12/230 DC/AC konverter
12/230 DC/AC konverter
Hej!
Jag funderar på att köpa en DC/AC omvandlare som jag ska driva 1stk cirk.pump samt laddomat som har 2stk cirk.pumpar tll min vedpanna om det skulle bli strömavbrott.
Skulle tro att förbrukningen ligger runt 3-400W?
Vad bör jag tänka på inför ett inköp?
Finns massor att välja mellan.
Tacksam för svar.
Mvh Lars
Jag funderar på att köpa en DC/AC omvandlare som jag ska driva 1stk cirk.pump samt laddomat som har 2stk cirk.pumpar tll min vedpanna om det skulle bli strömavbrott.
Tacksam för svar.
Mvh Lars
Re: 12/230 DC/AC konverter
Jag har lärd mig att startströmmen lätt kan vara 6x driftströmmen på motorer.
-
Klok tanke från Icecap. Får motorn inte sin startström så orkar den kanske inte igång, eller så blir det felkod typ överström på konvertern.
Bra att läsa angående din pump vilken startström den har, detta finns vanligtvis i data eller kanske på märkplåt. Ibland står det kryptiskt Ist = 5,2 x Inom.
Sedan väljer du en konverter som under begränsad (intermittent) tid kan avge denna strömstyrka. Det räcker att den kan avge strömstyrkan i några sekunder. Vanligtvis brukar de kunna avge 2x märkström intermittent.
Hittar du inga motordata, gå på Icecap's linje, märkström x 6 vid val av konverter.
Bra att läsa angående din pump vilken startström den har, detta finns vanligtvis i data eller kanske på märkplåt. Ibland står det kryptiskt Ist = 5,2 x Inom.
Sedan väljer du en konverter som under begränsad (intermittent) tid kan avge denna strömstyrka. Det räcker att den kan avge strömstyrkan i några sekunder. Vanligtvis brukar de kunna avge 2x märkström intermittent.
Hittar du inga motordata, gå på Icecap's linje, märkström x 6 vid val av konverter.
En som lämnar sinus, lite dyrare lite högre tomgångsström men mindre värme i motorerna.Kamelen skrev: ↑21 november 2024, 11:03:54 Hej!
Tacksam för svar.
Mvh Lars
1000 - 1500w borde räcka. Se till att välja en där den har manöverbarhet med en enkel kontaktslutning
så att du kan integrera i din övriga anläggning.
Vill du slå på stort har vicotron sådana som dessutom laddar/underhållsladdar batterierna.
Finns det motorer som går på batterispänning (kanske 24 eller 48V) som går att byta till? En pryl mindre som kan gå sönder när den bäst behövs.
Jag skulle också slå ett slag för Victron. Visst de är lite dyrare.. Men har haft flera genom åren som har krånglat, modifierad sinus som stört och inte fungerar på allt.
Har en Victron 1200 som jag är jättenöjd med. Går att programmera nivå för avstängning så man inte kvaddar batterierna.
Har en Victron 1200 som jag är jättenöjd med. Går att programmera nivå för avstängning så man inte kvaddar batterierna.
-
Svårt att se att 3 st cirkulationspumpar för ett trycksatt värmesystem med slinga kräver 3-400W i kontinuerlig drifteffekt om det är ett bostadshus. 30-50W är rimligare per pump.
Beroende på vad det är för motor kan startströmmen vara olika. Man får kolla med leverantören. Moderna typer med hastighetsregulator osv har snällare startströmmar.
Jag tror du skall titta på max ström, och inte effekt eftersom AC motorer för cirkulationspumpar har rätt kass cos phi, dvs fasförskjutning och det gör att strömmen och inte effekten kan bli begränsande
En liten ~ 50W pump kan dra typ 0,5 A (0,5*230 = 115VA *0,5 (ca) = 65W ungefär)
Men 3-400W kontinuerlig effekt är nog rimlig för att klara startströmmen och startbehovet. Laddomaten har väl en pump och en motorventil ?
Beroende på vad det är för motor kan startströmmen vara olika. Man får kolla med leverantören. Moderna typer med hastighetsregulator osv har snällare startströmmar.
Jag tror du skall titta på max ström, och inte effekt eftersom AC motorer för cirkulationspumpar har rätt kass cos phi, dvs fasförskjutning och det gör att strömmen och inte effekten kan bli begränsande
En liten ~ 50W pump kan dra typ 0,5 A (0,5*230 = 115VA *0,5 (ca) = 65W ungefär)
Men 3-400W kontinuerlig effekt är nog rimlig för att klara startströmmen och startbehovet. Laddomaten har väl en pump och en motorventil ?
-
Nästa åtgärd om inte alla tre kan starta samtidigt på grund av för stor sammanlagd startström, blir att sekvensa pumpstarterna.
Att ha en ordentlig inverter ( 1000 - 2000w) innebär att man kan driva annat viktigt ( frys/kyl t.ex.) när
strömavbrottet kommer.
strömavbrottet kommer.
Efter stormen Gudrun använde jag samma inverter 150 VA i ca 12 dygn.
Pumpen har en effekt enl skylten på 30w vid lägsta snurr av totalt tre.
Jag fick göra ett antal startar och stoppar för att kunna byta batteri och det blev aldrig något problem.
Invertern var en enkel typ, inköpt på Harald Nyborg.
Pumpen har en effekt enl skylten på 30w vid lägsta snurr av totalt tre.
Jag fick göra ett antal startar och stoppar för att kunna byta batteri och det blev aldrig något problem.
Invertern var en enkel typ, inköpt på Harald Nyborg.
Många tål inte att monteras var som helst skulle jag tro.
Du vill kanske inte ha den som regnmätare exempelvis.
Du vill kanske inte ha den som regnmätare exempelvis.