Em kompis ville jag skulle titta på en styrbox till hans vindsnurra han har på båten. Den la av i en storm. Har tagit lite bilder med mikroskopet och det ser inte bra ut.
Första bilden tog jag innan jag försökte tvätta rent men Isopropanol. Som jag kan tyda det så ser det ut som on kondensatorn blåst i botten och sprutat ut electrolyten över de närmaste komponenterna. Jag lyckas inte få bort det svarta så bra. Vissa komponenter är omöjliga att identifiera. Är det svarta frätskador eller finns det något bättre att använda än Isopropanol för att få rent?
Det är en Rutland 1200 Hybrid kontroller. Den går på drygt 9000 Kr så det kan kunde kanske vara värt att lägga ner lite jobb på.
Jag vet att det finns duktiga elektronikpulare här på forumet så jag skulle vilja ha en vägledning. Är det möjligt att få igång den eller skall man skrota den?
De tre första bilderna är tagna innan jag försökte rengöra med en tops och Isopropanol. De tre sista bilderna är efter den rengöring jag försökte göra.
Styrbox till Vindkraftverk båt Kass?
- SeniorLemuren
Styrbox till Vindkraftverk båt Kass?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Re: Styrbox till Vindkraftverk båt Kass?
Det ser ju skitigt ut, men inte sönderbränt trots allt?
Så byte av konding är ju givet, men frågan är vad mer som gett med sig, jag tror inte kondingen gick ensam?
Så byte av konding är ju givet, men frågan är vad mer som gett med sig, jag tror inte kondingen gick ensam?
- SeniorLemuren
Frågan är ju om det finns något sätt att få bort det svarta så man kan se vilka komponenter som döljer sig. Isopropanol verkar ju inte lösa det. Det är väl torkad elektrolyt antar jag? Ingen risk för att det frätt sönder ledningsbanor m.m.?
elektrolyt, prova med vatten och lite diskmedel
eltandborste är bra hjälpmedel med
eltandborste är bra hjälpmedel med
Sotet har nog satt sig i skyddslacken.
Jag hade provat med aceton.
Jag hade provat med aceton.
gissar på en trefas permanentmagnetsgenerator
då skulle man kunna likrikta och mata det till en solmpptregulator
kostar inte så mycket på alix
förr var det dyrt, nu kostar dom inte så mycket
då skulle man kunna likrikta och mata det till en solmpptregulator
kostar inte så mycket på alix
förr var det dyrt, nu kostar dom inte så mycket