ST-Link (lösning)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap

ST-Link (lösning)

Inlägg av Icecap »

Jag körte ett tag med att bara ha en enda ST-LINK kopplat till datorn när jag ska programmera de enheter jag testar och förbereder för produktionen.

Använder "STM32_Programmer_CLI.exe" (alias: CLI) som är Command-Line versionen så att jag kan kalla funktionen från Python och vilka andra språk jag väljer, även .BAT-fil.

Men nu uppkom problemet att jag måste ange serienummer om jag har mer än en ST-LINK inkopplat.
Den kortsiktiga lösning var att dra ut den icke-använda men det håller ju inte i längden.

Nu har jag skrivit ett bibliotek till Python som medger att jag kan läsa ut alla serienumre till de(n) inkopplade/inkopplad ST-LINK som finns.

I mina program kan jag sedan kolla om serienummer i config är tomt och om det ENBART finns 1 st ST-LINK inkopplat.
I det fall kan man då spara det serienummer i config och saken är biff.

Sökvägen till CLI ska ju skrivas in i config så mina projekter har var isär sin config-fil som även inkluderar den sökväg.

Men om man inte har den färdiga sökvägen till "STM32_Programming_CLI.exe" då?

Jo, gjorde en "snabb" funktion som startar med den hårddisk som Python-programmet kör på och scanner efter filen i hela filsystemet.

När/om den finns, körs den o i svaret finns versiondata som jag sedan sparar i ett vettigt förmat.
Sedan kör sökningen igenom det hela och finns det nyare versioner är det den sökväg som sparas.

Alltså slutar man med sökvägen till nyaste versionen och då kan man igen köra samma sak:
Är sökvägen i config tom, kan man fylla på och spara och allt är klart till nästa körning.

ST-LINK libbet finns i det gemensamma bibliotek så det fungerar lika bra för alla program.