Få ut ström ur hörlurar...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Få ut ström ur hörlurar...

Inlägg av Mignon »

I denna tråden försökte jag koppla ihop en krets som jag hittade via en länk här på forumet.

Problemet är att jag inte får kretsen att fungera då jag inte får ut någon ström från högtalarutgången som kan trigga transistorn.

Icecap nämnde något om att hörlurarna förmodligen är dc-avskillda (inte säker på vad det betyder :) )

Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att få ut någon ström?

Summan av kontenta, hur får jag ut ström genom hörlurar från ljudkortet i datorn?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vet inte riktigt om jag förstått rätt nu men, tänkte du koppla en transistor på ljudutgången som sedan skall driva lysdioder? :?
Isåfall får du använda en op för att dra upp spänningen på signalen innan du kan använda den till något. Dessutom måste den buffras om du inte vill vara osäker på att du bränner ljudsteget i datorn. För att driva dom där lysdioderna (som dessutom saknar basmotstånd) lär du behöva minst några volt ut som ljudsignal. Ur hörlursuttaget har du kanske 100mV som mest skulle jag gissa på :)
Tycker den där sidan och schemat ser väldigt suspekt ut.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Nja, strömmen ska ju driva transistorn bara, inte dioderna. De får ström från 12V molex.. Fast det var kanske så du menade? :oops:

hehe, många som sagt åt mig att den sidan verkar lite skum.. antar att ligger mer bakom det är han visar..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vrider man upp volymkontrollen så brukar hörlursuttaget orka driva en lysdiod. Det brukar även gå att få en BD139 att 'öppna'.

Men det beror förstås på hur stark hörlursförstärkaren är.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Vet inte om jag gör fel men jag lyckas inte driva en led med från stereon..

Hittade dock en kondensatormikrofon i en låda här hemma. Hur fungerar de? Ger de olika ström beroende på ljud?

Hittade den på Kjell:

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: en kondensator mikrofon GER inte ström, SPÄNNINGEN över den varierar i takt med inkommande ljud.

2: Den koppling du viser fungerar bra men SPÄNNINGSsvinget är knappast nog för att driva en transistor. Dock är det möjligt om man förspännar transistorn så att den nätt o jämt inte driver LED'n.

Tyvärr är en transistors förspänning temperaturberoende så det blir ganska svårt att greja enkelt.

En annan lösning är att förstärka mikrofonsignalerna eller vilka andra ljudsignaler man vill styra med så pass mycket att allt blir mycket enklare.

Detta kan lösas på många sätt och med många olika konstruktioner.
platinum

Inlägg av platinum »

Vill du ha att det är ljudstyrt från mikrofon eller från hörlursuttaget?

:)
platinum

Inlägg av platinum »

http://www.redcircuits.com/Page57.htm Är det något sånt här du söker?
Skriv svar