Tjena!
Är det någon som kan hjälpa mig med följande:
Jag är på jakt efter en detektor, som reagerar på synligt rött ljus (våglängd: ca 630 nanometer). Storleken ska vara större än 1x1 cm (dock ej större än 7x7cm). Vet ni var jag kan få tag på dessa?
Om ni inte vet vart jag kan få tag på just den komponenten så skulle jag behöva förslag på återförsäljare eller butiker som jag kan vända mig till (dock ej ELFA, som jag redan kollat med)
Helt grymt om någon kan hjälpa mig med detta!
detektor
Tack för snabbt svar!
Detektorn ska kopplas in i en apparat. Apparaten aktiverar en talsyntes. Idag aktiveras talsyntesen med tryck, men jag vill aktivera den med hjälp utav rött ljus. Så detektorn ska placeras på tryckytorna och reagera på ljuset, kopplas in i apparaten och göra att talsyntesen aktiveras..
Storleken beror på att tryckytan idag är 7x7cm och jag vill helst ha träffytan för ljuset lika stort..
Vet ej om det här funkar än men måste testa..
Detektorn ska kopplas in i en apparat. Apparaten aktiverar en talsyntes. Idag aktiveras talsyntesen med tryck, men jag vill aktivera den med hjälp utav rött ljus. Så detektorn ska placeras på tryckytorna och reagera på ljuset, kopplas in i apparaten och göra att talsyntesen aktiveras..
Storleken beror på att tryckytan idag är 7x7cm och jag vill helst ha träffytan för ljuset lika stort..
Vet ej om det här funkar än men måste testa..
Om tryckytan är av något optiskt transparent material så räcker det antagligen att du sätter en fototransistor bakom. De flesta fototransistorer utan dagsljusfilter är känsliga rött ljus. Jag antar att du behöver modulera sändaren för att inte apparaten reagera på omgivningljuset, så du kommer att behöva någon form av detektorkrets för den modulerade signalen också.
tyvärr måste detektorn sitta på tryckytan så det går inte att placera den på..
Har funderat på att ha något över en detektor som fångar in ljuset var man än lyser på plattan till detektorn, men en lins fokallängd måste vara lika som diametern om jag har förstått rätt..och diametern är 7cm och fokallängden får inte vara mer än 1cm..
vet inte om man kan använda sig utav något annat som kan fånga in ljuset till detektorn?
Har funderat på att ha något över en detektor som fångar in ljuset var man än lyser på plattan till detektorn, men en lins fokallängd måste vara lika som diametern om jag har förstått rätt..och diametern är 7cm och fokallängden får inte vara mer än 1cm..
vet inte om man kan använda sig utav något annat som kan fånga in ljuset till detektorn?
Fotoresistorer finns i sådana storlekar.
http://www.goldmine-elec-products.com/p ... mber=G1296
(Ovanstående finns hos ett amerikanskt överskottsföretag och visas mest som exempel).
Nackdelen med fotoresistorer är att de tillverkas av kadmiumsulfid (CdS) dvs. ett miljögift, så de håller på att försvinna från marknaden.
http://www.goldmine-elec-products.com/p ... mber=G1296
(Ovanstående finns hos ett amerikanskt överskottsföretag och visas mest som exempel).
Nackdelen med fotoresistorer är att de tillverkas av kadmiumsulfid (CdS) dvs. ett miljögift, så de håller på att försvinna från marknaden.