En knapp som ger momentan effekt?
En knapp som ger momentan effekt?
Finns det nån knapp eller brytare som när man trycker in den endast sluter kretsen för typ en halv sekund (kanske justerbart värde), sen släpper den igen fast man håller in knappen?
Eller skulle man kunna lösa det på annat vis, typ nåt relä med timer?
Eller skulle man kunna lösa det på annat vis, typ nåt relä med timer?
Re: En knapp som ger momentan effekt?
Åtminstone APEM har en serie med knappar som ger 100-300ms slutning oavsett hur länge man trycker.
T.ex https://se.rs-online.com/web/p/piezo-switches/2591165
Finns säkert hos andra tillverkare också, kanske med lägre pris.
T.ex https://se.rs-online.com/web/p/piezo-switches/2591165
Finns säkert hos andra tillverkare också, kanske med lägre pris.
Var/hur ska du använda kretsen?
Om det är i bil så:
plus -> tryckknapp -> in på ett bränslepumprelä.
Ut från bränslepumprelä -> spole på ett vanligt relä.
Kontakterna på vanliga reläet matas från plus, och utgången matar dels lasten men också matar tillbaka via diod ingången på bränslepumpreläet.
Oavsett om du trycker 0,1 sekund eller en vecka så kommer kretsen ge ström ut exakt så länge som bränslepumpen brukar gå om man bara slår på tändningen utan att slå på motorn.
Dock är det väl snarare en sekund än en halv sekund, tror jag, men ändå.
=======================
Annars är det lätt att ordna med monovippa som ger puls en viss tid, och högpassfilter (RC) som gör att knapptryckningen bara startar monovippan men inte på nåt sätt kan hålla den i aktiverat läge.
Om det är i bil så:
plus -> tryckknapp -> in på ett bränslepumprelä.
Ut från bränslepumprelä -> spole på ett vanligt relä.
Kontakterna på vanliga reläet matas från plus, och utgången matar dels lasten men också matar tillbaka via diod ingången på bränslepumpreläet.
Oavsett om du trycker 0,1 sekund eller en vecka så kommer kretsen ge ström ut exakt så länge som bränslepumpen brukar gå om man bara slår på tändningen utan att slå på motorn.
Dock är det väl snarare en sekund än en halv sekund, tror jag, men ändå.
=======================
Annars är det lätt att ordna med monovippa som ger puls en viss tid, och högpassfilter (RC) som gör att knapptryckningen bara startar monovippan men inte på nåt sätt kan hålla den i aktiverat läge.
Det är till en dörrlåsmotor som sitter till bakluckan i en Yaris. Hela baklåset är kaputt så jag har plockat bort låscylindern och nu kan man inte längre öppna bakluckan om man inte drar i en vippa från insidan, som endast är åtkomlig då man plockar av den inre dörrlisten. Så vill jag inte ha det och en ny del är svår att hitta, samt onödigt dyr.
Så jag tänkte om jag kunde använda dörrlåsmotorn som ännu finns kvar och koppla den till delen som öppnar bagaget istället, och styra motorn med en knapp som får finnas där framme nånstans. Då kan jag öppna bagageluckan på det viset, som många japanare redan funkar.
Det kunde ju förstås funka lika bra med en vanlig momentan brytare, man ska bara se till att inte trycka in knappen för länge för då bränner man låsmotorn.
Så jag tänkte om jag kunde använda dörrlåsmotorn som ännu finns kvar och koppla den till delen som öppnar bagaget istället, och styra motorn med en knapp som får finnas där framme nånstans. Då kan jag öppna bagageluckan på det viset, som många japanare redan funkar.
Det kunde ju förstås funka lika bra med en vanlig momentan brytare, man ska bara se till att inte trycka in knappen för länge för då bränner man låsmotorn.
Aha, men då borde mitt förslag fungera ifall du vill använda färdiga "bildelar".
Men, backar motorn automatiskt eller måste den köras med omvänd polaritet för att släppa taget så att säga?
P.S. detta är standardkopplingen för en monovippa:
https://electrosome.com/monostable-mult ... ansistors/
C1 väljer hur lång tid utgången är aktiv
C3 väljs så att den ger en kortare puls än vad C1 ordnar, så att man inte får längre utsignal om man håller knappen intryckt.
Komplettera med en diod parallellt med R uppe till höger för att äta upp back-EMK från relä, och välj Q2 så att den tål reläspolens ström.
Alternativt sätt ett till transistorsteg som buffert som orkar driva reläet, ifall det är svårt att hitta en vettig Q2 som både har tillräcklig förstärkning och orkar strömmen.
Om motorn behöver backas så häng på en till likadan krets som triggas av att den första kretsen stänger av sin utgång.
Använd växlande reläer och låt varje relä växla mellan +12V och jord och låt varje relä mata varsin pol på motorn.
Använd nån kapsling som garanterar att all form av kondens rinner ut nedåt, och när allt verkar fungera så ha gärna på nån behandling av ytan på kortet som stöter bort fukt.
En kretskortsmonterad säkring och en backströmsskyddsdiod, eller kanske en zenerdiod på klart lägre spänning än vad transistorerna tål Vce, kan vara bra för att skydda mot back-EMK från eventuella reläer som sitter på samma krets (speciellt om reläspolar eller motorer matas från samma krets, och säkringen går medan några av dessa är aktiverade). Eller ett RC-filter med lågohmigt motstånd och tillräckligt stor elektrolytkonding, det äter också upp back-EMK rätt bra.
Men, backar motorn automatiskt eller måste den köras med omvänd polaritet för att släppa taget så att säga?
P.S. detta är standardkopplingen för en monovippa:
https://electrosome.com/monostable-mult ... ansistors/
C1 väljer hur lång tid utgången är aktiv
C3 väljs så att den ger en kortare puls än vad C1 ordnar, så att man inte får längre utsignal om man håller knappen intryckt.
Komplettera med en diod parallellt med R uppe till höger för att äta upp back-EMK från relä, och välj Q2 så att den tål reläspolens ström.
Alternativt sätt ett till transistorsteg som buffert som orkar driva reläet, ifall det är svårt att hitta en vettig Q2 som både har tillräcklig förstärkning och orkar strömmen.
Om motorn behöver backas så häng på en till likadan krets som triggas av att den första kretsen stänger av sin utgång.
Använd växlande reläer och låt varje relä växla mellan +12V och jord och låt varje relä mata varsin pol på motorn.
Använd nån kapsling som garanterar att all form av kondens rinner ut nedåt, och när allt verkar fungera så ha gärna på nån behandling av ytan på kortet som stöter bort fukt.
En kretskortsmonterad säkring och en backströmsskyddsdiod, eller kanske en zenerdiod på klart lägre spänning än vad transistorerna tål Vce, kan vara bra för att skydda mot back-EMK från eventuella reläer som sitter på samma krets (speciellt om reläspolar eller motorer matas från samma krets, och säkringen går medan några av dessa är aktiverade). Eller ett RC-filter med lågohmigt motstånd och tillräckligt stor elektrolytkonding, det äter också upp back-EMK rätt bra.
https://www.stylingwebben.se/produkt/solenoid-12-v/
Och en brytare
https://www.stylingwebben.se/produkt/fj ... 12-v-24-v/
https://www.stylingwebben.se/produkt/fj ... 12-v-24-v/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har jag funderat på det (fast motor finns redan) men vill inte gå med en till fjärrkontroll i nyckelknippet, utan jag vill ha en knapp i bilen och få det att se ut som det kunde varit en fabrikslösning. Jag vill man ska bara trycka på en knapp och sen ska det återställas efter nån sekund då luckan åkt up.
Det är som Miam frågade om, att motorn måste åka tillbaka annars kommer bakluckan förbli olåsbar igen, den gör dock det inte självman utan polariteten ska bytas. Men jag tycker det måste gå att fixa med några växlande reläer och ett relä med justerbar fördröjning. Jag tror man kan hålla det riktigt enkelt med en simpel momentan brytare och några reläer bara. En monovippa kunde säkert appliceras på samma lösning som säkerhet.
Ska nu testa lite om det mekaniska går att få att fungera först.
Det är som Miam frågade om, att motorn måste åka tillbaka annars kommer bakluckan förbli olåsbar igen, den gör dock det inte självman utan polariteten ska bytas. Men jag tycker det måste gå att fixa med några växlande reläer och ett relä med justerbar fördröjning. Jag tror man kan hålla det riktigt enkelt med en simpel momentan brytare och några reläer bara. En monovippa kunde säkert appliceras på samma lösning som säkerhet.
Ska nu testa lite om det mekaniska går att få att fungera först.
Hittade den här i arkivet. Något sånt kan fungera.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En 555 som one-shot håller väl utgången hög så länge man håller inne trig? Det blir ju isf fel.
Det ska vara som 4ktrb visar, fast tvärt om. Den gröna ska kunna vara knappen, och den första röda ska vara utgång.
Försökte mig på en 555-lösning en gång för att korta ner halvlånga pulser till ställbara kortare pulser. Det gick inte.
Var tvungen att använda mig av en 74121 istället.
Undrar om det skulle gå med en kondensator i serie med knappen för att bara få en spik, som triggar 555:an.
Det ska vara som 4ktrb visar, fast tvärt om. Den gröna ska kunna vara knappen, och den första röda ska vara utgång.
Försökte mig på en 555-lösning en gång för att korta ner halvlånga pulser till ställbara kortare pulser. Det gick inte.
Var tvungen att använda mig av en 74121 istället.
Undrar om det skulle gå med en kondensator i serie med knappen för att bara få en spik, som triggar 555:an.

Jo men i kretsen ovan finns ju en blockerande kondensator som laddas ganska snabbt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja... det förstås. Då blir det ju som jag funderade på ovan.
Vill man göra det enklare kanske en CD4538 exempelvis kan fungera bra.
Man ska i så fall välja "non retriggerable" i schemat.
Man ska i så fall välja "non retriggerable" i schemat.
Bonus: De som är äkta 4538 och inte 74xx4538 har dessutom drivspänningsområde upp till 15V, så med andra ord så är det lätt att driva den från 12V.
Oavsett vilken krets man väljer så lär man väl också ordna så att kretsen driver sig själv, så att den slutar dra ström när timerperioderna "tagit slut" och ingen trycker på knappen. Annars kommer den dra någon/några milliampere i onödan. Kvittar kanske om det är <10mA, men ändå.
Oavsett vilken krets man väljer så lär man väl också ordna så att kretsen driver sig själv, så att den slutar dra ström när timerperioderna "tagit slut" och ingen trycker på knappen. Annars kommer den dra någon/några milliampere i onödan. Kvittar kanske om det är <10mA, men ändå.