Försämrad utskrift, vad är fel?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Försämrad utskrift, vad är fel?

Inlägg av Marta »

Min 3d-printer har börjat prestera sämre. Cirkelrörelser möts inte i samma punkt, så där är glapp någonstans. Det uppstår mistor och vidhäftningen är definitivt försämrad. Inställningarna är samma som har fungerat bra innan.

Glappet misstänker jag kan bero på att remmarna blivit utsträckta. Är dessa remmar standard och kan köpas i metervara?

Kan släpp och dålig vidhäftning bero på att tråden blivit befuktad? Den har legat något år öppnad i en pappask. Det är vanlig, simpel PLA.

Belysningen är nästan vinkelrät för att framhäva defekterna. De horisontella ränderna är interferens mellan kameran och ficklampans PWM.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Försämrad utskrift, vad är fel?

Inlägg av MNorrgren »

Svårt att veta men som du är inne på skulle jag gissa spontant på att remmarna har sträckts lite grann och du har kanske lite glapp. Jag hade börjat med att justera det och spänna dem. Kolla över alla glidytor och smörj eventuella axlar och lager så det löper lätt och fint.

Nästa är att byta munstycke, lite slitet eller stopp kan bli konstiga effekter.

Är filamentet gammal eller blivit fuktigt kan man också få lite märkligt effekter, men det ser inte ut som det dock! Hade den varit fuktig hade du sett mer små bubblor i den utskrivna plasten. Tycker inte ser ut som det!

Hur är ytan som du skriver ut på, har den blivit sliten så utskrift fäster sämre!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Plattan är av glas och det fäster bra. Fästet tycks vara olika beroende på trådens färg. Naturell PLA fäster stenhårt, den här kallas ljusgrå och fäster sämre. Ytan på bilden är bottensidan.

Det sägs att vit skall skrivas varmare, kanske är det aningen för kallt.

Nozzlen kan kanske vara sliten, är svårt att se hur skicket är. Är nog även svårt för mig som är enarmad att byta själv. Antar det är risk att heat break knäcks om jag bara tar en ringnyckel och drar.

Kan det vara aningen underextruderat?

Det är en billig Ender3-kopia. Voxelab Aquila, första versionen. Den är uppgraderad med BL-Touch, MicroSwiss direct drive helmetall extruder samt en extra z-skruv. Där är inga glidytor, det är gummihjul mot aluminiumprofiler.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

PLA brukar bli spröd och går att bryta då den är påverkad av luftfuktigheten.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Jag förvarar PLA i kraftig plastpåse tillsammans med kristallkattsand. Kattsanden har jag torkat i ugn på 120 grader c:a 3 timmar. Den är inte helt torr när den kommer från affären.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Dåligt fäste beror i första hand på att ytan inte är ren, tvätta noga med diskmedel och vatten. Inte IPA.
Användarvisningsbild
Chianti

Inlägg av Chianti »

Det är svårt att säga vad som är fel, men en allmän service av skrivaren är inte fel. Kontrollerade remmar och att gummuhjulen så att det inte är glapp någonstans är en bra start.

Att byta filament är en enkel åtgärd, vissa skrivare kan man byta hela "hotend" i ett paket vilket är mycket smidigare än att bara byta nozzle. Det kan vara flera fel involverade, vidhäftningen beror kanske på något annat än det som syns på bilden, kanske en partiell klogg som släppte? Jag håller med om att det kanske ser lite underextruderat ut, en idee kan vara att kalibrera extrudern på flow och steps.

Som Gimbal skriver är det viktigt att byggplattan är helt ren, fingeravtryck påverkar fästet negativt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Gummihjulen är tröga att vrida runt, så nog inget glapp. Remmarna låter rätt när jag knäpper på dem så nog rätt spända. Hur tandningen är kan jag tyvärr inte se när de är monterade.

Skall kontrollera z-offset. Det är ju första lagret, men något mer är fel. Alla vertikala ytor blir ojämna. Något glapp eller kanske att extrudern slirar.

Byta nozzle med en hand är nog mer än jag klarar. Får ha hjälp med det. Är det någon nackdel med tanke på värmeöverföringen att byta till en härdad eller rubin så den kan hålla ett bra tag.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Hade en sån swizz hotend. Fick göra rent munstycket då och då kommer jag ihåg.
Skruva loss nosseln, glödga och sätta tillbaka. Höll några månader, fick göra om igen.
Byta nosseln spelar ingen roll mer än att den nya är ren.
Är remmarna spända är det okej, finns ganska oelastisk armering i de.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Men exempelbilden är väl inte så himla dålig heller?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det någon nackdel med tanke på värmeöverföringen att byta till en härdad eller rubin så den kan hålla ett bra tag.
Det enda som har bättre värmeledningsförmåga av de två är rubinen då mässing har bättre värmeöverföring än härdat stål. Själv har jag sedan haft samma mässing munstycke till min sedan den köptes 2017. Bytt en gång för en 2 år sedan men det var bara för att jag köpte en som hade en silikon huv över sig för att bevara värmen och bytte samtidigt munstycket för det var skitigt och orkade inte rengöra.

Hade sedan velat ha lite mer platta ytor då de där på bilden ser lite toppiga ut, bör vara mer platta typ så som de ser ut snett nedtill till höger nära hålen.
Skriv svar