Välja billig 3D skrivare med litet större bädd?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Välja billig 3D skrivare med litet större bädd?

Inlägg av Mizzarrogh »

Hej! Moderator kanske kan flytta detta om det ligger i fel kategori, men jag har ett flertal modeller på datorn som blir ganska stora när man skriver ut dem, typ 50-60 cm höga och de är rätt komplexa (såsom fundament och sektioner till Väggar, fönster och andra detaljer till modeller av byggnader till G skala modelljärnväg och liknande). Modellerna behöver ha ganska bra upplösning så att de ser bra ut för ögat även på nära håll (en del av dem skall stå på ett bord i ögonhöjd) och små detaljer inte försvinner så lätt. Det går bra att skiva modellerna, annars blir detta knappast rimligt, men helst i så få bitar som möjligt, jag har sett skrivare med bädd på 350 x 350mm, vilket jag tolkar som att de klarar minst 30 cm i användbar bäddyta, detta skulle fungera till nöds. Jag ser gärna att den klarar alla typer av vanliga filament, eller hår att uppgradera så att den gör det, men för närvarande är det mest ABS som är aktuellt.

Går detta att få till med en budget kring 4-5K?
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Re: Välja billig 3D skrivare med litet större bädd?

Inlägg av Kulla »

Storlek är möjligt att få för de pengarna, men kravet att den ska klara abs blir det lite svårare då du behöver bädden som klarar hög temperatur, du behöver någon form av låda osv.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Det här är ju inte direkt något svar på din fråga, men ett alternativ. När jag har större föremål än bädden delar jag föremålet i två halvor i 3D-programmet, som jag skriver ut var för sig. Därefter limmar jag ihop delarna. Skall det vara starkt kan man lägga till exempelvis öglor för att skruva ihop delarna, eller fiskstjärtslåsning, eller designa in flänsar i kontaktytorna.

.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Det färdiga husen blir ganska stora, en del blir över en meter höga när man sätter samman dem, men var modul är inte så stor, men det går nog att dela upp i kanske 25-30 cm stora bitar, var bit blir däremot inte så tjock, men några undantag såsom basen till ett par hus som blir nästan 70 cm när den är fullt hopsatt, den är i ursprungsformatet delad i fyra delar, men den går nog ganska enkelt att dela i fler så att man kanske kan luta var del något på bädden... Delar man den i åtta delar och limmar samman var sektion från två halvor så skulle det hålla sig väl inom 300 mm tror jag, i allafall är det ingen strukturellt kristisk del som hamnar utanför detta, utan ren dekor som inte utsätts för särskilt stor belastning. Loken väger under två kilo för de större så det är inga jättelaster i den bemärkelsen, mest att husen inte går sönder bortom lönsam räddning om de blåser omkull eller någon råkar ramla mot dem, katten lägger sig på det och liknande. :humm:

Modellerna behöver tåla att stå utomhus under sommaren, därav önskemålet om ABS som jag tycker har rätt ok hållbarhet kontra pris och det framför allt inte är hygroskopiskt.
Men det måste inte vara det, bara modellerna tål regn bra över tid.

Inkapsling går kanske att bygga egen av plywood eller liknande och sätta i en fläkt till en tygkudde med aktivt kol eller liknande, så detta är egentligen inte så kritiskt. :humm:
Skriv svar