Hej allihopa,
Jag håller på att bygga/modifiera en 3D-skrivare (baserad på CoreXY-ram), och funderar på vilken stegmotorstyrning som är mest lämplig. Jag har använt A4988 och DRV8825 tidigare, men nu vill jag ha något tystare och mer precist, särskilt för X/Y-axlarna.
Systemspec:
Moderkort: SKR 1.4 Turbo
Motorer: NEMA 17, 1.8° (standard 42mm-stegmotorer)
Firmware: Marlin 2.1.x
Syfte: Hög kvalitet vid 0.2mm-lager och gärna tyst drift även vid höga hastigheter
Vad jag funderar på:
TMC2209 vs TMC2226? – Någon som har jämfört dessa direkt? Är 2226 värt det extra priset?
UART eller standalone? – Är det värt att koppla in UART för full kontroll över stegmotorerna, eller räcker det med standalone-läge?
Kylning? – Hur mycket kylning krävs egentligen för TMC-drivare om man kör 24V?
Stegförlust & sensorless homing – Funkar det bra i praktiken med TMC:s sensorlösa homing, eller blir det opålitligt?
Tar tacksamt emot alla tips, erfarenheter eller bilder på era egna byggen! Vill gärna göra rätt från början den här gången.
Tips på stegmotorstyrning för 3D-skrivare
Re: Tips på stegmotorstyrning för 3D-skrivare
Jag kör BigTreeTech skr mini e3 v3 med integrerade TMC2209 på flertal maskiner, samtliga 24V.
Sitter en pytteliten kylfläns på varje drivkrets och har en 40mm fläkt som blåser, en helt "vanlig" axialfläkt som är relativt tyst, så värme verkar inte vara ett större problem.
Med UART så får du väl tillgång till sensorless homing(om jag förstått rätt) vilket kan vara trevligt för X och Y iaf, har funkat bra för den maskinen jag testat det på men är kräset för homing hastighet.
Spontant hade jag föreslagit att dumpa marlin och istället skaffa en raspberry och klipper.
Jag var en die-hard för marlin riktigt länge men efter att ha provat Klipper på 3 maskiner vägrar jag ens tänka på att använda Marlin igen.
Här är den testplattformen jag håller på med för stunden.. En ombyggd CR-10. Kablaget är kaos eftersom jag fortfarande testar lite olika saker.
Ska sitta ett lock på som tvingar luftflödet från fläktarna förbi styrkortet men även utan lock så håller det rimliga temperaturer. Edit: kollade igenom mina gamla anteckningar.. UART ger dig tillgång till massvis med diagnostik och features, definitivt värt att fixa. Du kan ställa in i princip allt direkt via firmware istället för att krångla med fysiska komponenter. UART är redan "fixat" på 'BigTreeTech skr mini e3 v3'.
Sitter en pytteliten kylfläns på varje drivkrets och har en 40mm fläkt som blåser, en helt "vanlig" axialfläkt som är relativt tyst, så värme verkar inte vara ett större problem.
Med UART så får du väl tillgång till sensorless homing(om jag förstått rätt) vilket kan vara trevligt för X och Y iaf, har funkat bra för den maskinen jag testat det på men är kräset för homing hastighet.
Spontant hade jag föreslagit att dumpa marlin och istället skaffa en raspberry och klipper.
Jag var en die-hard för marlin riktigt länge men efter att ha provat Klipper på 3 maskiner vägrar jag ens tänka på att använda Marlin igen.
Här är den testplattformen jag håller på med för stunden.. En ombyggd CR-10. Kablaget är kaos eftersom jag fortfarande testar lite olika saker.
Ska sitta ett lock på som tvingar luftflödet från fläktarna förbi styrkortet men även utan lock så håller det rimliga temperaturer. Edit: kollade igenom mina gamla anteckningar.. UART ger dig tillgång till massvis med diagnostik och features, definitivt värt att fixa. Du kan ställa in i princip allt direkt via firmware istället för att krångla med fysiska komponenter. UART är redan "fixat" på 'BigTreeTech skr mini e3 v3'.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
OT, men har du byggt skrivaren på bilden själv?
Ja och nej antar jag. Utgick ifrån en CR-10 ram men allt utöver det är designat/tillbyggt av mig.
Hade lite linjärdelar liggandes jag ville testa, samt remdrift på Z.
Tror inte att bedslinger är en bra lösning men enkelt att testa saker på.
Hade lite linjärdelar liggandes jag ville testa, samt remdrift på Z.
Tror inte att bedslinger är en bra lösning men enkelt att testa saker på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 10 juni 2025, 14:13:41, redigerad totalt 2 gånger.
- Mizzarrogh
Tackar, jag funderar över ett liknande bygge, därav frågan.