Resinskrivare
Re: Resinskrivare
Skrivarhuvuden till Teletype M33.
Tanken är att skriva ut dem i vax, för att sedan gjuta i Al
Tanken är att skriva ut dem i vax, för att sedan gjuta i Al
Ok, utan att känna till hur resinskrivare funkar, typ, så gissar jag att det tar lika lång tid att skriva ut en liten sak som 10 st samtidigt.
Som jag förstått det så finns det resin för lost-wax gjutning numera.
Denna modell finns tillgänlig på nätet, dock är den inte optimal, då typerna egentligen bör ha lutande väggar (koniska), dvs tjockare bas.
Dock har jag inte lyckats göra detta i Inventor, det verkar helt omöjligt.
I slutändan verkar det som att jag får jag rita om fonterna helt för att få dem koniska.
Det ideala vore naturligtvis att hitta ett helt nytt typhuvud, få det inskannat med hög precision och skapa modellen uteifrån detta.
Fräsning funkar nog med enstaka objekt, men tanken är att kunna tillverka en bunt
Som jag förstått det så finns det resin för lost-wax gjutning numera.
Denna modell finns tillgänlig på nätet, dock är den inte optimal, då typerna egentligen bör ha lutande väggar (koniska), dvs tjockare bas.
Dock har jag inte lyckats göra detta i Inventor, det verkar helt omöjligt.
I slutändan verkar det som att jag får jag rita om fonterna helt för att få dem koniska.
Det ideala vore naturligtvis att hitta ett helt nytt typhuvud, få det inskannat med hög precision och skapa modellen uteifrån detta.
Fräsning funkar nog med enstaka objekt, men tanken är att kunna tillverka en bunt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Med min Form 2 som använder en laserstråle att härda med tar det längre tid om lagret är mer komplicerat. Skrivare med bildskärm så tar alla lager lika lång tid. Jag har båda typerna av hartsskrivare.
För mig är en bunt inte fler än att det går att fräsa ut dessa.
Hur många är en bunt i dina ögon?
För mig är en bunt inte fler än att det går att fräsa ut dessa.
Hur många är en bunt i dina ögon?
Senast redigerad av hummel 17 augusti 2024, 23:51:12, redigerad totalt 1 gång.
Vi är rätt många runt om i världen som letar efter skrivarhuvuden, och de finns inte att få tag på.
Så jag vet inte, något hundratal eller så.
Så jag vet inte, något hundratal eller så.
Har du ett bättre format som Fusion enkelt kan läsa så tar jag en titt på hur enkelt det är att tillverka det med en 5-axlig fräsmaskin.
Den är tyvärr gjord i OpenScad, har inte en aning om hur man konverterar den till något vettigt format.
Laste den inn i OpenSCAD, Design -> Render (evt. F6), og så File -> Export, velg format.
Openscad stöder inga vettiga format, så det är en omöjlighet.
Hade man kunnat exportera till en step-fil så hade det varit enklare och betydligt mer användbart
Hade man kunnat exportera till en step-fil så hade det varit enklare och betydligt mer användbart
Prova att importera Openscad filen i freecad och exportera till.step därifrån.