Brus/knaster i ZoomH4n

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikber

Brus/knaster i ZoomH4n

Inlägg av mikber »

Jag brukar använda min Zoom H4n en gång varje vecka. Jag gör in tio minuters inspelning och plockar sedan ut SD-kortet och sätter det i datorn och lägger över filen. Det brukar alltid bli bra. Zoom:en förvaras i sitt etui till veckan därpå. Men....förra veckan så blev filen mycket brusig (knastrig). Helt oanhvändbar faktiskt. Den har bara legat i lådan sedan gången innan, inga fall, fukt eller annat. Är det något reparationsbart eller är det bara att köpa en ny? Någon som har upplevt något liknande?
Användarvisningsbild
Henry

Re: Brus/knaster i ZoomH4n

Inlägg av Henry »

Har ingen själv eller använt någon men lite snabb googling verkar det vara ett vanligt förekommande fel på dom. Kopplar du in något till den för att spela in eller använder du den rakt av som den är? Läste något om kontakter som kunde slitas ut eller nåt.
mikber

Inlägg av mikber »

Nej inga andra mickar än Zoom:ens egen stereo-mikrofon. Jag har testat med en lös mick i en av ingångarna och då blir det inget obehagligt brus. Alltså felet uppstår med stereomicken.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Man ska tydligen säga coin i den ett par ggr. Efter att kopplat in/ur något i extra mic ingången.
mikber

Inlägg av mikber »

Det verkar ju vara båg......??? Men precis så låter ju min Zoom...
Så jag tog fram ett par hörlurar med liten plugg. Tryckte in den i uttaget för extra mikrofon. Startade en inspelning, men jag glömde säga coin..... Stängde av inspelningen och lyssnade på resultatet. Det var knäpptyst. Men...det jag sa i inspelningen hördes inte heller.
Men jag provade då så här.....
Drog ur hörlurskontakten och försökte göra en inspelning som jag brukar. Och när jag därefter lyssnar så låter det helklart!! Inspelningen finns där, men inget brus!!!
Stort tack för detta tips med det ovanligt luriga lösning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tänker mig att signalen från de inbyggda går via kontaktbleck i uttaget, så att de mekaniskt bryts när man pluggar in en extern. Om det är oxid på dessa bleck kan det nog bli brus.
Skriv svar