DALI dimmers

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
H.O

DALI dimmers

Inlägg av H.O »

Jag styr ca 70% av belysningen hemma med DALI-buss.
Efter ca 6år i drift har två dimmers gått sönder inom loppet av 2-3 månader, båda två Malmbergs RC6, båda två med samma fel. Så, dags att hitta lämplig ersättare.

Har införskaffat tre dimmers av olika fabrikat från tre olika återförsäljare. Samma apparater finns på andra ställen men jag köpte där priset var bäst.
Tyckte att de såg väldigt lika ut, så varför kostar en dubbelt så mycket som den andra?
DALI-dimmers 1.jpg
DALI-dimmers 2.jpg
Konstruktionen består av två kretskort. Det undre kortet innehåller "kraftdelen" och är exakt samma i alla tre.
Det övre kortet är, så vitt jag kan se, samma på Mextronic och Nordtronic. Hide-a-lite är snarlikt men inte samma. IC-kretsarna har annan märkning (fast jag gissar att det är samma kretsar) och konstruktionen är inte exakt lika. Hide-a-light dimmern har jag dock haft i lådan ett tag så den är inte köpt vid samma tidpunkt som de andra två. Vore intressant att köpa en till och kolla...

Varför ska jag köpa Hide-a-lite dimmer för mer än dubbla priset kontra Mextronic?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: DALI dimmers

Inlägg av FormerMazda »

Om det är exakt samma konstruktion så finns det fortfarande många saker som kan påverka priset.
Tillverkarens namn, vilket inte ger nåt mervärde för dig men kostar.
Garanti, längre garanti kostar mer.
Materialval i kapsling, förutom eventuell hållbarhet så flamskydd mm.
Komponentval, en konding som tål högre spänning och temp kostar mer men håller längre.
Mm mm mm

Om hidealite är dubbelt så bra i alla avseenden vet jag inte, men kanske priset reflekterar faktorerna ovan?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: DALI dimmers

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar helt klart som alla tre görs i samma fabrik, men Hidealite har en lite annorlunda variant på kretskortet. Oklart om det är bättre eller vad som är annorlunda.
Det är lite brusig mobilbild men tycker mig se två små lödmisstag på Hidealites kort, vid C13 och CON1.
Skriv svar