Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Jag har en lös fundering på att sätta dubbla generatorer i min bil, å jag har en extra generator till bilen då jag köpte ny utan att behöva det...
Men, då jänkarna har sina allehanda märkliga ideer för sig så är det motorns styrbox som styr "fältet" i generatorn istället för en herderlig laddregulator
Så hur kan en "styrkrets" till detta se ut?
Men, då jänkarna har sina allehanda märkliga ideer för sig så är det motorns styrbox som styr "fältet" i generatorn istället för en herderlig laddregulator
Så hur kan en "styrkrets" till detta se ut?
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Ska du använda den extra generatorn till något annat, eller koppla in den parallellt bara ?
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Jag vet inte än, som sagt så bara spånar jag just nu, så svar på båda senariona är intressanta, men måste jag välja säger jag egen krets, alltså ett eget batteri
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22552
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Är det en gammal hederlig generator kan du kanske annars helt enkelt köra "traktormodellen" och smocka dit en lös, mekanisk regulator och koppla in någon form av brytare när man stänger av allt, då kommer den alltid att funka när den snurrar.
-
- Inlägg: 7074
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Det känns inte som att det är någon bra ide att koppla in en generator bara för att man har en generator lös.
Har man brist på energi så att nuvarande generator inte räcker till är det en annan sak. Då kan en till generator avlasta befintlig krets eller kanske förstärka den befintliga kretsen. Istället för att koppla in en generator parallellt med den befintliga skulle jag istället försöka skaffa en kraftigare generator som fick ersätta den befintliga.
Anledningar för att ha två generatorer kan vara att många extraljus gör att befintlig generator inte räcker till. En extra krets kan då vara bra. Blir dock inte riktigt bra under sommarhalvåret om ingen belastning finns i den kretsen. Har man en häftig stereo, så att man får se upp så att man inte trycker ut rutorna är det bra med en egen krets. Man kan då spela slut på det batteriet och sedan kunna starta bilen och dra därifrån. Husvagn kan vara en annan anledning till en egen krets.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22552
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Bäst är väl, om man vill ha den som reservkraft, om man kan koppla i och ur den mekaniskt relativt enkelt.
-
- Inlägg: 7074
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Det är lite svårt när man inte vet vad som är tänkt. Det verkar även som ts inte vet hur han tänker. Fast han har ju fakta om vilken bil det är vad han har för strömförbrukare etc. Men om alla kommer med olika råd kommer han väl att få en så stor bank av råd att några råd kommer att passa eller också visar det sig att tanken var något helt annat då inga råd passar.
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Är det en riktigt gammal bil det gäller, eller en väldigt ny?
Oavsett vilket så enklast är väl att göra lobotomi på eventuell elektronik i generatorn, och ansluta regulator av standardtyp?
Tips: Sätt klenaste reläet (tänk såna som kretskortsmonteras eller liknande, med rejält låg ström i spolen) med spolen parallellt med bränslepumpen och kontakterna så att de slår på ström från extrakretsens batteri-plus via laddningsvarningslampa till regulatorns motsvarande uttag. Om motorn stannar så kommer regulatorn stängas av och inte äta fältström och riskera att dra ur batteriet. Enda nackdelen är väl att den kommer aktiveras medan man kör startmotorn - det kan vara vettigt att ha en fördröjning på kanske 10 sekunder så att den inte startar förrän motorn gått igång. Kanske koppla så att reläet bara slår till om både bränslepump varit igång minst 10 sekunder och startmotorn varit avstängd minst 10 sekunder. (Då kommer den även gå om man bogserar fordonet med motorn i och tändning på, ifall motorn har något fel så att den inte går att köra men mekaniskt är frisk och oljepump osv fungerar, och man vill ha ström medan man blir bogserad).
Sidospår: Om du ändå experimenterar så kan du kanske också överväga att ansluta flerfas AC direkt ut från generatorn. Med spänningsdubblare eller transformatorer (med kondingar i serie så att de inte utgör kortis när frekvensen går markant under 50Hz) så kan du driva switchnätdelar av den klassiska typen som likriktar nätspänningen.
Oavsett vilket så enklast är väl att göra lobotomi på eventuell elektronik i generatorn, och ansluta regulator av standardtyp?
Tips: Sätt klenaste reläet (tänk såna som kretskortsmonteras eller liknande, med rejält låg ström i spolen) med spolen parallellt med bränslepumpen och kontakterna så att de slår på ström från extrakretsens batteri-plus via laddningsvarningslampa till regulatorns motsvarande uttag. Om motorn stannar så kommer regulatorn stängas av och inte äta fältström och riskera att dra ur batteriet. Enda nackdelen är väl att den kommer aktiveras medan man kör startmotorn - det kan vara vettigt att ha en fördröjning på kanske 10 sekunder så att den inte startar förrän motorn gått igång. Kanske koppla så att reläet bara slår till om både bränslepump varit igång minst 10 sekunder och startmotorn varit avstängd minst 10 sekunder. (Då kommer den även gå om man bogserar fordonet med motorn i och tändning på, ifall motorn har något fel så att den inte går att köra men mekaniskt är frisk och oljepump osv fungerar, och man vill ha ström medan man blir bogserad).
Sidospår: Om du ändå experimenterar så kan du kanske också överväga att ansluta flerfas AC direkt ut från generatorn. Med spänningsdubblare eller transformatorer (med kondingar i serie så att de inte utgör kortis när frekvensen går markant under 50Hz) så kan du driva switchnätdelar av den klassiska typen som likriktar nätspänningen.

Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
En Jeep Grand Cherokee -97
Mekanisk regulator?Mizzarrogh skrev: ↑31 augusti 2024, 10:25:05 Är det en gammal hederlig generator kan du kanske annars helt enkelt köra "traktormodellen" och smocka dit en lös, mekanisk regulator och koppla in någon form av brytare när man stänger av allt, då kommer den alltid att funka när den snurrar.
Bilen kan bli riktigt ström törstig då det finns både winch (snart 2st), massa extraljus, och sedan skall det till 230V konverter och lite annat i framtiden...Mindmapper skrev: ↑31 augusti 2024, 10:40:45Det känns inte som att det är någon bra ide att koppla in en generator bara för att man har en generator lös.
Har man brist på energi så att nuvarande generator inte räcker till är det en annan sak. Då kan en till generator avlasta befintlig krets eller kanske förstärka den befintliga kretsen. Istället för att koppla in en generator parallellt med den befintliga skulle jag istället försöka skaffa en kraftigare generator som fick ersätta den befintliga.
Anledningar för att ha två generatorer kan vara att många extraljus gör att befintlig generator inte räcker till. En extra krets kan då vara bra. Blir dock inte riktigt bra under sommarhalvåret om ingen belastning finns i den kretsen. Har man en häftig stereo, så att man får se upp så att man inte trycker ut rutorna är det bra med en egen krets. Man kan då spela slut på det batteriet och sedan kunna starta bilen och dra därifrån. Husvagn kan vara en annan anledning till en egen krets.
Lutar nog åt att den får egen krets med eget batteriMizzarrogh skrev: ↑31 augusti 2024, 10:45:29 Bäst är väl, om man vill ha den som reservkraft, om man kan koppla i och ur den mekaniskt relativt enkelt.
Många ideer är alltid trevligt!Mindmapper skrev: ↑31 augusti 2024, 13:55:26 Det är lite svårt när man inte vet vad som är tänkt. Det verkar även som ts inte vet hur han tänker. Fast han har ju fakta om vilken bil det är vad han har för strömförbrukare etc. Men om alla kommer med olika råd kommer han väl att få en så stor bank av råd att några råd kommer att passa eller också visar det sig att tanken var något helt annat då inga råd passar.
Det ända generatorn har själv är likriktar brygganMiaM skrev: ↑31 augusti 2024, 14:54:28 Är det en riktigt gammal bil det gäller, eller en väldigt ny?
Oavsett vilket så enklast är väl att göra lobotomi på eventuell elektronik i generatorn, och ansluta regulator av standardtyp?
Tips: Sätt klenaste reläet (tänk såna som kretskortsmonteras eller liknande, med rejält låg ström i spolen) med spolen parallellt med bränslepumpen och kontakterna så att de slår på ström från extrakretsens batteri-plus via laddningsvarningslampa till regulatorns motsvarande uttag. Om motorn stannar så kommer regulatorn stängas av och inte äta fältström och riskera att dra ur batteriet. Enda nackdelen är väl att den kommer aktiveras medan man kör startmotorn - det kan vara vettigt att ha en fördröjning på kanske 10 sekunder så att den inte startar förrän motorn gått igång. Kanske koppla så att reläet bara slår till om både bränslepump varit igång minst 10 sekunder och startmotorn varit avstängd minst 10 sekunder. (Då kommer den även gå om man bogserar fordonet med motorn i och tändning på, ifall motorn har något fel så att den inte går att köra men mekaniskt är frisk och oljepump osv fungerar, och man vill ha ström medan man blir bogserad).
Sidospår: Om du ändå experimenterar så kan du kanske också överväga att ansluta flerfas AC direkt ut från generatorn. Med spänningsdubblare eller transformatorer (med kondingar i serie så att de inte utgör kortis när frekvensen går markant under 50Hz) så kan du driva switchnätdelar av den klassiska typen som likriktar nätspänningen.![]()
Hänger inte med riktigt på ditt "tips" och generatorn har ingen laddlampa i denna bilen

Tur man inte håller på med moderna bilar

Senast redigerad av Xoffis 1 september 2024, 00:12:27, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Att fixa så kretsen blir strömlös ifall motorn e avstängd e ju inga problem bara använda nått av reläna som bara e igång när motorn e det den biten löser jag
Men hur styr man hur mycket generatorn skall ladda osv? det är väl huvudfrågan, för det styr ju ECU via fältkretsen i denna bil...
Så står det i service boken:
The PCM has an internal voltage regulator that controls generator output. The PCM controls the generator field on circuit K20.
When the engine operates and there is current in the generator field the generator produces a B+ voltage.
Det är ju detta jag behöver skapa nått stand alone för? ett arduino med spänningsavkännare in, men vad behövs ut? hur kan jag styra denna "ström" för att få generatorn att ladda 14.4V?
Generatorn har totalt 4 anslutningar, B+ till batteri GND till kaross och sedan 2st från "fältet", thats it...
EDIT: Likriktarbryggan är intern i generatorn...
EDIT2: kabelchema

Men hur styr man hur mycket generatorn skall ladda osv? det är väl huvudfrågan, för det styr ju ECU via fältkretsen i denna bil...
Så står det i service boken:
The PCM has an internal voltage regulator that controls generator output. The PCM controls the generator field on circuit K20.
When the engine operates and there is current in the generator field the generator produces a B+ voltage.
Det är ju detta jag behöver skapa nått stand alone för? ett arduino med spänningsavkännare in, men vad behövs ut? hur kan jag styra denna "ström" för att få generatorn att ladda 14.4V?
Generatorn har totalt 4 anslutningar, B+ till batteri GND till kaross och sedan 2st från "fältet", thats it...
EDIT: Likriktarbryggan är intern i generatorn...
EDIT2: kabelchema

Senast redigerad av Xoffis 1 september 2024, 00:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Om du skruvar dit en standard generator med inbyggd regulator, så slipper du alla problem.
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Ja visst, men då lär man sig inget 

-
- Inlägg: 7074
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Hur styr man en bilgenerator som har en "separat" fält krets?
Du kan börja med att sätta dit en standardregulator som styr laddningen. Kolla om du får ut 14,4V till batteriet med den. Annars får du anpassa den så att den ger ut det.
När du har ett fungerande sådant system kan du gå vidare med ett system med mcu. Den största utmaningen där lär bli att få det stabilt i den taskiga elektriska miljön som en bil är.
När du har ett fungerande sådant system kan du gå vidare med ett system med mcu. Den största utmaningen där lär bli att få det stabilt i den taskiga elektriska miljön som en bil är.