Svets kempi - ringtransformator special

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
William_K

Svets kempi - ringtransformator special

Inlägg av William_K »

Hej,

Felsöker min gamla svets. :o Kempi MP2400 400v - där ja upptäckt att luftflödet till fläkten var igensatt så ringtransformatorn gav upp, smälte till kortis.
Har lite scheman till svetsen och kommer fram till att ringtranformatorn är lite speciell. 3 ledningar in och 4 ut.. Hur hitta liknande och vad kan man ersätta den med.
Se bild för typskylt på transformatorn. SALCOMP FM1078 0-220v-380v/20VA, 20v/0,75A och 24v/0.21A - storlek- radie 65mm och 40mm bred

Om jag förstått det rätt så är det 2 ledningar (faser) in på primärsidan ( + dyker upp 1st. 220v som driver fläkten :?: :?: ) - Ut sekundärsidan leder den 2 ledningar 20v och två ledningar 24v. ? tänkter jag rätt :oops: ?
se bifogad bild. (rött markerat på schemat är matningen in. - TW102 är transformatorn där grön markering är fläkten.. - sekundärsidan ledningar ut är markerade med lila och blått.)

Enligt elschemat så går en av sekundärmatningarna till ett uttag på svetsen som är till extra fjärrkontroll eller fotpedal vilket jag ändå inte har så jag hade kunnat klara mig med en matning antagligen en på 24v.
För jag hittade någon enklare transformator klen bara för att testa med och när jag satte 230v/24vac ut till kretskortet då tändes lampan och MIG pistolens knapptryckning gav reaktion på en liten magnetventil till gasflödet.
Så hoppet lever än. Frågan är då om jag kan trolla med enklare ringtransformator men hur ska ja då driva fläkten är nästa problem.
Och vilken transformator ger kräm nog att utförda det som den gamla levererade, för längre bak i ledet driver den en rejäl 24v motor som matar fram svetstråden.

Elschema https://photos.app.goo.gl/x5AbJRy8vWQM1KHh9
Typskylt gamla transformatorn https://photos.app.goo.gl/D77M3CeMn7fhexvt9
Den döda transformatorn https://photos.app.goo.gl/HpzTyT6tBzuVR7Lm9
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Svets kempi - ringtransformator special

Inlägg av grym »

troligen en trafo tillverkad för dom

men enklaste vore, att göra om den så man har nollan in på svetsen från trefashandsken
då får du 230v från handsken
och du kan ta en lämplig 230 / 24v trafo

det är vad jag hadde gjort
William_K

Inlägg av William_K »

Det låter som en riktigt bra idé, nollan är ledig vid ingången till svetsen så den tar ja till fläkten. Har testat och den går så. Gött.

Nu är det frågan hur jag ska köpa rätt 230v 24v transformator

Om jag förstått rätt så är effekten 20va på min gamla som är lika med 20watt ?

Jag hittar transformatorer som är 230v in och ut 2 x 24v.
Effekterna är ibland 30va 50va och uppåt. Är det farligt och sätta i en som har högre effekt. Vill inte skada elektroniken. På min gamla stod det också 24v / 0,21A.

Är det med högre effekt VA eller Ampere som elektroniken kan ta skada av. Vilka värden måste va samma.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du ska ha lika eller högre effekt och lika eller högre ström. Mindre gör att trafon inte orkar med och i värsta fall blir överhettad.
Belastningen tar den ström den behöver vid 24V. Spänningen måste vara den rätta.

Som en bil, har du för hög effekt är det bra. För liten effekt och den orkar inte göra jobbet. Motorn drar den mängd bränsle (ström) den behöver för att göra jobbet. Har du för klen bränsleledning eller bränslepump orkar inte motorn med.
Skriv svar