Ersätta potentiometer på brandbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Ersätta potentiometer på brandbil

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag har ett problem med vilket jag hoppas att det finns hjälp att få här på forumet.

Det står en fd. Svensk stegbil donerad till ett land i krig, där bilen inte går att använda på grund av en trasig potentiometer. Enkelt för mig att fixa fram en ny tänkte jag när de frågade om vi kan hjälpa till, då tillgången till delar där nere är minst sagt begränsad. Tyvärr var det mer att bita i än jag riktigt klarar av så bra jag hade önskat.

Så, det som sitter där nu är en MEGATRON RP22 R2K CT
pot1.png
pot2.png
Nån specialare som går 360 grader utan ändstopp.
https://www.megatron.de/fileadmin/user_ ... _23_en.pdf

Snabb ska det gå, så jag lyckades beställa en ny via MEGATRON, den tillverkades i Japan på beställning och kom till slut, och det visade sig snabbt att jag tabbat mig, gjort fort men fel, så den som tillverkats var en "vanlig" trepolig potentiometer och inte en med CT! :doh:

Nu när jag hörde av mig för att beställa rätt modell är leveranstiden 26 veckor, ett halvt år! :cry:

Det finns två alternativ som "bara" har 8v leveranstid, en likadan RP22 med CT fast R5K, ingen aning om det kan tänkas fungera, alternativt en MCP 50 R2K W5% L0,1% CT, vilket borde vara samma elektriska egenskaper, men har annan formfaktor och är rätt mycket större, så det är lite av en chansning om den kan monteras och ersätta nuvarande RP22. Om det var vanliga potentiometrar hade jag bara beställt två av varje och testat, men de här kostar ganska många tusen kronor styck, så det är inte riktigt försvarbart med de ekonomiska medel vi har tillgängliga.

https://www.megatron.de/fileadmin/user_ ... P50_en.pdf

Allt jag hittat hittills är med hjälp av MEGATRONs svenska ÅF, alltså nya prylar. Jag vänder mig nu till er här i hopp om att någon mot förmodan har en RP22 R2K CT, eller har kontakter (höhö) på var man kan få tag i en sån här specialare. Det är för nischat för att jag ska kunna avgöra om det ens finns andra alternativa tillverkare/serier att leta efter. Jag har googlat och sökt runt på ebay mm. men bara hittat några få potentiometrar av rätt serie, men alla utan CT och ingen med rätt motstånd. Som ni säkert förstår är det ganska akut att få bilen fungerande då behovet är enormt, så att hitta en lösning så snabbt som möjligt är högt prioriterat, därav att jag frågar här också även om det just nu lutar åt en dyr MCP 50 med rätt värden, och hoppas att de kan lösa det fysiska montaget på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Ersätta potentiometer på brandbil

Inlägg av MiaM »

Om det är det land jag gissar på, med tanke på var svenska resurser sannolikast doneras till, så kanske det går bra mycket snabbare om du berättar vad den ska användas till?

P.S. det går att ta bort ändstoppet på en vanlig potentiometer men den kommer slitas varje gång man passerar änden, och det blir helt avbrott medan detta görs, så det är kanske inte så jättebra.

Kan man kanske ersätta den med en joystick som rörs genom en led och en sak som kan skjutas in / dras ut fritt, som monteras avsiktligt ocentrerat på den roterande axeln?
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Dom Megatron jag pillat på har gått att plocka isär och renovera.
Resistansbanan borde vara av stål och går isåfall att slipa upp med typ 1000-papper.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

MiaM skrev: 28 augusti 2024, 22:05:48 Om det är det land jag gissar på, med tanke på var svenska resurser sannolikast doneras till, så kanske det går bra mycket snabbare om du berättar vad den ska användas till?

P.S. det går att ta bort ändstoppet på en vanlig potentiometer men den kommer slitas varje gång man passerar änden, och det blir helt avbrott medan detta görs, så det är kanske inte så jättebra.

Kan man kanske ersätta den med en joystick som rörs genom en led och en sak som kan skjutas in / dras ut fritt, som monteras avsiktligt ocentrerat på den roterande axeln?
Jag är inte riktigt med på vad du menar med säga vad den ska användas till, det här är ett helt publikt forum och jag undviker därför vissa ord som lätt gör att tråden hittas via en sökmotor. Tyvärr finns det folk som saboterar även volontärers stöd, och jag tror alla här förstår var fordon som donerats från svensk räddningstjänst hamnat ändå. Fordonet ska användas till det ändamål det är byggt för, att rädda människors liv vid bränder i höga hus. Då människors liv kan vara beroende av dess funktion så måste det ändå vara en relativt stabil och permanent lagning som håller över tid.
Fortran skrev: 28 augusti 2024, 22:10:14 Dom Megatron jag pillat på har gått att plocka isär och renovera.
Resistansbanan borde vara av stål och går isåfall att slipa upp med typ 1000-papper.
Den tanken har inte ens slagit mig, jag ska genast be dem kolla, om den ändå inte fungerar har de knappast något att förlora på att pilla upp den. Tack!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En liknande finns här : https://potentiometers.com/SP50B.cfm
De har fler liknande också.
Skriv svar