Styra pump med kontaktor

Berätta om dina pågående projekt.
Mattias82

Styra pump med kontaktor

Inlägg av Mattias82 »

Hej!
Första inlägget här :)
Har en pump som går på 3-fas som jag vill kunna styra på distans. Jag gör precis så med en annan pump men den går på 230v och styr då den med hjälp av en enhet från Ontech och det fungerar utmärkt.

Vill nu kunna göra samma sak med min andra pump, och då mata kontaktorn med 230v för att bli öppen och när jag bryter strömmen så slås kontaktorn av.
Tycker själv att det inte bör vara några konstigheter med det. Dock känner jag mig rätt så grön när det gäller el och vill gärna få lite input på min ide till bygge.

Mitt bygge är tänkt som följande.

3-faskabel med hona och hane, kapa den, så jag kan koppla in den senare i en röd hanske på vägg och den andra änden kopplas in på kontaktors "ingång"

Andvända resterande del av kabeln för att koppla in på kontaktorns "utgång" och har vid denna kabels ände en kontakt som Pumpen kan koppla in i.

En 230v kabel som jag kapar ena änden på och ansluter till kontaktorn för att kunna styra när den skall vara öppen eller stängd.
Kontaktorn skall bara vara öppen (ge ström till pumpen) när jag matar den med 230v, som jag då styr med enheten från Ontech.

Detta skall då byggas in i en liten box och det vore bra om den är lite stänksäker (inget måste dock).

På Pumpen står det följande
380-400V~3
P1 7500W
P2 5,5 kW S1
50 Hz. 12,5 A

Elen som skall öppna och stänga kontaktorn är från ett vanligt vägguttag.

Det som jag känner mig osäker på och önskar hjälp med är vilken kontaktor skall jag köpa och vilken box passar då den kontaktorn.
Måste man ha en kontaktor som är exakt dessa värden eller kan jag välja en som tillåter mera än 12,5A och 7500W?

Länk till maskinen
https://www.briklas.se/product/kranzle- ... aIaDQOt8JG

Vänligen
Mattias
Senast redigerad av Mattias82 10 december 2024, 16:57:52, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Re: Styra pump med kontaktor

Inlägg av Mindmapper »

Det först du ska ta reda på är om elleverantören (nätbolaget) tillåter direktstart av en 7,5 kW motor.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Ja det gör de
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

En bra kontaktor som uppfyller dina krav är Schneider LC1D18P7. Hög kvalitet, 18A motordrift, 3x400V, manöver 230VAC. Bra priser på Amazon för privatpersoner, ca 500kr, annars hos grosist kostar den 1000kr.
Tyvärr hittar jag inget bra pris på kapsling, men den heter DE1D2S2A04.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Supertack för svar och förslaget på kontaktorn :) Ja jag hittade den nu på Amazon för runt 500. Men kapslingen är som du skrev är svår att hitta. Finns det något annat vettigt alternativ på kontaktor och passande kapsling som går att få tag på?
Prins Valiant

Kontaktorn tycker jag är vettig, men du kan ju försöka hitta någon kopplingslåda i plast. Alternativ hitta någon begagnad kapslad elutrustning och byta innehåll.
Det kan ju vara en låda av den här typen från Jula: https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... da-402076/

Obs, jag har ej kollat måtten ifall min föreslagna kontaktor får plats i denna låda.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

En fundering, är det någon ide att koppla först in en jordfelsbrytare? typ denna
https://www.elbutik.se/product.html/por ... -3-fas-16a
i fastighetens 3-fasutag innan den ansluts till kontaktorn, står inte riktigt hur många w den klarar eller skriver man inte ut sådant kanske? Pumpen är som jag skrev i det inledande inlägget på 12,5 A och startar på 7500W. och det jag kan läsa om maskinen då pumpen sitter på är att den kräver en 16A säkring.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Prins Valiant skrev: 10 december 2024, 20:57:10 Kontaktorn tycker jag är vettig, men du kan ju försöka hitta någon kopplingslåda i plast. Alternativ hitta någon begagnad kapslad elutrustning och byta innehåll.
Det kan ju vara en låda av den här typen från Jula: https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... da-402076/

Obs, jag har ej kollat måtten ifall min föreslagna kontaktor får plats i denna låda.
Billig låda, tåls att ta en titt på iaf.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Viktigt att du märker lådan med "dubbel matning" eller nått liknande
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Yes, skall märka upp.
Har använt pumpen på lite olika platser tidigare (olika fastigheter) och det har aldrig varit några problem att köra den. Funderar ändå ifall det är någon ide med en jordfelsbrytare innan boxen? Eller tänker jag fel, kande är det någon form av säkring som är bättre? Tänker på ifall den skulle gå över 7500W av någon förklaring anledning eller något annat.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Har iaf lagt en beställning på en Schneider LC1D18P7. Får återkomma när den är har anlänt, har säkert lite frågor.
Prins Valiant

Du är så välkommen. Tänk på att du behöver passande förskruvningar till boxen.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Prins Valiant skrev: 10 december 2024, 17:33:19 En bra kontaktor som uppfyller dina krav är Schneider LC1D18P7. Hög kvalitet, 18A motordrift, 3x400V, manöver 230VAC. Bra priser på Amazon för privatpersoner, ca 500kr, annars hos grosist kostar den 1000kr.
Tyvärr hittar jag inget bra pris på kapsling, men den heter DE1D2S2A04.
Skulle denna kapsling passa till Schneider LC1D18P7?
Det står visserligen att den är till för en LC1D09-12 men jag förstår inte riktigt varje andra kontaktorer skulle passa? Är det så tajt med utrymme i dessa kanske?
https://www.vvsochbad.se/schneider-tesy ... 8wQAvD_BwE
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jordfelsbrytare och motorskydd är väl två lämpliga prylar att ha i samma låda som kontaktorn.

OBS att förskruvningar, alltså de där tätningarna med gummi osv som används till "IP-klassade" kapslingar, är just tätningar och räknas inte som dragavlastare. Dvs du behöver också ha dragavlastning.

Om jag skulle byggt detta åt någon annan, d.v.s. byggt det seriöst, så skulle jag nog använt ett CEE-intag och ett CEE-uttag monterat ihop med kontaktorn osv, och på så sätt haft separata kablar. För 230V manöver så kan nog ett modernt motorvärmarintag vara vettigt ifall det ska vara fukttåligt, så slipper du en klumpig blå CEE-kontakt. Alternativet om det inte behöver vara fukttåligt så vanlig tvåpolig "åttaformad" kontakt av den typ som förr användes på bärbara bandspelare, och idag på ojordade laptopladdare.

Ett tips är att CEE-intag och uttag går ofta att ta isär och själva kontaktdonet i sig användas för panelmontering, ifall du vill montera kontaktdonen på sidan av en kapsling. Annars kan du montera CEE-intag, uttag och din kapsling för resten, på en bräda. Om tanken är att det ska användas i typ källare och liknande så ta en impregnerad stadig brädbit. Montera alla delarna så att de sitter i princip emot varandra, så slipper du exponera särskilt mycket kabel mellan delarna. Om det är något som riskerar att hanteras omilt så kan du använda en trälåda utan lock som du försänker allt i, så slipper du riskera att saker går sönder för att de slås emot saker. Som bonus kan lådan agera förvaring för lösa sladdar under transport. Du kan rent av ha som du tänkt från början, några fasta kablar som kommer ut från kapslingen, och sen ha plats nog för kabelförvaring.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Tack för input och tips, fanns mycket bra saker där :) Skall göra en djupare analys på vad du skrev när jag inte har händerna fulla🙂
Skriv svar