Första inlägget här

Har en pump som går på 3-fas som jag vill kunna styra på distans. Jag gör precis så med en annan pump men den går på 230v och styr då den med hjälp av en enhet från Ontech och det fungerar utmärkt.
Vill nu kunna göra samma sak med min andra pump, och då mata kontaktorn med 230v för att bli öppen och när jag bryter strömmen så slås kontaktorn av.
Tycker själv att det inte bör vara några konstigheter med det. Dock känner jag mig rätt så grön när det gäller el och vill gärna få lite input på min ide till bygge.
Mitt bygge är tänkt som följande.
3-faskabel med hona och hane, kapa den, så jag kan koppla in den senare i en röd hanske på vägg och den andra änden kopplas in på kontaktors "ingång"
Andvända resterande del av kabeln för att koppla in på kontaktorns "utgång" och har vid denna kabels ände en kontakt som Pumpen kan koppla in i.
En 230v kabel som jag kapar ena änden på och ansluter till kontaktorn för att kunna styra när den skall vara öppen eller stängd.
Kontaktorn skall bara vara öppen (ge ström till pumpen) när jag matar den med 230v, som jag då styr med enheten från Ontech.
Detta skall då byggas in i en liten box och det vore bra om den är lite stänksäker (inget måste dock).
På Pumpen står det följande
380-400V~3
P1 7500W
P2 5,5 kW S1
50 Hz. 12,5 A
Elen som skall öppna och stänga kontaktorn är från ett vanligt vägguttag.
Det som jag känner mig osäker på och önskar hjälp med är vilken kontaktor skall jag köpa och vilken box passar då den kontaktorn.
Måste man ha en kontaktor som är exakt dessa värden eller kan jag välja en som tillåter mera än 12,5A och 7500W?
Länk till maskinen
https://www.briklas.se/product/kranzle- ... aIaDQOt8JG
Vänligen
Mattias