Elmoped - Batteribekymmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mopednissen

Elmoped - Batteribekymmer

Inlägg av Mopednissen »

Hej,

Skannade av internet efter något forum där det verkade finnas kunskap och en trevlig ton - det blev detta forum och jag hoppas innerligt att jag inte bara postar i rätt del av forumet men också att det finns någon som kan förklara för mig. :D

Jag har en elmoped av något märke som heter EcoONE (500W). En vit liten sak som är hyffsat långsam men fungerat alldeles utmärkt till mitt behov. I våras var batteriet (4x12V) färdigt och det var dags att köpa nytt/nya. Pga ekonomiska skäl så fanns dock inte den möjligheten även om jag hittade rätt prisvärde på både Proshop och Batteriexperten. Min tanke var att jag skulle avvakta och spara ihop pengar men man fyller år en gång om året och när det var min tur fick jag att batteri. Dock i ett litet annorlunda format (se bild nedan).
Det skulle dock enligt min Fru vara avsedd för elscooters etc och hade både 48V och faktiskt fler Ah än det som satt i som original. JAg tyckte det såg kanonbra ut och var ju dessutom betydligt lättare vilket borde kunna ge möjlighet till längre resor innan nästa laddning.

Övrig data från sidan hon köpt det från säger följande:
1: Rated discharge current: more than or equal to 10A
2: Maximum instantaneous current: 40A
3: Maximum working current: 13A

Efter lite trixande så fick jag till batteriet, dess fäste etc som jag ville ha det. Jag satte i nyckeln och den lyste upp. Den levde äntligen för första gången på 6 månader :-D
Jag lyfte upp bakhjulet och bad min bättre hälft gasa lite och den började snurra på och hastighetsmätaren gick upp sina vanligt hissnande 25 km/h. Jag skruvade ihop sakerna och gjorde ett sista lyft+gas för att se att det fortfarande fungerade vilket det gjorde.

Här börjar nu problemen. Jag gränslar mopeden och tänker ta mig en kort test-rundtur och den dör direkt. 15A säkringen från batteriet (ett flatstift på 15A) gick. Skumt tänker jag och byter detta men samma sak händer. Så snart jag sätter mig på moped så går säkeringen men när jag lyfter upp bakdelen på moped så fungerar det utan problem.
Även om jag inte är elkunnig och definitivt inte på moped-el så är jag väl inte helt tappad bakom en vagn och förstår att motorn givetvis kräver mer ström när en vuxen karl sätter sig på den. Men tänker jag... om motorn nu är på 500W och batteriet är på 48V borde inte det då bli 500 / 48 = 10,42A. Dvs. att mopeden max kan kräva 10,42 Ampere? Eller tänker jag fel?
Kollar man på datan så ska ju batteriet också klara 13A kontinuerlig belastning och en mycket kort strömspik på hela 40A men så mycket kräver ju inte ens motorn på maxeffekt.
Inne i mopeden finns en klassisk dvärgbrytare på vad jag förstår 32A (C32 ska enligt sökningar på den allsmäktige google innebära just 32A).

Kan någon kunnig person förklara för mig varför detta inte fungerar och framför allt om det är möjligt att lösa och hur i så fall. Det känns så otacksamt att slänga något man fått så jag vill helst kunna hitta en lösning även om den inte är optimal.

Tack på förhand för den/de som är så vänlig att den lägger sin tid på att hjälpa mig. Det uppskattas verkligen.
Capture.JPG
Capture2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Elmoped - Batteribekymmer

Inlägg av mrfrenzy »

Motorn har en medeleffekt på 500W. Under start och acceleration kan den lätt dra 2-5 gånger den effekten under kortare tid, det är anledningen till att tillverkaren av mopeden monterat 32A säkring.

Du får läsa databladet för batteriet om det klarar 32A, fråga tillverkaren av batteriet om det är ok att byta till 30A säkring.
Annars behövs ett kraftigare batteri.
Mopednissen

Inlägg av Mopednissen »

mrfrenzy: Tack. Det låter dessutom hur logiskt som helst nu när du säger det. Men det är väl som alltid med allt att det mesta är enkelt när man kan det :-)

Återigen; Tack
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tillägg till det mrfrenzy sagt: Det kan vara värt att prova att gasa väldigt försiktigt och se om allt fungerar medan du håller dig under batteriets maxström. Ingen höjdare att köra så "trögt", men kanske bättre än inte alls.

Också: Ifall du kommer fram till att du t.ex. behöver dubbla maxströmmen så kan du i princip använda två likadana batterier parallellt, så länge du har lika långa kablar till båda (och samma typ av säkring till båda).

OBS, det finns en viss risk, om än antagligen inte så stor, att motorstyrningen tycker illa om att bränna säkringen. Förhoppningsvis är det ett problem som inte finns längre, men jag känner till något fall där en 48V-driven inverter dog, två stycken i rad, av en lallare som körde full last och för klen säkring. Även om en inverter och en motorstyrning är lite olika så är principen ungefär densamma.
Mopednissen

Inlägg av Mopednissen »

MiaM: Tack. Det kan ju vara en idé att prova initialt för att se om det inte är något annat som strular till sig. Sen är det klart att den maxar på 25 km/h och ska jag ha allt för låg hastighet så kan jag ju nästan lika gärna gå :-p

Men bra förslag. Tack.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vet inte hur mycket mer motstånd en moped eventuellt har, men min erfarenhet av trampcyklar är att på plan mark och när det är vindstilla går det åt väldigt lite energi att hålla 20km/tim, men över detta börjar det gå åt bra mycket mer energi. Så du kan sannolikt köra i 20 om du ger den tillräcklig accelerationssträcka även om du inte har lika mycket effekt tillgängligt.

Kollade just, biltema tar hutlösa 500:- för en amperemätare för panelmontage. Om du går på nån billoppis, typ på veteranbilsmarknad, och hittar nån eftermarknads-amperemätare som är ful men ser hel ut, så kan du ju lägga några tior på den för att ha koll på förbrukningen.

Eller så kan du ta en voltmätare med område t.ex. 2V och koppla den till ändarna av ena batterikabeln, för att mäta spänningsfallet som är linjärt i förhållande till strömmen (om vi bortser från ändringar beroende på temperatur som i sin tur beror på strömmen osv, som är rätt litet i sammanhanget). Om du ändå har en multimeter så är det ju rätt lätt att göra en sån mätning; mät med fördel på den ledare som ev är kopplad till chassijord så blir det inte total kortslutning om någon kabel skavs sönder och får kontakt med chassit. Typ medan du provkör så kan du typ tejpa fast multimetern på styret och antingen använda dess testkablar eller göra nån kabel med billigaste banankontakterna eller liknande. Det svåra är väl att kalibrera = veta hur mycket ström som motsvarar ett visst spänningsfall.

Annars om du har nån indikering om "pådrag", eller om det är så att effekten är proportionell till gashandtaget, så är det ju lätt att använda dessa. Kanske inte helt lätt att ordna ett mekaniskt stopp på gashandtaget, men inte extremt svårt heller, speciellt om det "bara" ska hålla för nån som inte försöker fuska så att säga.
Mopednissen

Inlägg av Mopednissen »

@MiaM: Jag följd dit råd om att inte accelerera max med gång. Det i kombination med att jag testade kortare sträckor med först 30A säkring, gick ner till 25A och slutligen 20A. Det i kombo med mjuk acceleration har fått mopeden att fungera. Dock kommer jag inte upp i 25 km/h längre utan får nöja mig med 20 km/h, vilket är så otroligt okej för mitt ändamål ändå så det gör inget. I uppförsbacken vi har här hemma som ändå är relativt brant sackade den avsevärt. Var nästan som att jag tänkte att nu stannar den. Fick hjälpa till lite med benen.
Misstänker att batteriet såklart inte kan krama ur mer än så.

Jag är ändå nöjd och hade det inte varit för hjälpen jag fått här så hade jag nog gett upp och kastat min present.

Stort tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gött att du fått nån fart i den! :tumupp: :tumupp:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mopednissen skrev: 17 november 2024, 16:05:27 @MiaM: Jag följd dit råd om att inte accelerera max med gång. Det i kombination med att jag testade kortare sträckor med först 30A säkring, gick ner till 25A och slutligen 20A. Det i kombo med mjuk acceleration har fått mopeden att fungera. Dock kommer jag inte upp i 25 km/h längre utan får nöja mig med 20 km/h, vilket är så otroligt okej för mitt ändamål ändå så det gör inget. I uppförsbacken vi har här hemma som ändå är relativt brant sackade den avsevärt. Var nästan som att jag tänkte att nu stannar den. Fick hjälpa till lite med benen.
Misstänker att batteriet såklart inte kan krama ur mer än så.

Jag är ändå nöjd och hade det inte varit för hjälpen jag fått här så hade jag nog gett upp och kastat min present.

Stort tack för hjälpen!
Vore intressant att få lite mera data om batteriet!
Det känns inte riktigt som att det stämmer att först klarade den av att lämna så höga startströmmar att säkringar som tidigare hållit inte längre höll. Och nu klarar den inte att hålla upp strömmen så att den går sämre än tidigare.
Kan det ha något med laddningen att göra? Lämna så mycket info du kan om laddaren också!
Inkopplingen borde vara ok eftersom den gav så mycket ström att den knäckte säkringar från början.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Här håller jag med mindmapper. Det är skumt. Jag förmodar att det gamla batteriet var blybatterier? Du fick med laddare till det nya som på bilden som du använder? Det är bra isåfall.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Säkringen var väl nytillkommen efter att det nya batteriet hade klenare spec än det gamla hade?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns troligen inget mysterium här. Ett billigt lithiumbatteri med 10A märkström har antagligen för litet energiinnehåll.

Närbilder eller datablad på batteriet samt gamla batteriet skulle fort svara på detta.
Benny.Lindberg

Inlägg av Benny.Lindberg »

Ny på forumet. Ställer en fråga som inte har specifikt med den här tråden att göra. Men någon kanske kan ge mig svar ändå.

Har monterat ett 100Ah batteri istället för det 20Ah batteri som är original. Batteriet är uppmätt och jag ser inga problem med det. Men mopeden verkar inte registrera att det sitter ett större batteri i den. Procent angivelsen syns inte längre på displayen och dottern kommer inge längre med det nya batteriet. Jag har helt slut på ideer om vad som kan vara orsaken. Mopeden är en Sunra Hawk.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Vänlig hälsning
Benny
Haralt

Inlägg av Haralt »

Benny Lindberg,
är 100 Ah batteriet ett begagnat eller helt nytt?
Har du bilder på ditt 100 Ah batteri och på ditt tidigare 20 Ah?
Bilder på din batteriindikator? Alltid bra att visa bilder om man vill ha hjälp.

Har elmoped-leverantören 100 Ah batteri för just den elmopeden, eller större än 20 Ah?
Senast redigerad av Haralt 16 april 2025, 13:33:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det kan vara så att mopeden vet att den kör ett 20Ah-batteri och mäter energi till/från batteriet och trycker in ca 20Ah vid laddning, och tillåter bara att dra ut ca 20Ah.

I teorin skulle du kunna bygga en krets som bara matar ström från batteriet in till mopedens laddport, och aktivera den när mopeden parkeras, så går det åtminstone att göra flera resor med "20 Ah längd" vardera, med "fake-laddtid" emellan gångerna.

Worst case får man byta ut elektroniken.
Skriv svar