Varvtalsreglering av liten fläkt ????

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Varvtalsreglering av liten fläkt ????

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag köpte en PWM modul 12-24volt för att jag vill variera varvtalet på en mindre fläkt men när jag öppnade lådan med fläkten visade det sig att fläkten var 230volt. Jag sökte på nätet men jag blev osäker på vilken utrustning jag ska skaffa , priserna varierade från 100kr till över 1000kr. Jag ska montera regleringen utanpå fläktlådan.
Har Ni några tips på bra, billig, lättillgänglig reglering ?
IMG_4422.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Varvtalsreglering av liten fläkt ????

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du skulle kunna testa en enkel tyristorstyrning. Finns byggsatser på Electrokit.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Aha, tyristorstyrning, ska kolla på det, finns kanske att köpa som är klara och kapslade.

Tack
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inte riktigt optimalt men är det grovinställning av fläkt (AC-motor) som inte drar en tung last kan det fungera skapligt.
Jag byggde en sådan till min borrmaskin och det fungerar men som sagt kan vara svårt med moment på låga varvtal.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Behöver du kunna välja olika hastigheter från fall till fall, eller räcker det med en fast hastighet?

Om en fast hastighet är önskvärd så kanske en transformator kan göra jobbet.

Ingen aning dock var man prisvärt köper en billig spartransformator. Om du har tur kanske du hittar nån som skrotar nån frånluftvärmepump eller nåt ventilationsaggregat att ta sån trafo från. (Exempel på sak som har nån trafo är Nibe 410p, men det finns säkerligen i många andra saker också)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan vara så att tyristorstyrningarna kräver en viss minsta motoreffekt för att fungera.
De kan dessutom skapa ett irriterande oljud i vissa lägen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Göran Nilsson skrev: 22 augusti 2024, 09:50:22 Jag köpte en PWM modul 12-24volt för att jag vill variera varvtalet på en mindre fläkt men när jag öppnade lådan med fläkten visade det sig att fläkten var 230volt. Jag sökte på nätet men jag blev osäker på vilken utrustning jag ska skaffa , priserna varierade från 100kr till över 1000kr. Jag ska montera regleringen utanpå fläktlådan.
Har Ni några tips på bra, billig, lättillgänglig reglering ?
IMG_4422.jpeg
Har du köpt en PWM modul 12-24V? Då har du definitivt fått fel grej. Bör väl gå att skicka tillbaka den?
Skriv svar