Skannade av internet efter något forum där det verkade finnas kunskap och en trevlig ton - det blev detta forum och jag hoppas innerligt att jag inte bara postar i rätt del av forumet men också att det finns någon som kan förklara för mig.

Jag har en elmoped av något märke som heter EcoONE (500W). En vit liten sak som är hyffsat långsam men fungerat alldeles utmärkt till mitt behov. I våras var batteriet (4x12V) färdigt och det var dags att köpa nytt/nya. Pga ekonomiska skäl så fanns dock inte den möjligheten även om jag hittade rätt prisvärde på både Proshop och Batteriexperten. Min tanke var att jag skulle avvakta och spara ihop pengar men man fyller år en gång om året och när det var min tur fick jag att batteri. Dock i ett litet annorlunda format (se bild nedan).
Det skulle dock enligt min Fru vara avsedd för elscooters etc och hade både 48V och faktiskt fler Ah än det som satt i som original. JAg tyckte det såg kanonbra ut och var ju dessutom betydligt lättare vilket borde kunna ge möjlighet till längre resor innan nästa laddning.
Övrig data från sidan hon köpt det från säger följande:
1: Rated discharge current: more than or equal to 10A
2: Maximum instantaneous current: 40A
3: Maximum working current: 13A
Efter lite trixande så fick jag till batteriet, dess fäste etc som jag ville ha det. Jag satte i nyckeln och den lyste upp. Den levde äntligen för första gången på 6 månader :-D
Jag lyfte upp bakhjulet och bad min bättre hälft gasa lite och den började snurra på och hastighetsmätaren gick upp sina vanligt hissnande 25 km/h. Jag skruvade ihop sakerna och gjorde ett sista lyft+gas för att se att det fortfarande fungerade vilket det gjorde.
Här börjar nu problemen. Jag gränslar mopeden och tänker ta mig en kort test-rundtur och den dör direkt. 15A säkringen från batteriet (ett flatstift på 15A) gick. Skumt tänker jag och byter detta men samma sak händer. Så snart jag sätter mig på moped så går säkeringen men när jag lyfter upp bakdelen på moped så fungerar det utan problem.
Även om jag inte är elkunnig och definitivt inte på moped-el så är jag väl inte helt tappad bakom en vagn och förstår att motorn givetvis kräver mer ström när en vuxen karl sätter sig på den. Men tänker jag... om motorn nu är på 500W och batteriet är på 48V borde inte det då bli 500 / 48 = 10,42A. Dvs. att mopeden max kan kräva 10,42 Ampere? Eller tänker jag fel?
Kollar man på datan så ska ju batteriet också klara 13A kontinuerlig belastning och en mycket kort strömspik på hela 40A men så mycket kräver ju inte ens motorn på maxeffekt.
Inne i mopeden finns en klassisk dvärgbrytare på vad jag förstår 32A (C32 ska enligt sökningar på den allsmäktige google innebära just 32A).
Kan någon kunnig person förklara för mig varför detta inte fungerar och framför allt om det är möjligt att lösa och hur i så fall. Det känns så otacksamt att slänga något man fått så jag vill helst kunna hitta en lösning även om den inte är optimal.
Tack på förhand för den/de som är så vänlig att den lägger sin tid på att hjälpa mig. Det uppskattas verkligen.