filament maker. Ny idé

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

filament maker. Ny idé

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur är läget med tillverkning av eget filament från spill. Är något fungerande igång här på EF?
Senast redigerad av SeniorLemuren 12 december 2024, 15:22:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kode

Re: filament maker

Inlägg av kode »

Skulle jag ge mig på något sådant skulle det nog bli en extruder som tar pellets direkt istället, typ i stil med
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Var det inte någon här som höll på med något sådant?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Jag har också minnesbilder av det, men det kan vara nåt år sen.

Direkt från pellets verkade smidigt och mer kontrollerbart än jag väntade mig. (Kanske bör nämnas att jag har noll erfarenhet av hands on med 3D-printrar.)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan användaren ha hetat "Eli" eller något liknande?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Verkar stämma, men Eli har inte skrivit på forumet de senaste åren.
Den här tråden: viewtopic.php?t=73839
ehlmatlab

Inlägg av ehlmatlab »

SeniorLemuren skrev: 16 november 2024, 14:49:07 Hur är läget med tillverkning av eget filament från spill. Är något fungerande igång här på EF?
Får du verkligen så mycket spill så det kan löna sig att börja återvinna o göra nytt filament?
Det måste vara väldigt dyrt med utrustning som extruder, diametermätare, upptagare för att linda upp filament på rullar osv.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

kode skrev: 16 november 2024, 17:42:42 Skulle jag ge mig på något sådant skulle det nog bli en extruder som tar pellets direkt istället, typ i stil med
Har sett en del enkla lösningar för att använda PET-flaskor. det finns ju i stort antal, hel gratis. Problemet med de konstruktioner jag sett är att tråden blir ihålig. Det kanske går att lösa det problemet på något smart sätt. Tråden verkar trots det ge bra utskrifter om man ökar trådflödet så att rätt mängd tråd matas ut.

Länk till en maskin som man kan bygga själv.
Användarvisningsbild
kode

Inlägg av kode »

Samma youtuber har ju även recenserat en byggsats, där kittet går för 700€ men ska gå att plocka ihop själv också (men troligtvis lär ju inte det bli billigare);

Antar att man får räkna på hur mycket man skriver ut och så vidare för att se om man kan räkna hem det.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Som hobbyist och pensionär så räknar man inte med att räkna hem. Man gör det därför att man kan. :)

Men att tillverka en maskin som klarar pellets är värre. Det kräver även en ganska komplicerad kvarn om man vill tillverka pellets av iåteranvänd plast.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Har nu skrivit ut lite delare till en hållare för ett mikroskop / kretskort (bilder kommer snart). Jag har då konstaterat att när det blir lite finlir med kugghjul m.m. så genererar i alla fall jag en stor mängd felaktiga utskrifter innan allt blir som jag vill ha det.

Jag ser hur skräpberget med mestadels PLA växer. Det tar emot att kasta. Problemet med att åter göra tråd av det består av 2 besvärliga operationer. Det ena är att man behöver en kvarn för att mala effektivt och det andra är att det är svårt att mata in pellet som man malt själv till extrudern utan att det blir stopp i skruven eller luft som slinker med.

Jag har funderat lite på det där och kom att tänka "limpistol". Man smälter spillbitarna och gjuter stänger. Typ limpistollim fast fetare och längre stavar. De är ju sedan enkelt att pressa igenom extrudern precis som man gör när man skriver ut med skrivaren. Ingen kvarn, inget strul med stopp i skruven, ingen luft följer med.

Det enda lilla extra är att man får bygga en liten mojäng att skarva tråden i. Men med en relativt tjock och lång stav så behöver det inte bli så mycket skarvande.

Spåna gärna omkring detta.
salle

Re: filament maker. Ny idé

Inlägg av salle »

Jag byggde en med något stort träborr och en motor från en höjd och sänkbar säng, det var någon på Thingiverse som heter Lyman som gjort någon liknande.
Jag gjorde från plastpellets och lyckades få ut några meter filament, men sen blev den liggande.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: filament maker. Ny idé

Ja. Det är precis vad jag talar om. Spiralborrmatningen är svår att få bra. Det fastnar och strular om det inte är perfekta polerade ytor i röret och skruven. Dessutom är det noga med kornstorleken vid malning. Allt det där slipper man ju om man kör enligt limpistolmetoden. Matar man in en ny stav av PLA innan den föregående är utmatad så behöver man ju inte skarva filamentet. Matningen av PLA-stavar kan ju göras på samma sätt som på en limpistol. På så sätt kan man ladda un en ny stav innan den andra tagit slut. Det vore kul att bygga en testutrustning i liten skal först.
Skriv svar