Magnetisering av rotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Magnetisering av rotor

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har renoverat en 230V 2 kW 3-fas växelströmsgenerator av märket Dynawatt. Den är kopplad till ett styrenhet. Generatorn är inte kopplad till något batteri. Den har legat i 8 år utan att köras så jag misstänker att remanensen är noll.

På styrrnheten fonns ett 2-poligt uttag märkt Field samt ett uttag märktMains to generator. Mains är kopplat till generatorns 3 faser och fältets lindning.

Jag misstänker att Field är avsett för att förmagnetisera rotorn om remanensen blivit för svag. Problemet är emellertid att det inte är angivet på kontakten vilket som är minus resp. plus.

Om jag nu magnetiserar rotorn men en strömriktning så kommer den ju att generera en spänning och styrskåpet skickar då ut sin egen magnetiseringsspänning. Om den har omvänd polaritet så kommer ju rotorn att vilja byta magnetriktning från norr till söder. Det innerbär ju att den kommer att bli omagnetisk just när den byter riktning från söder till norr. Någon som vet om det fungerar eller om generatorn under det korta ögonblick slutar generera ström till rotorn och slutar ladda. Jag vill inte testa utan att veta vad som händer. I värsta fall kan ju en strömrusning kortsluta fältlindningen när polariteten ändras tvärt.

Jag har ringt ett flertal gånger till företaget som servar dessa men inte fått tag i någon som kan ge mig ett svar.
dynawatt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Magnetisering av rotor

Inlägg av grym »

utan att exakt veta så hadde jag kopplat in mig med ett lagom motstånd i serie
får man bara lite magnetisering så har man en startpunk

ex 18v batteri till skruvdragaren och 100 ohm ger max 0.2A vilket bör räcka

kan du gissa dig till magnetiseringsspänningen?

men har du bara fått lite magnetisering så börjar den bygga spänning, som kanske i värsta fall behöver flytta nord syd i magnetfältet, värt att prova
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

De flesta växelströmsgeneratorer jag sett brukar ju kräva konstant magnetisering.
Regulatorn justerar spänningen genom att minska och öka magnetiseringen, och frekvensen justeras genom att reglera varvtalet på förbränningsmotorn.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag har fått svar. Koppla bort fältlindningen från styrenheten och anslut 12 Volt batteri till fältlindningen i 10 sek. Svart = plus, Gulgrön = minus. Skall testa i morgon.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

mrfrenzy skrev: 1 november 2024, 11:36:04 De flesta växelströmsgeneratorer jag sett brukar ju kräva konstant magnetisering.
Regulatorn justerar spänningen genom att minska och öka magnetiseringen, och frekvensen justeras genom att reglera varvtalet på förbränningsmotorn.
Generatorn är kopplad till båtens drivmotor och har varierande varvtal, så förmodligen likriktas den ingående spänningen (max 320V) och tas om hand av en inverter som ger ut 230 V 50 Hz. Såg att själva stytenheten kostade drygt 30 tusen så man får hoppas att den funkar i morgon. För generatorn är Ok.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Generatorn fungerar alltså i princip som en växelströmsgenerator till en bil?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja, den ser exakt likadan ut, samma storlek som en vanlig 12V gen. men den saknar de inbyggda dioderna och regulatorn. Utspänningen anges till 320 Volt 2000W.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Startar den på remanens i normala fall?
Det gör ju inte en bilgenerator.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja. Den startar på remanens, men inte efter 8 års stillestånd. Växelströmsgeneratorer klarar sig tydligen inte lika länge som likströmsgeneratorer på grund av att järnkärnorna är olika.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ja, det är lite märkligt att bilgeneratorerna tappar magnetismen så fort.

Har du hunnit prova något mer?
Skriv svar