Fläkthaveri i varmluftsugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Svaffe

Fläkthaveri i varmluftsugn

Inlägg av Svaffe »

Hej! Generell hemmafixare här som inte har någon vidare elutbildning, men är glad för att försöka laga allt från bil till elvisp själv.

Jag har några frågor angående vår ugn, en 4 år gammal Samsung (NV75N7678RS) .

Det sitter två fläktar omgärdade av värmeelement för varmluftsfunktion. Den övre fläkten har lagt av, när jag började pilla med det noterade jag att värmeelementet släppt och lagt sig emot fläktbladen så de hindrades från att snurra. Den undre, fungerande fläkten, snurrar på en stund om man sätter fart på den med handen, den övre stannar väldigt fort, som att den har större motstånd.

Jag tänker spontant att fläktmotor gått sönder och funderar på att köpa ny och installera. Men nu till mina frågor:

> Kan där vara något annat som är kass, som exempelvis nån säkring till motorn eller något annat?
> Är det rimligt att motorn havererar om den hindrats från att snurra?
> Går det att mäta över motorn för att ta reda på om den är kass?

Tänkte först byta plats på den övre och undre motorn för att kontrollera funktion, men de är inte likadan. Kan också tillägga att jag ringde Samsung för att fråga, men de gav istället förslag på att köpa en ny ugn, så bad dom vänligt att fara åt helsefyr.

Tack för hjälpen! Bifogat är bild på motorn (DG31-00018A)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Fläkthaveri i varmluftsugn

Inlägg av grym »

dom är driftsäkra

antingen är lindningen bränd, kan sitta någon form av termosäkring vid eller i en sådan motor

men vanligast är att lagrena går tungt, behöver smörjas upp
oftast sintrade lager som man behöver plocka loss, få bort gammal olja, sedan koka in ny olja i dom

lätt gjort om man har lagrena lossade
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Med tanke på var dom sitter så är det som sagt inte alls omöjligt att lagren torkat ut, och det du upplever är också rätt klassiskt när det yttrar sig på det viset.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan oftast prova det med att spruta på ex 5 56 och kolla om det blir bättre

men håller inte i längden
Skriv svar