peristaltic pump
peristaltic pump
körde med tryckluft för att blåsa bort spånor och försökte få kina dimkylningen att fungera
kör allt via en kapad kanyl, för att få lagom högt tryck som i sin tur ger lagom blås på aluminiumspånorna
utan att man blåser skiten över hela garaget
köpte kinadimsmörning
som kanske funkar om man har relativt låga tryck och vill ha mycket vattendimma
men som det är nu var det smått omöjligt att få bra lagom lite flöda av kylvätska
antingen för mycket eller för lite
har kylvätskan i en petflaska för kolyremaskin och trycksätter den , två tryckregulatorer där jag kan ställa trycket från flaskan lite högre än trycket från bara luften, borde ge rätt enkel fördelning
men njee
funderar på att ha en peristaltic pump som sköter flödet av kylvätskan
kanske en droppe per 3 sekunder, bara en fin vattendimma
den stora frågan är då
vilka pumpar tål 8 bar(säkerhetsmån, kör ca 4 bar för lagom spånbortblåsning) i slangen
någon som provat sådanthär?
kör allt via en kapad kanyl, för att få lagom högt tryck som i sin tur ger lagom blås på aluminiumspånorna
utan att man blåser skiten över hela garaget
köpte kinadimsmörning
som kanske funkar om man har relativt låga tryck och vill ha mycket vattendimma
men som det är nu var det smått omöjligt att få bra lagom lite flöda av kylvätska
antingen för mycket eller för lite
har kylvätskan i en petflaska för kolyremaskin och trycksätter den , två tryckregulatorer där jag kan ställa trycket från flaskan lite högre än trycket från bara luften, borde ge rätt enkel fördelning
men njee
funderar på att ha en peristaltic pump som sköter flödet av kylvätskan
kanske en droppe per 3 sekunder, bara en fin vattendimma
den stora frågan är då
vilka pumpar tål 8 bar(säkerhetsmån, kör ca 4 bar för lagom spånbortblåsning) i slangen
någon som provat sådanthär?
Re: peristaltic pump
Kan inget om pumparna.. men den fog buster jag har på tormchen på jobbet har dubbla slangar fram till sprayhuvudet, där det sitter en nålventil för vätskeslangen .. tryckluft via regulator matar både vätskekärl och sprayluft...
Har satt en backventil på vätskeslangen då det annars tenderade att backa tillbaka vätska vid vila. Vilket annats justeras med hur högt man sätter vätskekärlet.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
https://vi.aliexpress.com/item/10050073 ... ry_from%3A
är samma sort som jag har
den funkade ok med stora flöden
men då var hela garaget fullt med kylvätskedimma efter en kvart
och spånorna fler meter bort
så då kollade jag efte lagom stor kanyl som munstycke, räckte gott
men efter det var det svårt att få lagom med kylvätska genom det hela
är samma sort som jag har
den funkade ok med stora flöden
men då var hela garaget fullt med kylvätskedimma efter en kvart
och spånorna fler meter bort
så då kollade jag efte lagom stor kanyl som munstycke, räckte gott
men efter det var det svårt att få lagom med kylvätska genom det hela
Köpte en peristaltic pump med stegmotor typ denna.
Misstänkte det skulle vara pulserande flöde, men det kanske inte är så, jag vet inte.
Kom mej aldrig för att använda den, för stort motstånd med stegmotordrivare osv.Misstänkte det skulle vara pulserande flöde, men det kanske inte är så, jag vet inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dom funkar nog bra vid lite större flöden
men för min del så är det mindre flöden som gör det svårt
funderar om det finns andra sätt att lösa det på
men man behöver nog trycka ut kylvätskan i kontrollerad men liten mängd i tryckluftsströmen
får fundera lite på det med
men för min del så är det mindre flöden som gör det svårt
funderar om det finns andra sätt att lösa det på
men man behöver nog trycka ut kylvätskan i kontrollerad men liten mängd i tryckluftsströmen
får fundera lite på det med
Som sagt... Vätske tillförsel mängd styrs steglöst med nålventilen i mitt fall... Funkar helt ok... Kan regleras.från inget,.via mkt mkt lite upp till väldigt blött.... Trycket justeras aldrig... (Minns nu inte vad det står på)...
Edit: Hittade...The Fog Buster is designed to run at high volume/low pressure using 10-15 PSI, consuming approximately 0.65 CFM
Edit: Hittade...The Fog Buster is designed to run at high volume/low pressure using 10-15 PSI, consuming approximately 0.65 CFM
tror dig
jag har nog 0.4mm hål i nålen och 30mm lång
kör 4 bar tryckluft
vilket blir lagom att putta undan spånor
kranen är då så pass stor att den är svår att ställa in flödet med, antingen inget eller för mycket
jag har nog 0.4mm hål i nålen och 30mm lång
kör 4 bar tryckluft
vilket blir lagom att putta undan spånor
kranen är då så pass stor att den är svår att ställa in flödet med, antingen inget eller för mycket
provade att skriva ut en pump, för silikonslang 4/8mm och med ett ok servo att snurra på den
det gick tungt
provade först med tryckluft och silikonslang, behövde komma upp i 4mm innerdiameter och 8mm ytterdiameter innan det kändes rimligt med 7 bars tryck, skall tåla 4-5 bar
med tryck i slangen kommer det gå ännu trögare att trycka ihop den
så jag får fundera och leta upp en större motor, och med högre utväxling
så man får lagom lite flöde, annars bör det nog fungera
det gick tungt
provade först med tryckluft och silikonslang, behövde komma upp i 4mm innerdiameter och 8mm ytterdiameter innan det kändes rimligt med 7 bars tryck, skall tåla 4-5 bar
med tryck i slangen kommer det gå ännu trögare att trycka ihop den
så jag får fundera och leta upp en större motor, och med högre utväxling
så man får lagom lite flöde, annars bör det nog fungera
-