NodeMCU ESP8266 startar ej uppladdad kod
NodeMCU ESP8266 startar ej uppladdad kod
Jag har en MCU ESP8266 som plötsligt gick från fullt fungerande till knappt fungerande.
Det som hände var att jag laddade upp ett program för avläsning av diverse miljögivare.
Allt såg ok ut, fungerade med WLAN anslutning.
Men efter jag ändrat språk vill den inte längre fungera i den mening att det inte går att köra någon kod på den.
Misstänker inte kod (körs på två andra enheter utan problem och även testat med "Blink") inte heller USB kabel då det går alldeles utmärkt att ladda upp kod till en annan, likadan enhet.
Vad som händer när jag laddar upp kod (via Arduino IDE tex ) är att allt ser ok ut, inga felutskrifter och det avslutas med "Leaving...
Hard resetting via RTS pin..."
Sedan händer till synes inget.....
Blink tex laddas snällt upp men inte blinkar den inte....
Testat att göra en fabriksåterställning med Esptool men inte hjälpte det inte...
Visst, kan lägga den i elektronikåtervinningen men det skulle ju vara trevligt om någon hade något bra tips som kunde få igång den.
Det som hände var att jag laddade upp ett program för avläsning av diverse miljögivare.
Allt såg ok ut, fungerade med WLAN anslutning.
Men efter jag ändrat språk vill den inte längre fungera i den mening att det inte går att köra någon kod på den.
Misstänker inte kod (körs på två andra enheter utan problem och även testat med "Blink") inte heller USB kabel då det går alldeles utmärkt att ladda upp kod till en annan, likadan enhet.
Vad som händer när jag laddar upp kod (via Arduino IDE tex ) är att allt ser ok ut, inga felutskrifter och det avslutas med "Leaving...
Hard resetting via RTS pin..."
Sedan händer till synes inget.....
Blink tex laddas snällt upp men inte blinkar den inte....
Testat att göra en fabriksåterställning med Esptool men inte hjälpte det inte...
Visst, kan lägga den i elektronikåtervinningen men det skulle ju vara trevligt om någon hade något bra tips som kunde få igång den.
Re: NodeMCU ESP8266 startar ej uppladdad kod
Händer det något om du resettar manuellt efter att uppladdningen gått klart?
Något händer men inte mycket...
Den blinkar till och har jag den seriella monitorn påslagen så skrivs det ett antal "skräptecken".
Uppför sig till synes därvidlag som en fungerande enhet.
Men efter "omstartsblinket" och tecknen i monitorn så händer inget vad jag kan se.
Den blinkar till och har jag den seriella monitorn påslagen så skrivs det ett antal "skräptecken".
Uppför sig till synes därvidlag som en fungerande enhet.
Men efter "omstartsblinket" och tecknen i monitorn så händer inget vad jag kan se.
Kanske ligger den i bootläge hela tiden? Skräpet kan vara bootladdarsignaturen som sänds på nån udda rate typ 80 nåt kbaud.
Kolla IO00, den ska vara hög när programmet startar med reset.
Kolla IO00, den ska vara hög när programmet startar med reset.
Har tyvärr inget fungerande oscilloskop att mäta med så jag får mäta med Fluken in stället (Jo skämskudden finns framme).
Alltnog, fungerande enhets IO00 (D3) ger 0 V när resetknappen trycks på för att sedan när koden startar ge dryga 3 V.
Medan den fallerande verkar först gå ner till 0 V, sedan stiger den till dryga 3 V för att ge ca 1,7 V när jag släpper resetknappen.
Så där verkar det hända något som inte händer på den fungerande enheten.
Antar att det pulserar där när knappen släpps och därav den spänningen.
Alltnog, fungerande enhets IO00 (D3) ger 0 V när resetknappen trycks på för att sedan när koden startar ge dryga 3 V.
Medan den fallerande verkar först gå ner till 0 V, sedan stiger den till dryga 3 V för att ge ca 1,7 V när jag släpper resetknappen.
Så där verkar det hända något som inte händer på den fungerande enheten.
Antar att det pulserar där när knappen släpps och därav den spänningen.
IO00 drivs av USBinterface kretsen.
prova att tvinga IO00 till 3V vid reset och se om själva programmet startar. Efter reset kan du släppa IO00.
prova att tvinga IO00 till 3V vid reset och se om själva programmet startar. Efter reset kan du släppa IO00.
Kanske var det "ok" ändå med 1,7 V på IO00...
Dvs nivån verkligen var så låg.
Läste det senaste förslaget och började vidta mått och steg efter det.
Kollade med Fluken och blev fundersam över spänningen jag mätte.
Tydligen har jag glömt den gyllene regeln vid felsökning: kolla att spänningarna verkligen är ok.
Inget problem med spänningen in till enheten men sen....
Utgången på spänningsregulatorn ger bara 1,7 volt..
Trycker jag på reset så stiger utspänningen till 3,3 V.
Så det verkar vara något som drar för mycket ström när den startar
Dvs nivån verkligen var så låg.
Läste det senaste förslaget och började vidta mått och steg efter det.
Kollade med Fluken och blev fundersam över spänningen jag mätte.
Tydligen har jag glömt den gyllene regeln vid felsökning: kolla att spänningarna verkligen är ok.
Inget problem med spänningen in till enheten men sen....
Utgången på spänningsregulatorn ger bara 1,7 volt..
Trycker jag på reset så stiger utspänningen till 3,3 V.
Så det verkar vara något som drar för mycket ström när den startar
Min erfarenhet är att det ofta glöms vid felsökning:
* KAN det fungera?
- Alltså är signaler korrekta, spänning o ström OK osv.
Jag har sett en till gesäll-prov glömma just den delen...
Drog ut rätt "låda" - men glömde förlängningskabeln så lådan INTE var ansluten vid mätningen av misstänkt komponent...
* KAN det fungera?
- Alltså är signaler korrekta, spänning o ström OK osv.
Jag har sett en till gesäll-prov glömma just den delen...
Drog ut rätt "låda" - men glömde förlängningskabeln så lådan INTE var ansluten vid mätningen av misstänkt komponent...
Lutar nog åt att det är något fel på spänningsregulatorn.
Matar jag in 3,3 V direkt på den i stället för att spänningsförsörja den via USB så startar den ok.
Trasig AMS 1117 alltså.
Men den klarar alltså av att göra en hel del matad med bara 1,7 - 1,8 V.
Matar jag in 3,3 V direkt på den i stället för att spänningsförsörja den via USB så startar den ok.
Trasig AMS 1117 alltså.
Men den klarar alltså av att göra en hel del matad med bara 1,7 - 1,8 V.