Grön-gul-röd LED – Signal ut från Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag tänkte vidareutveckla min effektmätare. Nu visar den effektförbrukningen på en OLED-display i köket.

Några funktioner som jag vill lägga till, utöver förbrukad elektrisk effekt.
– Temperatur, inne och ute.
– Energiförbrukning, senaste timmen och senaste dygnet.
– Uppdatera sjunkande effektförbrukning mer ofta genom tidsmätning från föregående puls.
– Larmindikation, på LED-panel och eventuellt något "större" vid hög eleffekt.
– Larmindikation, på LED-panel och eventuellt något "större" vid vid innetemperatur under ett givet tröskelvärde.

Det mesta är programvara. LED-panelerna och "något större" kräver lite hårdvara.

När jag testade LEDar som jag hade på hyllan så blev jag besviken. Den röda är väl OK, men den gröna är knappt synlig. Då har jag ca 25 mA på den gröna och ca 8 mA på den röda. Någon gul hittade jag inte i förrådet.
När jag letade hos Electrokit hade jag lite svårt för att välja LEDdar.

Jag vill ha tre LEDdar för en signal så jag kan ha något av fast grön, blinkande gul, fast gul, blinkande röd och fast röd, dvs. fem olika nivåer, varav fyra varning eller larm.

Tanken är att jag själv ska få bättre koll och att jag kan sätta igång något larm eller reservvärme när det blir för kallt och jag inte är hemma eller t.ex. stänga varmvattenberedaren om jag närmar mig effektgränsen. Effekttariff verkar sprida sig i landet, ungefär som COVID gjorde en gång. Kanske vill man ha ett ljudlarm i köket om man närmar sig risken för att en huvudsäkring går? Fyra plattor och ugn fungerar kanske inte på vintern när värmen kräver en del el?

Jag har sneglat på dessa LEDdar från Electrokit.

– LED 5mm grön flat topp, 41004751, 2.50 SEK (1-24), ~1000mcd, 20 mA, kristallklar
– LED 5mm gul flat topp, 41004754, 2.45 SEK (1-24), ~500mcd, 20 mA, kristallklar
– LED 5mm röd flat topp, 41004753, 2.45 SEK (1-24), ~500mcd, 20 mA, kristallklar

Är detta rätt typ av LEDdar som "signallampor" inomhus, utan direkt solljus? Eller är det någon annan typ jag borde leta efter?

Programförändringarna består bl.a. i att jag plockat bort all väntekod och "tidsstyr" med en liten scheduler som drivs av interruptstyrd timer. Det blir lättare då att t.ex. kombinera effektmätning och temperaturmätning i samma Arduino. Samtidigt har jag ökat tidsupplösningen lite så att elmätningen blir lite mer noggrann. Jag behöver ju också mäta energiförbrukningen under 1 timme och under 24 timmar.

Mina LEDdar från hyllan, en röd och en grön
röd.jpg
grön.jpg

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Grön-gul-röd LED – Signal ut från Arduino

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Istället för tre LEDar kan du ju ha en flerfärgs (fast jag misstänker att de olika LEDarna har olika känslighet).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu är det ju svårt att avgöra pga kamera osv, men den där gröna LED'en känns somd en inte får tillräckligt mycket ström, vet du att du matar den tillräckligt ?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

HUGGBÄVERN:

3-färgs verkar i allmänhet vara RGB. Men, det går väl att blanda till vilken färg som helst. Jag tänkte lite som trafikljus. Röd och grön är ju basfärger och gul eller orange kan man ju få med RGB = [100%, 100%, 0%] eller [100%, 65%, 0%]. Så ja, RGB borde fungera!

Jag sneglade lite på Electrokits 40307100. Den är frestande på flera sätt. Bra ljus ut också!

Glenn:

Jag har beräknat strömmen genom att mäta spänningen över seriemotståndet. Jag minns inte toleransen på motstånden, men har för mig att det inte är så många procent. Jag tycker gön ser bättre ut på bilden än i verkligheten. Jag har testat flera LEDdar och flera mostånd och det är ungefär lika dåligt på alla mina gröna. Tyvärr har jag ingen spec på dom. Men, jag har tillräckligt av dom så att jag kan testa att öka strömmen. Eftersom jag vill driva dom direkt från Arduino vill jag helst att dom ska "nöja sig med" ca 20 mA och ändå ge bra ljus.

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte om det var käckare med en RGB-LED.
Jag har en stor påse rödgröna men den gröna lyser betydligt svagare än den röda.
Inom ().
BJ

Inlägg av BJ »

Visst var det så att dom som Clas Ohlson sålde förr var:

Röd 1,8 V, 5 mA.
Gul och grön 2,1 V 20 mA.

är jag ganska säker på. Kanske det kan vara en liten fingervisning.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

BJ:

Lite förenklat man man beskriva tidslinjen så här.

1958 Grön lysdiod.
1962 Röd lysdiod.
1971 Blå lysdiod.
1972 Gul lysdiod.
1994 Vita lysdioder.

Jag vet inte hur gamla dom röda och gröna som jag hittade i lådan är, men dom är nog flera årtionden.
Det kan vara så att dom röda var bra, men dom gröna inte alls lika bra.

Kanske borde "no-name", om det nu är det, i sig vara en varningsflagga. Jag köpte ett knippe no-name UV-LEDdar för något tiotal år sedan till ett projekt. Runt hälften var så dåliga att jag inte kunde använda dom. :(

Jag minns inte säkert, men har för mig att RGB dröjde för att det var svårt att få fram bra dioder med en färg. Jag minns inte om det var blå eller grön som var svår.

Jag borde nog också skärpa mig när det gäller att förvara spec tillsammans med komponenter i lådorna...

Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Blå var svår. Om den kom 1971, så tog det nog ytterligare kanske 30 år innan den blev allmän.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag har alltid trott att dom röda kom först, eftersom jag hade sett dom
på flest ställen.

när det gäller att förvara spec tillsammans med komponenter i lådorna...

Det där är jättesvårt. Jag har försökt, och sen när jag ska fylla på med 200 till
så har modellen försvunnit och ersatts av en annan...
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Låter fullt möjligt att röd blev kommersiellt gångbar först även om grön uppfanns före, precis som gul (och orange) blev skåpmat långt före blå.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Vill minnas att de första blå som dök upp i Elfa-katalogen kostade omkring 200 kr / st.
ds77

Inlägg av ds77 »

Första RGB-dioden jag såg var i elfa"bussen" ungefär 94-95. Vill minnas att den kostade lite drygt 170:-
BJ

Inlägg av BJ »

Det var samma för mig. Den satt i något och visade olika färger.

rvl: Så kan det ju vara.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Röda var "bäst"!
Visst var det så att röda länge hade fördelen av bra effektivitet, bra hållbarhet och lågt pris i förhållande till LEDdar med andra färger. Många informationssystem, som t.ex. T-banans trafikinformationssystem på perrongerna (i SE-08), var i flera årtionden baserade på röda lysdioder.
Dom röda, i alla fall en hel del av dom, kunde dessutom drivas switchade med en pulseffekt långt över märkeffekten. En stor fördel i stora matriser med XY-multiplex av tändning. Som det typiskt var i många textskyltar.

Nivåvisning med LED
Jag börjar luta åt tre separata LEDdar för mitt lilla effekt- och temp-visningssystem i köket.

Jag överväger följande med röd, gul och grön. För att indikera nivå på effekt och temp inne. Blink kan vara t.ex. 0,6 s off, 0,2 s on.

1. Grön.
2. Grön + blinkande gul.
3. Gul + blinkande grön.
4. Gul.
5. Gul + blinkande röd.
6. Röd + blinkande gul.
7. Röd

Jag skulle kunna ha blink med en färg, men jag tycker inte att det är intuitivt självklart vad som är "värre" av t.ex. fast röd och blinkande röd.
Var gränseerna går kan man justera efter önskemål, men för mig skulle det t.ex. kunna vara så här, för elförbrukning.

Effekter i watt.
1, 0-250. Grön. Inrymmer kyl, frys och avfuktare, men inte så mycket mer, för mig. Vanlig "sommarförbrukning".
2, 250-500.
3. 500-1500.
4. 1500-2000.
5. 2000-2500. Här ligger jag när värmen och lite till är i gång.
6. 2500-3000.
7. 3000-. Röd. Här bör jag försöka tänka efter om jag kan sänka någon förbrukare, om jag har effekttariff.

Värmepumpen, en platta på spisen på högsta värme eller ugnen ligger runt 2 kW vardera hos mig. Om jag t.ex. kan ställa ner begärd innetemp från VP 2° under tiden som jag kör ugnen så kanske jag kan unvika en effekttopp på runt 4-5 kW. Jag har en ingång på VP för sänkning. Den skulle jag kunna styra med effektvakten.

Lite info om effekttariff
Finns här.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift

Här är ett exempel på hur effekttariff kan vara utformad. Exemplet är från Kristinehamn. Där får man varje månad betala för den högsta timförbrukning man haft gånger f.n. 35:-. Om man t.ex. "peakar" 10 kW så blir det 350:- extra på elräkningen den månaden.

Inför julen t.ex., kan man ju tänkas ha värmen på samtidigt som ugn och några plattor på spisen samtidigt som någon tar ett bad och någon annan dammsuger. Då kan effekten dra iväg.
Effektavgiften i Kristinehamn anges inom parantes, om man "peakar" maximalt en månad.

Med 16 ampere huvudsäkring och 400 volt 3-fas kan man ta ut ca 11,1 kW (388:50).
Med 20 ampere huvudsäkring och 400 volt 3-fas kan man ta ut ca 13,9 kW (486:50).
Med 25 ampere huvudsäkring och 400 volt 3-fas kan man ta ut ca 17,3 kW (605:50).

https://kristinehamnsenergi.se/elnat/el ... atsavgift/

Som jag uppfattar det är effektavgifen en pålaga till. Utöver rörligt elpris, fast pris, rörlig elnätsavgift, energiskatt några avgifter till och sedan moms på alla dessa avgifter, tariffer och skatt.

Skriv svar