Liten metallsvarv på trägolv?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Liten metallsvarv på trägolv?

Inlägg av Mizzarrogh »

Hej!

Jag har en liten Schaubiln S70
Som jag undrar om det räcker att bygga ett kraftigt bord i trä att ställa den på, (bordet står sedan på ett golv av trä) eller om den också kommer att vrida och slå sig så att man tappar för mycket precision på det man gör i den?
Jag tänkte mest ha den till saker som modellmotorer, delar till ångmaskiner och annat.

Jag skulle vilja kunna använda en äldre digitalskala (som jag redan har) på den också.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Liten metallsvarv på trägolv?

Inlägg av 4kTRB »

Flest träbord man ser diy är byggda för träsvarvar men givetvis måste det finnas tillräckligt stabila i trä även till metallsvarv.
Utan att veta hur det fungerar så hittar man rätt så många klipp och bilder med träbord.

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, jo till träsvarv är detta inget problem, jag gjorde ett av 2" plank till den tidigare.
Men man sade mig att metallsvarvar slår sig om de inte står på ett absolut stabilt underlag,, men samtidigt är det ju som du säger att man ofta se mindre metallsvarvar monterade på trästativ, därav frågan om denna är för stor, eller om det skulle fungera såsom du beskriver. :tumupp:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du får fundera på om svarven är rak från början, kommer bordet vrida sig eller svarven? Det är en kort bädd och ganska stabil maskin för sin storlek, ställ den på ett träbord och se till att den inte kan ramla av bara. Om den är vriden i bädden i "ospänt" läge är det värre, men troligen kommer du knappt att kunna mäta skillnaderna längs med det längsta arbetsstycket du får plats med. Betydligt större chans att slitage eller felriktad spindel eller dubbdocka ger dig problem.
Slitage "neråt" på bädden ger dessutom extremt små skillnader på diameter vid lite större arbetsstycken (se nån av Keith Ruckers senare vides om hans Monarch 10EE där han räknar ut det).

Din S70 är definitivt en småsvarv i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Då provar jag att göra det med den också! :tumupp:
(men den får ett litet kraftigare bord än träsvarvarna)

Ja, den har ju ett antal år på nacken så jag räknar på att man förmodligen behöver skava om banorna snart på den.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Min ~200kg kinasvarv har stått på en träbänk av plywood och 45x95 virke i flertal år, inte märkt av några problem med att den slagit sig.
Kan tänka mig att det blir problem om bänken eller svarven är ojämn till att börja med och man tvingar ner den så det blir värre, men annars ska det nog vara rätt lugnt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, jag tänkte bygga av 2" plank i så fall, Då verkar detta således räcka. :tumupp:
Jag tror inte att denna väger hälften av det, det är en i mitt tycke pytteliten remdriven svarv jag tänkte ha till småsaker, på gränsen till urmakarsvarv, men tror dessa var tänkta för verktygsmakare då den är ett nummer större, annars är den i princip likadan som deras urmakarsvarvar. Jag investerade i en begagnad digitalskala med magnetsläde till den förut.

'
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Min lilla svarv har tre fästpunkter i stativet(den är byggd så), det vill säga om stativet inte står plant och vrider sig så påverkar det inte vridningen av själva svarven. Jag antar att svarvar som är byggda för 4st fästpunkter är tänkta att stå plant men jag har funderat på om man skulle kunna montera bara ena änden av svarven stumt i bordet och sen fästa andra änden på nått som tillåter rörelse. Tänker att det borde vara bättre än att dra fast den stumt i nått som inte helt plant.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den är så liten så det är inga större bekymmer

skulle du vilja ha den trevligt monterad så gjut en armerad betongplatta och ställ den på den
då blir den lite mer avvibrerad med, en del massa
och betongplattan fäster du i tre punkter i ett trästyativ eller vad som

eller i ett sandbad
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar alla för tipsen! Jag skall absolut fundera mer på detdär med betongplattan! :tumupp:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Här används en väldigt tjock spånskiva till metallsvarvbordet. 12:38 in i klippet ungefär.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kom på en sak, om man i rent nörderi vill ha perfekt underlag, vilket med en så liten maskin är overkill, då det är stora maskiner som är jobbiga att ställa in så dom kommer i våg och rät, ju större tyngre och snabbare dom rör sig ju värre blir det
och den lilla svarven skulle man kunna ha i knäet och få bra resultat så

bäst vore en diabas mätbord, extremt overkill

men, eftersom den är så liten
kanske få tag i en marmorbit som den kan stå på ?
bänkskiva, eller kanske räcker med fönsterbräda

det jag inte vill höra är stöld av polerad gravsten på någon kyrkogård i närheten :rofl
för det hadde varit en utmärkt sak att ha under en sådan svarv
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! alla.

Skall höra med stenhuggarn om han har någon skrotbit man kunde få köpa billigt tilll bänksiva. :)
Tror den är kanske 80 cm lång eller någonting sådant.

Skulle JAG stjäla gravstenar? *host* :vissla:
Men döskallar är faktikst djäkligt bra att förvara skruv och bult i.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Fick mig att tänka på gängkriminella.
Att de inte stjäl varandras gravstenar och säljer, exempelvis som svarvbord.
Kanske en lukrativ marknad utanför droger och sånt?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

OffTopic, Ingen större mening, vill man nu absolut ha en så finns det som regel massor med gravstenar i något hörn av bakgården till vaktmästarens lager, stenar som har plockats bort när graven anses för gammal och skall återanvändas (man gräver då ner eventuella kvarlevor litet djupare så att fler får plats, man lär få sitta i knät på varandra på den yttersta dagen eller något antar jag... ) de brukar bli hängande i moment 22 då oftast ingen riktigt gör anspråk på dem och de ju heller knappast bryts ned inom överskådlig tid, det har länge varit mycket snack om att folk skall kunna återanvända dem enklare. :roll:
Skriv svar