Universalinstrument som klarar det är tex: (en universalverkstad har någon av dessa)
Autocom
Launch
Autel
Xtool
Topdon
Haha, ja visst är det som att springa med förbundna ögon alltid
Nej jag löder inte här. Skruvar ihop och hoppas det lagat sig självt
Det kan få bli ett verkstadsbesök annars.

Nej jag löder inte här. Skruvar ihop och hoppas det lagat sig självt

Det kan få bli ett verkstadsbesök annars.