Felsöka projektor. Ingen bild, fläkt maxfart

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Felsöka projektor. Ingen bild, fläkt maxfart

Inlägg av robertr81 »

Har en Epson EH-TW650 utan bild och det låter som
fläkten går på maxfart. Filter rengjort, haft ur lamphus med lampa. Är som en vit fläck på lampan. Har felsökt enligt manualens felsökningsguide (se bifogat). Dock inte bytt lampa. Går det med multimeter eller på annat sätt kontrollera om lampan är trasig? Ingen lust att köpa en ny lampa för 1500:- om det är något annat fel som är krångligt att lösa. Läste om någon som hade exakt samma symptom och en my lampa löste inte problemet för den personen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoAd

Re: Felsöka projektor. Ingen bild, fläkt maxfart

Inlägg av RoAd »

Som jag förstått det så går det inte att resistans-mäta en UHP-lampa till en projektor för att se om den är hel. Det sitter ingen glödtråd i dem utan en hög initial spänning tänder en gas i dem.

https://www.semanticscholar.org/paper/T ... 1482e31dd0

Hur många timmar gick den innan det blev svart? Tvärdog den eller upplevde du några blinkningar eller liknande innan?
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Tack för info. I slutskedet ska fläkten gått på maxfart några gånger. Sen ska det bara ha blivit svart. Inget flimrande eller så. Den har använts dagligen på en förskola. Man har nog inte varit så noga med underhåll vad gäller rengöring av filter osv. Startar man den nu när den är rengjord går fläkten igång på maxfart direkt nästan och ingen bild. Vet ej hur många timmar tyvärr
RoAd

Inlägg av RoAd »

Mest sannolikt är det väl lampan, men det är helt klart en chansning för det finns definitivt en del annat som kan ha gått sönder som ger samma symptom.

Jag vet i sjutton om jag hade chansat. En ny lampa kostar nästan 2000 (köp inget annat än original (eller möjligen diamondlamp), det är upplagt för skitbild) och det är ca en tredjedel av vad projektorn kostade ny. Så även om du visste med säkerhet att det är just lampan så är det ett tveksamt val.

Vad har du tänkt använda den till? Om det är film/tv-serier i bildstorlek < 100" är det vettigare att skaffa en TV idag. Och då har jag ändå ägt (och äger) projektor sedan mitten av 90-talet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Verkar resten av elektroniken gå igång? D.v.s. om du lyser med säg en liten LED-lampa på några watt där ordinarie lampa ska sitta, blir det då en (väldigt väldigt svag) bild ut? Detta kan ju vara en viss ledtråd för ifall det är värt att försöka reparera eller inte, kanske?

Finns servicemanual med riktigt schema till denna? (Jag erkänner att just nu är jag såpass mycket slacker att jag orkar inte kolla, har dessutom ingen koll på var just dessa typer av schemor brukar finnas).

Håller annars med om att en platt-TV är nog en bättre idé idag, åtminstone om något mindre storlek är okej.
Akai

Inlägg av Akai »

Att fläkten går förfullt skulle ju kunna betyda död elektronik. Sitter det en fyrpol fläkt med PWM pinne blir full fart resultatet av avsaknad PWM.

Att inspektera lampan hade såklart ändå varit första steget då de har en begränsad livslängd.

Sen kostar inte en säg 80" tv så fasligt mycket längre så för min egen del vetetusan om jag skulle vilja klabba med någon projektor om jag bestämt mig för större bild. Det lär ju vara rejält mörkt i rummet för att bilden ska vara acceptabel.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Allt under 100" skulle jag påstå är vettigare att använda en TV till idag. 80" klassar jag inte ens som speciellt stort.

Det är när man kommer över det som projektor återigen är fördelaktigt. För det första drar priserna på TV i dessa storlekarna iväg ganska ordentligt.

För det andra så börjar det helt enkelt bli ett logistikproblem att ens få in något så otympligt i många rum. En projektorduk går att montera upp på plats.

Och slutligen så är det begränsningar vad det gäller ljudet. Ljudsystem kan med fördel monteras bakom en ljudtransparent duk om man använder en projektor, det är inte möjligt med en TV. I en seriös hembioanläggning är ljudet minst lika viktigt som bilden.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En stark ficklampa i stället för lampan kan ge indikation på om den fungerar i övrigt. Trasig lampa är nog ett troligt fel.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Tack för så många bra svar!
TV går tyvärr inte att använda då det används en duk som kommer ner från taket utan någon användbar vägg bakom.
Begränsade utrymmen så projektor är det enda alternativet.
Ska absolut testa med någon stark liten led-ficklampa eller liknande och se om det blir någon bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just för ett dagis så är det kanske särskilt höga krav på stryktålighet, men allmänt så borde det gå att ta två fyrkantprofiler eller liknande, borra skruvhål för att passa TV:ns fästen, och fästa dessa fyrkantprofiler i taket. Sen en till fyrkantprofil mellan dessa två längst ner, en ögla på denna, och en vinsch (handvevad) så kan man sänka ner eller lyfta upp TV:n så att den uppfällt ligger platt mot taket. Kanske dubbla wirear och en ögla på varje av de två likadana fyrkantprofilerna kan också vara en idé. Eller kanske rent av bara nån grej med en sprint som håller TV:n på plats i taket och så får man manuellt vika upp den, ifall den inte är särskilt tung. (Jag erkänner att jag vet inte vad en ny TV väger idag).

Vad agerar signalkälla? Om det är en dator så skulle man kunna ha ett grafikkort med fyra utgångar och köra fyra billiga begagnade mindre TV och låta bilden fördelas på dessa fyra, ifall en modern TV på 70-100" blir för dyr.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Lägger jag i en stark ledpannlampa och startar upp den kommer bild i en halv sekund för att sen bli svart med fullt fläktblås. Testade tre gånger med samma resultat.

Jag har tyvärr ingen tid över åt att konstruera någon hiss eller liknande för en tv (även om det en är bra tanke). Sen finns en risk att något barn kan kasta en kloss eller råka slå med något på en tv. Dom använder mest mobil eller kanske någon laptop ibland som källa.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Antar att det hade varit mer önskvärt att bilden visades hela tiden med ficklampan?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar fullt rimligt att projektorn stänger av när den detekterar trasig lampa.
Jag skulle börja med att byta lampan, det är ju en förbrukningsvara och det vanligaste felet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur var det, fanns det schema på denna?

En kvalificerad gissning är väl att lampkretsen har en "slå på lampan"-signal från processorn, och en "lampan är på, allt funkar OK"-signal från lampkretsen, ungefär. Om man kan lura den att säga att lampan är på fast den inte är igång så kan man ju åtminstone säkerställa att man garanterat kan köra någon ljuskälla även om det inte hjälper att byta lampan.

Vad kostar lampbyte, och vad är projektorn värd / vad kostar en ersättare?

Om lampan inte är för dyr så håller jag med om att det är läge att byta den.

Sidospårsanekdot: Hade en projektor köpt på ETA-auktion. Förutom att den hade usla 640*480 och blaskig kontrast så använde den vanlig halogenlampa, specad drifttid 90 timmar per lampa, och trasig lampa var så vanligt att den hade en växlarmekanism för att växla mellan två lampor, så man bara drog i en spak när lampan pajat och växlade till en hel, och när den trasiga svalnat kunde man i lugn och ro ersätta den (minns inte om man rent av kunde det med projektorn igång). Tror lampan var på 90V och flera hundra watt :shock: Skänkte bort denna till en retrodatornörd, men behöll paketet med adaptrar mellan olika kabeltyper/kontaktdon osv som såklart även passar alla andra saker med komposit/s-video/VGA osv :) Jag använde denna för att se på en enda film innan jag insåg att en 28" tjock-TV var överlägset bättre på alla sätt och vis :D
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Köp en lampa på Amazon Sverige för 1090 kr. Hjälper det inte så skickar du tillbaka lampan.
https://www.amazon.se/Aimdio-gl%C3%B6dl ... B07QS236V7
Skriv svar