Metodik för kretsplacering på exprimentkort
Metodik för kretsplacering på exprimentkort
Någon som har någon bra metodik för att placera komponenter på ett så utrymmessnålt sätt som möjligt på ett exprimentkort. Alltså ett sånt med kopparrader på ena ledden och massa hål överralt.
Hittat lite program för jobbet men det är så bökigt att rita ut schemat på nytt i program som är halvtaskigt gjorda.
Hittat lite program för jobbet men det är så bökigt att rita ut schemat på nytt i program som är halvtaskigt gjorda.
Antar att du menar kort där banorna går såhär: http://www.elfa.se/images/highres/h3963.jpg
Kan du ge namn/länkar till programen?
Har själv letat efter sådana men inte hittat.
Min erfarenhet är att ju tätare man lägger komponenterna ju grötigare blir tråddragningen...
Har tyvärr inga tips...
Kan du ge namn/länkar till programen?
Har själv letat efter sådana men inte hittat.
Min erfarenhet är att ju tätare man lägger komponenterna ju grötigare blir tråddragningen...
Har tyvärr inga tips...
Nja, StripCAD verkar vara ett bra program för att göra layouten manuellt. Det jag skulle vilja ha (och även ankan, antar jag) är ett program där man lägger in komponenter och gör kopplingar som i Eagle, Orcad el. dyl. Man ska sedan kunna be programmet att generera en layout för experimentkort. Extra fina funktioner skulle kunna vara att den optimerar layouten baserat på storlek, antal byglingar, antal avskärningar, eller andra parametrar.