Undermåliga tryckknappar?
Undermåliga tryckknappar?
Har ett nymonterat kort med några tryckknappar enligt bild som börjar göra dålig kontakt redan efter några få veckor. Just dessa brytare kommer från ett samköp här på forumet för något år sedan, thailändska Tayda. Kanske ovanligt låg kvalitet därifrån?
Är här någon som har erfarenhet av denna typ av brytare? Kanske strömmen är för låg? Mellan 3 och 4.5V och inbyggd pull-up i en PIC, väl under 1mA antar jag.
PLA avger väl inga magiska gaser? Kortet är monterat i en låda direkt från 3D-printern.
Tillägg: Något blev fel med bilden, rättar det nu...
Är här någon som har erfarenhet av denna typ av brytare? Kanske strömmen är för låg? Mellan 3 och 4.5V och inbyggd pull-up i en PIC, väl under 1mA antar jag.
PLA avger väl inga magiska gaser? Kortet är monterat i en låda direkt från 3D-printern.
Tillägg: Något blev fel med bilden, rättar det nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Marta 19 augusti 2024, 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11799
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Undermåliga tryckknappar?
Semi-gravt sidospår:
Undrar om man kanske borde använda läsgafflar eller nån slags induktiv givare för att få knappar att hålla "oändligt"?
Jag har råkat ut för ett antal optiska möss från Microsoft där mikrobryytarna för knapparna gett upp. Det var säkert nåt som ingen hade förutspått när optiska möss slog igenom, eftersom man nog tidigare tröttnat på sunkiga kulor och/eller så hade mössen ändrats under åren så att man ändå ville ha en acceptabelt ny mus (övergång från seriemöss/bussmöss till PS/2-möss, övergång till möss med scrollhjul, övergång till möss med USB och till sist övergång till optiska möss). Men nu när mössen är optiska och har USB och/eller är trådlösa med blåtand eller dedikerad dongle så har incitament att byta till något nyare i princip tagit slut, så därför kan man köra samma mus till man som jag kört slut på mikrobrytarna.
Undrar hur mycket/lite jobb det skulle vara att använda läsgaffeln från gamla kul-möss för att läsa av knapparna på moderna optiska möss? (Som bonus så skulle man kunna göra möss som inte klickar när man släpper upp knappen, så att man inte får hjärnsläpp, skörbjugg och liktornar ifall man kör musen ihop med emulator av nån äldre dator som oftast använde möss utan rassliga mikrobrytare, t.ex. Amiga. Som ännu värre sidospår på detta sidospår så hade jag som Amigaanvändare riktigt svårt för att dubbelklicka med PC-möss eftersom mikrobrytarna gav akustisk feedback som lät som en kvadruppeklickning. På Amiga med de flesta originalmöss så blir det bara ljud när man trycker ner knappen så det blir bara två klickljud när man dubbelklickar).
Undrar om man kanske borde använda läsgafflar eller nån slags induktiv givare för att få knappar att hålla "oändligt"?
Jag har råkat ut för ett antal optiska möss från Microsoft där mikrobryytarna för knapparna gett upp. Det var säkert nåt som ingen hade förutspått när optiska möss slog igenom, eftersom man nog tidigare tröttnat på sunkiga kulor och/eller så hade mössen ändrats under åren så att man ändå ville ha en acceptabelt ny mus (övergång från seriemöss/bussmöss till PS/2-möss, övergång till möss med scrollhjul, övergång till möss med USB och till sist övergång till optiska möss). Men nu när mössen är optiska och har USB och/eller är trådlösa med blåtand eller dedikerad dongle så har incitament att byta till något nyare i princip tagit slut, så därför kan man köra samma mus till man som jag kört slut på mikrobrytarna.
Undrar hur mycket/lite jobb det skulle vara att använda läsgaffeln från gamla kul-möss för att läsa av knapparna på moderna optiska möss? (Som bonus så skulle man kunna göra möss som inte klickar när man släpper upp knappen, så att man inte får hjärnsläpp, skörbjugg och liktornar ifall man kör musen ihop med emulator av nån äldre dator som oftast använde möss utan rassliga mikrobrytare, t.ex. Amiga. Som ännu värre sidospår på detta sidospår så hade jag som Amigaanvändare riktigt svårt för att dubbelklicka med PC-möss eftersom mikrobrytarna gav akustisk feedback som lät som en kvadruppeklickning. På Amiga med de flesta originalmöss så blir det bara ljud när man trycker ner knappen så det blir bara två klickljud när man dubbelklickar).
Re: Undermåliga tryckknappar?
I det här fallet faller allt utom mekaniska brytare på att de slukar ström.
Jag får löda ur den här tydligen undermåliga varianten och prova en annan. Sådana där halvskumma säljare kan sälja vad som helst, inklusive rejects någonstans ifrån... Köparen får vad hen betalar för. Aldrig mer, ofta mindre.
Jag får löda ur den här tydligen undermåliga varianten och prova en annan. Sådana där halvskumma säljare kan sälja vad som helst, inklusive rejects någonstans ifrån... Köparen får vad hen betalar för. Aldrig mer, ofta mindre.
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15
Re: Undermåliga tryckknappar?
Hade en IMAX laddare som hade sådana brytare. När man tryckte så fick man lirka för att det skulle ge kontakt. Köpte fyra nya brytare och det löste problemet. Har nu gått 5 år och laddaren och brytarna fungerar fortfarande bra. Så om jag gissar så finns det säkert olika kvalitet på dessa brytare.
Re: Undermåliga tryckknappar?
Ursäkta sidospåret, men det finns lösa musknappbrytare att köpa. Sen vilka möss de passar får man fundera på, se ex https://www.maxgaming.se/sv/ovrig-utrus ... oss-4-packMiaM skrev: ↑19 augusti 2024, 13:34:07 Semi-gravt sidospår:
Undrar om man kanske borde använda läsgafflar eller nån slags induktiv givare för att få knappar att hålla "oändligt"?
Jag har råkat ut för ett antal optiska möss från Microsoft där mikrobryytarna för knapparna gett upp. Det var säkert nåt som ingen hade förutspått när optiska möss slog igenom, eftersom man nog tidigare tröttnat på sunkiga kulor och/eller så hade mössen ändrats under åren så att man ändå ville ha en acceptabelt ny mus (övergång från seriemöss/bussmöss till PS/2-möss, övergång till möss med scrollhjul, övergång till möss med USB och till sist övergång till optiska möss). Men nu när mössen är optiska och har USB och/eller är trådlösa med blåtand eller dedikerad dongle så har incitament att byta till något nyare i princip tagit slut, så därför kan man köra samma mus till man som jag kört slut på mikrobrytarna.
Undrar hur mycket/lite jobb det skulle vara att använda läsgaffeln från gamla kul-möss för att läsa av knapparna på moderna optiska möss? (Som bonus så skulle man kunna göra möss som inte klickar när man släpper upp knappen, så att man inte får hjärnsläpp, skörbjugg och liktornar ifall man kör musen ihop med emulator av nån äldre dator som oftast använde möss utan rassliga mikrobrytare, t.ex. Amiga. Som ännu värre sidospår på detta sidospår så hade jag som Amigaanvändare riktigt svårt för att dubbelklicka med PC-möss eftersom mikrobrytarna gav akustisk feedback som lät som en kvadruppeklickning. På Amiga med de flesta originalmöss så blir det bara ljud när man trycker ner knappen så det blir bara två klickljud när man dubbelklickar).
Re: Undermåliga tryckknappar?
Det finns väldigt bra kretsar som hanterar olika typer av brytare, dessa kretsar genererar också lite högre ström, för att bränna av eventuella oxider, du pratar med dem via seriellt protokoll.
Re: Undermåliga tryckknappar?
39:- för 4st är ju inte direkt dyrt. Tack för tipset!Gimbal skrev: ↑12 oktober 2024, 22:42:02Ursäkta sidospåret, men det finns lösa musknappbrytare att köpa. Sen vilka möss de passar får man fundera på, se ex https://www.maxgaming.se/sv/ovrig-utrus ... oss-4-packMiaM skrev: ↑19 augusti 2024, 13:34:07 Semi-gravt sidospår:
Undrar om man kanske borde använda läsgafflar eller nån slags induktiv givare för att få knappar att hålla "oändligt"?
Jag har råkat ut för ett antal optiska möss från Microsoft där mikrobryytarna för knapparna gett upp. Det var säkert nåt som ingen hade förutspått när optiska möss slog igenom, eftersom man nog tidigare tröttnat på sunkiga kulor och/eller så hade mössen ändrats under åren så att man ändå ville ha en acceptabelt ny mus (övergång från seriemöss/bussmöss till PS/2-möss, övergång till möss med scrollhjul, övergång till möss med USB och till sist övergång till optiska möss). Men nu när mössen är optiska och har USB och/eller är trådlösa med blåtand eller dedikerad dongle så har incitament att byta till något nyare i princip tagit slut, så därför kan man köra samma mus till man som jag kört slut på mikrobrytarna.
Undrar hur mycket/lite jobb det skulle vara att använda läsgaffeln från gamla kul-möss för att läsa av knapparna på moderna optiska möss? (Som bonus så skulle man kunna göra möss som inte klickar när man släpper upp knappen, så att man inte får hjärnsläpp, skörbjugg och liktornar ifall man kör musen ihop med emulator av nån äldre dator som oftast använde möss utan rassliga mikrobrytare, t.ex. Amiga. Som ännu värre sidospår på detta sidospår så hade jag som Amigaanvändare riktigt svårt för att dubbelklicka med PC-möss eftersom mikrobrytarna gav akustisk feedback som lät som en kvadruppeklickning. På Amiga med de flesta originalmöss så blir det bara ljud när man trycker ner knappen så det blir bara två klickljud när man dubbelklickar).
Men tycker att en site som säljer specifikt för att uppgradera/renovera möss borde ha en färdig lista. Jämför t.ex. att man inte behöver ta reda på mått osv själv om man behöver ett bromsslang till en bil, eller att man kan titta i schemat på en apparat och beställa rätt kondingar för att göra recap utan att behöva titta vad som faktiskt sitter i den.
Det kan tyckas vara ett trivialt problem, men om jag ändå ska beställa så bör jag såklart beställa knappar till alla bra möss jag äger, och då måste jag titta i alla möss, och då blir projektet så stort att sannolikheten att det blir av minskar markant.
En fortsättning på detta sidospår är att jag tror att jag kanske borde sluta spela mahjong medan jag tittar på Youtubevideor som inte kräver så mycket visuell fokus utan mer är sådana där man lyssnar och kastar ett öga då och då. Detta lär väl seriöst slita ut brytaren för vänster musknapp i förtid.
Ska nog seriöst kolla möjligheten att använda läsgaffel från en kulmus som givare för knapparna i en optisk mus. De glappa mikrobrytarna kan få sitta kvar för att ge klickljud. (Såhär 30 år senare har min hjärna vant sig vid att det låter som att man kvadruppeklickar när man dubbelklickar med PC-möss. De första åren av musanvändning för min del var med Amiga med bubbelswitchar som bara klickar vid nedtryck, inte uppsläppning, och jag minns att jag hade svårt att dubbelklicka när Windows 3.x dök upp och cirka alla PC-möss hade mikrobrytare. Hmm, när jag tänker efter så hade kanske Microsofts första möss inte mikrobrytare? De som knarrar markant om knapparna alltså

Re: Undermåliga tryckknappar?
Nått exempel på sådan?
Aldrig hört talas om och det lät intressant.
Re: Undermåliga tryckknappar?
Jag hade liknande problem med en trådlös mus, vänsterknappen fungerade sporadiskt och krävde att man tryckte hårt. När jag öppnade för att eventuellt byta plats på brytarna märkte jag att ena lödningen för vänsterknappen lossnat. Fram med lödpennan och vips (nåja, det var anslutningen till jordplanet så det tog en stund att få dit tillräckligt med värme med den tunna spetsen) så fungerade alla 7 knapparna (den har tiltbart scrollhjul och två knappar på sidan utöver de "normala" tre).
Re: Undermåliga tryckknappar?
Denna har jag använt, mycket trevlig.
https://www.nxp.com/products/interfaces ... up:MC33972
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Undermåliga tryckknappar?
En generell faktor som många inte känner till är att ALLA mekaniska brytare har en viss minste ström som krav för stabil operation.
Med mekaniska brytare menas relä, tryckknapp eller liknande, där metall sluter/bryter mot metall.
Orsaken är att det "alltid" bildas lite oxid på kontaktytan och strömmen ska vara stark nog till att "bränna igenom".
Det finns reläer/brytare som klarar noll-ström, de är sällsynta dock och oftast i den dyrare ända. Används ofta till mätningar/audio-bruk.
Jag säger inte att de brytare Marta har inhandlat inte är av sämre kvalitet - men man ska ha det i tanka när man bestämmer brytare/relä.
De kan fungera bra i början för att senare bli "tveksamma" och till slut ska man trycka för djävligt för att det ska ta.
Med mekaniska brytare menas relä, tryckknapp eller liknande, där metall sluter/bryter mot metall.
Orsaken är att det "alltid" bildas lite oxid på kontaktytan och strömmen ska vara stark nog till att "bränna igenom".
Det finns reläer/brytare som klarar noll-ström, de är sällsynta dock och oftast i den dyrare ända. Används ofta till mätningar/audio-bruk.
Jag säger inte att de brytare Marta har inhandlat inte är av sämre kvalitet - men man ska ha det i tanka när man bestämmer brytare/relä.
De kan fungera bra i början för att senare bli "tveksamma" och till slut ska man trycka för djävligt för att det ska ta.
Re: Undermåliga tryckknappar?
Det finns brytare med självrensande kontakter, men membranswitchar hör näppeligen dit. En smärre konding parallellt kanske löser problemet utan att orsaka strömförbrukning, men är den muxad så blir det svårt.
I just det här falletär det DC i viloläge, men så snart en tryckning känns av är det mux. Nu verkar det funka med brytare från annan källa. Betydligt hårdare att trycka på.
I just det här falletär det DC i viloläge, men så snart en tryckning känns av är det mux. Nu verkar det funka med brytare från annan källa. Betydligt hårdare att trycka på.
Re: Undermåliga tryckknappar?
Diod parallellt med stort motstånd i serie med kondingen? Full urladdningsström via dioden men högohmigt motstånd gör att det tar flera sekunder att ladda upp kondingen och motståndet påverkar då inte kretsen.
Re: Undermåliga tryckknappar?
En av finesserna med att muxa knappar är enkelheten i hårdvara, då går den totalt förlorad. Inbyggd pull-up i PIC har jag ett svagt minne av skall vara ungefär 250µA, men kan vara endast 50µA vid otur.
En extern pull-up är det enklaste, utgångarna på PIC kan dra 20mA åt båda håll, så där är god marginal.
Eftersom intern pull-up antagligen är tänkt för just brytare, så är ju frågan, räcker 50µA för korrekt funktion hos brytare med normal konsumentkvalitet?
En extern pull-up är det enklaste, utgångarna på PIC kan dra 20mA åt båda håll, så där är god marginal.
Eftersom intern pull-up antagligen är tänkt för just brytare, så är ju frågan, räcker 50µA för korrekt funktion hos brytare med normal konsumentkvalitet?