Jag har en eldriven båtmotor som går på ett 12V batteri. Den kan dra upp till en 36A. Hur ska jag göra för att kunna mäta strömmen? vill mäta den för att sedan med hjälp av en microprocessor räkna ut och visa hur många Ah den har gjort åt. Detta för att slippa ro tillbaka
Halleffektsensor? är det nått som går att anväda och hur isf?
Motståndet skall ha en resistans i storleksordningen milliohm. En 50A shunt för standard 60mV spänningsfall har resistansen 1.2milliohm. I en sådan shunt utvecklas endast 3W som lätt kyls bort. Shunten ser vanligtvis ut som två kraftiga metallbitar med anslutningar på och en tunnare metallbit emellan.
Du kankse redan har tillräcklig resistans i ledningen, svårigheten är att kontaktera mätpunkterna på ett bra sätt så att Du inte får med spänningsfall i anslutningarna som är instabila och kan påverka mätresultatet. Hur lång är kabeln och vilken area har den?
Tack så mycket för bra tips
Kabeln är ca 1m men den sitter lite dumt till för att mäta spänningsfallet i den. Men det här med halleffektsensor kan någon förklara lite hur jag ska göra och hur man räkna ut vilken man ska ha, den ska ju klara 0 - 36A
Man gör inte hall-effekt-ström-mätare själv. Man köper dessa färdiga. Enklast i ditt fall är att du skaffar en shunt som Marta skrev i inlägget ovan. Det är bäst och billigast.