Renovering av en BMW R75/7 1977
Renovering av en BMW R75/7 1977
Jag har ett pågående projekt av en BMW R75 1977, den köptes som en avstannat projekt 2022 i samma veva jag höll på och skruva ihop min R75 1970.
Som synes på bilderna så är den långt ifrån original, ramen är ombyggd och att återställa denna till original är inte min tanke utan tanken blir nog en smakfull scrambler eller cafe racer.
Jag kommer uppdatera denna tråd med bilder tagna tidigare tills jag hinner ikapp till verkligheten.
Som synes på bilderna så är den långt ifrån original, ramen är ombyggd och att återställa denna till original är inte min tanke utan tanken blir nog en smakfull scrambler eller cafe racer.
Jag kommer uppdatera denna tråd med bilder tagna tidigare tills jag hinner ikapp till verkligheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av en BMW R75/7 1977
Klart att du ska behålla den som caferacer.
Är motorn höjd jämfört med original?
Är motorn höjd jämfört med original?
Re: Renovering av en BMW R75/7 1977
Nej den är inte höjd, men på bilden så sitter det en kåpa (över startmotorn) högst upp som inte är original som gör att den får mer slimmat utseende.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5955
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Renovering av en BMW R75/7 1977
Det där kan bli snyggt. Jag hoppas på en tråd med MÅNGA bilder. Och gärna litet ljud på slutet 

Re: Renovering av en BMW R75/7 1977
Bjuder på lite demonteringsbilder redan ikväll.
Hojen är en fd polishoj så jag antar att den har gått rätt många mil.
Hojen är en fd polishoj så jag antar att den har gått rätt många mil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av en BMW R75/7 1977
Tyvärr så har jag inte det.
Upptäckte även att spliensen för kopplingslamellen på ingående axel var riktigt slitna.
Axeln med den trasiga växlings dog:n är sk. mellanaxel, alla drev på denna axel sitter pressade och det är det enda som håller dom på plats och gör så att de driver.
Det är så pass stor pressfattning att det är risk att man spräcker dreven om man pressar av och på dom så enklare att försöka hitta en bättre beggad.
Utgående axel som har 5:ans växel längst bak var också nedsliten där 5:ans drev sitter, tyvärr sitter den inte med bromsbussning utan drevet går direkt mot axeln med lite spår för olja.
Så det blir till att hitta 3 nya axlar till växellådan.
Passade på och riva isär startmotor och generator.
Allt är väldigt oxiderat, hojen har nog förvarats ute ett tag utan motorkåporna på plats.
Upptäckte även att spliensen för kopplingslamellen på ingående axel var riktigt slitna.
Axeln med den trasiga växlings dog:n är sk. mellanaxel, alla drev på denna axel sitter pressade och det är det enda som håller dom på plats och gör så att de driver.
Det är så pass stor pressfattning att det är risk att man spräcker dreven om man pressar av och på dom så enklare att försöka hitta en bättre beggad.
Utgående axel som har 5:ans växel längst bak var också nedsliten där 5:ans drev sitter, tyvärr sitter den inte med bromsbussning utan drevet går direkt mot axeln med lite spår för olja.
Så det blir till att hitta 3 nya axlar till växellådan.
Passade på och riva isär startmotor och generator.
Allt är väldigt oxiderat, hojen har nog förvarats ute ett tag utan motorkåporna på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.