Skitfråga

bjornj

Skitfråga

Inlägg av bjornj »

Det här inslaget hör väl kanske inte hemma här men jag kör ändå.
De flesta har väl någon eller flera gånger råkat ut för att en toalett står och rinner
även när tanken är full. För det mesta beror det på att ventilen inte stänger av innan
det börjar rinna i överloppskanalen. Detta i sin tur beror nog på att mekanismen har börjat kärva
lite grann så att det går åt lite extra kraft från flottören för att stänga ventilen.
Det brukar räcka med några kraftiga dunkar på cisternen för att få stopp på rinnandet.
Nu är min fråga. Varför är det så små marginaler mellan att ventilen stänger och att det börjar rinna över?
Det verkar ofta handla om några mm.
Hade det varit 1 eller 2 centimeters marginal så hade kraften från flottören lätt räckt till för att stänga.
Här kommer Archimedes berömda princip med i bilden. Lyftkraften är proportionell mot volymen av den
undanträngda massan.
Vid vårt senaste toaproblem så limmade jag dit en plastring ca en cm hög runt överrinningshålet och det har
funkat sedan dess utan problewm.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Skitfråga

Inlägg av Mizzarrogh »

Det beror nog på tillverkare, med litet bättre fabrikat som Gustafsberg och liknande är det en bra bit mariginal från fabrik innan det rinner över, jag har aldrig råkat ut för detta på de med den konstruktionen.

På flottören sitter det en arm som skall gå att ställa, flottören bör stå så att den ligger relativt horisontellt med ventilen, går den långt över ventilens position innan den stänger så är armen böjd eller felaktigt inställt.
Är ventilens vertikala rör för högt brukar det gå att ställa med gängan i botten på den på de som är bättre gjorda så att det stämmer mot tankens volym.

Är armens upphängning fel ser det ut typ som toan i den gamla Hulk Hogan filmen "uppgörelsen" eller vad den hette på svenska... :mrgreen:

Det skall räcka med runt 10 liter (eller 6 liter för snålspolande) för en spolning om det är korrekt inställt med rörets längd och flottörens faktiska position.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

När toan var ny fanns säkert större marginal, sedan allteftersom ventilen slits blir marginalen mindre och mindre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte om det går på de nya, men på de halvgamla kunde man försiktigt bocka till armen så att det stämmer om gummit är dåligt, men det fanns iaf förr nytt gummi till ventilen. Man kan även om man vill ha på litet silikonfett på gummi packningen.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

En del har en justerskriv. Med den kan man ställa vinkeln då armen till flottören stänger ventilen. Jag tror att dom flesta av mina toaletter har justerskruv. Dom är alla ganska gamla.

På en toalett råkade jag ut för att flottören hade läckt så att den var halvfull med vatten. Då fick jag tömma den och täta den.

På en återvinning i närheten, i sektionen för byggavfall, ser jag ganska ofta toaletter som ser ut att vara betydligt nyare än mina. Ibland undrar jag om en del hellre byter toalett än en läckande packning. Kanske för att slippa tvätta toaletten? :doh:

Det är IOFS inte alltid enkelt att hitta packningar till gamla, läckande toaletter. Det har hänt att jag tillverkat packningar.

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är för det mesta förkalkning i servoventilen som orsakar det, alternativt trasig gummitätning. Byt ventilgummit och gör ev rent kanalen för servoventilen så blir det tätt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev: 25 oktober 2024, 14:24:59När toan var ny fanns säkert större marginal, sedan allteftersom ventilen slits blir marginalen mindre och mindre.
Min IDO från 50-talet (det står 53 på locket, antagligen tillverkningsår) har översvämningsskydd precis som t.ex. handfat :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Min har det också, det är ett rör bredvid ventilen som gör att vatten går direkt ned i skitstolen i ställetför ut på golvet om det skulle svämma över, det är även 3-4 cm till det svämmar över när tanken är full till den nivå där den är tänkt att vara.

Som Tomas sade kan det vara idé att kontrollera om det har kalkat igen.

De nya verkar ha sluten tank under en porslinskåpa.

Idag skall toaletten alltid installeras i ett riktigt våtrumsklassat utrymme, i allafall för golv och väggar.
(även om man tekniskt sett säkert FÅR göra annat så är det bara dumsnålt att inte göra det, det kostar rejält mycket mer att byta skivor efter en vattenläcka än det gör att låta lägga våtrumsmatta på golv och väggar och någon form av enkelt golvavlopp.)
Förr var det dock kanske litet si och så med detta...

Jag har sett detdär hända flera gånger och det har alltid resulterat i helrenovering av flera rum samt mögelsanering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Påfyllningsventilen är en servoventil, med en liten pilotventil som släpper trycket på gummimembranet, hävarmen/flottören påverkar bara pilotventilen, och vattentrycket står för tätningen av huvudventilen.
Om det kalkar igen, vilket är rätt vanligt (små hål för pilotventilen) eller om membranet går sönder vid pilotventilens säte, så stänger inte huvudventilen och det flödar över.
Det är aldrig någonsin flottörnivån som strular.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, nu lossnade det i skallen, jag tänkte nog på dedär som fyller hästarnas dricksho när jag skrev detdär... Det är inte samma konstruktion på dem...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mizzarrogh skrev: 25 oktober 2024, 18:47:00Idag skall toaletten alltid installeras i ett riktigt våtrumsklassat utrymme, i allafall för golv och väggar.
(även om man tekniskt sett säkert FÅR göra annat så är det bara dumsnålt att inte göra det, det kostar rejält mycket mer att byta skivor efter en vattenläcka än det gör att låta lägga våtrumsmatta på golv och väggar och någon form av enkelt golvavlopp.)
Förr var det dock kanske litet si och så med detta...
Kan ett utrymme anses vara våtrumsklassat utan golvbrunn? Det är väl rätt dyrt att installera golvbrunn t.ex. ifall man helrenoverar ett befintligt utrymme.

Det finns väl också vissa nackdelar att ha en golvbrunn, t.ex. så tror jag att det då ställs högre krav på elsäkerhet, vilket kanske inte är helt önskvärt. Visst, idag med jordfelsbrytare så är det inget större problem, men utan att veta så tror jag att man förr fick ha vägguttag i toalettrum ifall det inte var våtrumsklassat. Så om man kompletterar med en golvbrunn så måste man också sätta jordfelsbrytare på befintliga uttag. Försumbar kostnad jämfört med att komplettera med en golvbrunn, men lätt att missa, speciellt eftersom vi mig veterligen inte har nån slags tillståndsprocess för renovering/ombyggnad, utan rörmokare, golvläggare och/eller gör-det-självare ordnar golvbrunnen osv och det är lätt hänt att ingen tänker på att installera JFB. Visst, risken att det faktiskt sker en elolycka ökar såklart inte för att en översvämmande toalett rinner ut i golvbrunn istället för överallt, risken snarast minskar, men ändå.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 25 oktober 2024, 18:47:00 Idag skall toaletten alltid installeras i ett riktigt våtrumsklassat utrymme, i allafall för golv och väggar.
Hur är det med gamla installationer?
Måste det vara golvbrunn i alla våtrumsklassade utrymmen?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

bjornj skrev: 25 oktober 2024, 12:36:34 De flesta har väl någon eller flera gånger råkat ut för att en toalett står och rinner
även när tanken är full
Jag har ett större problem.
Behållaren är i tusen bitar.
Nu spolar jag med hink. :)
bjornj

Inlägg av bjornj »

Moderna toaletter är ju så komplicerade att man måste vara fackman för att våga pilla på dem.
Det var enklare förr, en flottör som flöt upp och stängde av vattnet när den kom högt nog.
Dock vill jag fortfarande hävda att det är flottörens läge som stänger av vattnet.
Om mekanismen kärvar så räcker det ofta med några kraftiga dunkar mor porslinet
för att flottören skall flyta upp den lilla sträcka som behövs.
Annars kan man ju skruva av locket och lyfta den en eller annan mm, det räcker.
För den som begriper hur det går till kan man säkert rengöra, smörja och justera någon arm,
men jag valde att höja marginalen till överströmningskanalen och det har funkat i flera år nu.
Grundfelet är väl att marginalen är så liten. I alla fall på vår toalett av märke Gustavsberg.
Jag skrev förresten till dem då när det var aktuellt och tipsade om det men de svarade inte.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det någon som har en behållare till en Gustavsberg-315 så är jag intresserad.
Skriv svar